Captur

Renault Captur

De Renault Captur

van uw dromen heeft

MrWheelson al gevonden

MrWheelson

Men neme een blender en stopt daar in een Renault Modus, een stoere survival package en een nieuwe Renault Clio. Na een half uurtje blenden komt daar de Renault Captur tevoorschijn. De stoere looks en bodemvrijheid van een compacte SUV, de ruimte en hoge instap van een MPV en het comfort van een Clio.

Deze mooie samenvoeging van verschillende stijlen is ontstaan onder de bezielende leiding van de Nederlandse auto-ontwerper Laurens van den Acker. De auto is ontwikkeld met de populariteit van de compacte crossovers in het achterhoofd. De autorijder van deze tijd wil wel graag de stoere uitstraling van een SUV, maar zit niet te wachten op hoge houderschapsbelasting en dito brandstofverbruik. Dat is ook de reden dat die bijvoorbeeld niet leverbaar is met vierwielaandrijving. Dat zou teveel gewicht toevoegen en dan zouden ook zwaardere motoren noodzakelijk worden.

Elke Captur die je besteld is voorzien van fijne een turbo. Dit zorgt ervoor dat de motor meer vermogen levert, maar toch lekker zuinig is. Hierdoor kun je met minder cilinderinhoud af zonder dat de prestaties eronder te lijden hebben. Bij de benzine motor heb je keuze uit een 90 pk 898 cc en een 120 pk 1.169 cc uitvoering. De diesel is leverbaar als 90 pk 1.464 cc en dezelfde motor is ook leverbaar met 120 pk. Alleen de 120 pk benzine en de 90 pk diesel uitvoering zijn optioneel leverbaar met automaat. Na de facelift in 2017 is de automaat in combinatie met de zelfontbrander komen te vervallen.

Met 4 basisuitvoeringen (Life, Limited, Intens en Bose), de keuze uit verschillende benzine en dieselmotoren en wel of geen automaat ben je nog niet klaar. Je hebt keuze uit 10 basis kleuren en 25 two tone combinatie kleuren, 3 types lichtmetalen velgen, 10 soorten stoffen en rundlederen bekleding en 5 verschillende pakketten.


Bij die pakketten moet je denken aan Interieur Caramel (met o.a. caramel kleurige interieurverlichting), Premium (o.a. aluminium pedalen en LED interieurverlichting), Easy Life (o.a. blindspot en parkeersensoren), Essentiel (o.a. airco) en Comfort (o.a. licht en regensensor en automatische airco).


Dan heb je ook nog eens keuze uit een premium Bose audiosysteem, panoramadak en te gekke gekleurde accenten aan de buitenzijde. Wat gaaf is aan de interieurbekleding is dat die vaak afritsbaar zodat je het thuis kunt wassen. Perfect als de kids eens een milkshake over de achterbank hebben gemorst. Zoals je ziet is de kans klein dat je twee precies dezelfde Captur’s tegenkomt.

Na de introductie in 2013 werd het in 2017 tijd om de Captur weer even iets op te frissen. De verschillen zijn niet eenvoudig te vinden, maar wel helpen je op gang. Je kunt de facelift het makkelijkste herkennen aan de verlichting. De ‘oude’ Captur heeft ronde units in de koplampen en ronde mistlampen in de voorbumper, bij de ‘nieuwe’ Captur zijn de mistlampen in de vorm van een ‘C’. Deze vorm vindt je ook terug in het design van de achterlichten. Ook zijn de ronde elementen in de koplampen vervangen door ‘C’ vormige units. Daarnaast is het aantal personalisatiemogelijkheden toegenomen en is er aan de binnenzijde sprake van iets hogere kwaliteit bekleding van bijvoorbeeld de portierpanelen.

Met een Captur kun je eigenlijk niet de mist in gaan. Het is een leuke auto in een populair segment, en bijna elke mogelijke combinatie van interieur- en exterieur kleuren komt die super voor de dag. Wat dat betreft is het dus altijd een comfortabele keuze die je doet, de keuze uit goede alternatieven.


Daarnaast staat de Captur in dit segment bekend als de auto met de prettigste wegligging. Alternatieven zoals de Suzuki SX4, Citroën C3 Aircross, Nissan Juke, Skoda Yeti, Peugeot 2008, Opel Mokka, Kia Stonic en Mazda CX-3 zijn over het algemeen een stuk steviger afgeveerd.