Audi R8

Audi R8

Audi R8

Krachtig en sportief Audi R8 aanbod uit heel Europa. Gegarandeerd door MrWheelson.

Audi R8. Van LeMans naar de straat.

Op de Autosalon van Parijs in 2006 had Audi een verrassing in petto. Daar werd een prototype van een sportmodel gepresenteerd. Een groot uitgevallen Audi TT met de techniek van een Audi S8. En dat voor een merk dat vooral bekend stond om de tikkeltje saaie en degelijke zakensedans zoals de A4 en A6. De specificaties logen er echter niet om. Een aluminium spaceframe met een 420 pk V8 in combinatie met Audi’s legendarische quattro systeem. Wat de auto ook bijzonder maakt is dat die genen deelt met de Lamborghini Gallardo. De naam R8 is afkomstig van de LeMans raceauto van Audi, maar liefst 5 keer behaalde Audi hiermee een overwinning tijdens de 24 uurs race op het beroemde Franse circuit. De R8 vond uiteindelijk in 2007 zijn weg naar de Audi showrooms.

audi-r8-sneakers

Audi R8 TDi

Tijdens de Autosalon in Genève in 2008 had Audi een verrassing achter de hand. Als project hadden ze namelijk de V12 dieselmotor uit de Q7 in de R8 gelepeld. En de prestaties waren zo gek nog niet, hij was zelfs sneller dan de V8 benzine versie. Dit R8 diesel conceptmodel heeft echter nooit de weg naar de Audi showrooms gevonden.

audi-r8-2

V10

In 2010 werd de Audi R8 V10 gepresenteerd. Deze heeft de beschikking over een 5.204 CC V10 motor. Tijdens de facelift in 2012 werd er van deze V10 motor ook een 70 pk sterkere Plus versie op de markt gebracht. De specificaties van dit blok zijn adembenemend. De 610 pk sterke V10 Plus is in staat om in 3,2 seconden naar de 100 km/u te sprinten en heeft een topsnelheid van een krankzinnige 330 km/u. Wie had ooit gedacht dat het merk dat ooit de Audi 80 en A2 op de markt bracht in staat zou zijn een auto te bouwen die zulke presentaties zou leveren?

audi-r8-achterzijde

Facelift R8 in 2012 en 2016

De aanpassingen aan het 2012 model van de Audi R8 is niet alleen te zien aan de introductie van de V10 plus en de buitenkant. Ook aan de transmissie zijn aanpassingen gedaan. De R8 is vanaf 2012 namelijk voorzien van de S-Tronic transmissie, de opvolger van de R-Tronic. Dit verschillen zitten met name in de betrouwbaarheid en de snelheid van schakelen. Met deze nieuwe transmissie gaat de 0-100 sprint 01 seconde sneller.  Vier jaar na de eerste facelift werd het weer tijd voor een opfrisbeurt. Bij deze facelift kun je echter spreken over een nieuwe generatie. Deze is ook niet meer gebaseerd op de Gallardo, maar op de Huracán. De V8 versie is komen te vervallen en de ‘Virtual Cockpit’ doet zijn intrede in de R8.

audi-r8-groen

Audi R8 Spyder

Na het succes met de R8 coupe besloot Audi ook een cabriolet versie uit te brengen. Deze kreeg de naam Spyder en werd voor het eerst in 2009 op de IAA in Frankfurt aan het grote publiek getoond. Nu werd het ineens mogelijk om met meer dan 300 km/u te rijden terwijl de wind door je haren waait en de zon op je gezicht schijnt. Wel goed je zonnebril in de gaten houden!

audi-r8-neus-occasion-deel

Audi R8 RWS

Audi was onder de indruk van het succes van de alleen op de achterwiel aangedreven Gallardo LP550-2 ‘Valentino Balboni’. Dat was de reden om in 2017 een R8 uit te brengen met alleen aandrijving op de achterwielen. Het resultaat was de R8 Coupé 5.2 FSI met de toevoeging RWS (Rear Wheel Series). Door de achterwielaandrijving heeft deze auto een overstuurd karakter, de achterkant heeft veel meer de neiging om uit te breken. Daardoor moet de bestuurder harder aan het werk als die op de grens van zijn kunnen wordt gereden. De gewichtsbesparing door het laten vervallen van de aandrijving op de voorwielen is minimaal. Hij is slechts 5 kilo lichter wat zijn gewicht op 1.565 kilo brengt. Dan de RWD worden er slechts 999 op de markt gebracht.

 

audi-r8-uit-duitsland-importeren