Het is tijd voor de nummer 1 in de Italiaanse Auto top 10: de Fiat 500

Het verhaal hoe ik deze auto kreeg, verkocht en weer terug heb gevonden.

fiat-500-1972-classic-rijtest-met-bas-oude-luttikhuis-mrwheelson-4507

Welkom bij MrWheelson. Onlangs heb ik jullie op mijn social media kanalen gevraagd wat jullie favoriete Italiaanse auto is. En daar heb ik verschrikkelijk veel reacties op binnengekregen. Dat stelde ons in staat om een Italiaanse auto top 10 samen te stellen met de allermooiste auto’s die Italie ooit heeft voortgebracht.

Fiat 500

We zijn aanbeland bij de nummer 1 van de MrWheelson Italiaanse Auto top 10. En we hebben van alles de revue zien passeren. We hebben klassiekers gezien, we hebben rally kanonnen, cabrio’s, supersportieve SUV’s, we hebben Ferrari’s gezien in alle kleuren en uitvoeringen. Maar wat is dan die nummer 1? Gaan we een uitstapje maken naar Pagani? Gaan we een uitstapje maken naar Lamborghini?

De nummer 1 in de Italiaanse Auto top 10 van MrWheelson is geworden: de Fiat 500. Dit is echt mijn droomauto. En waarom is dit mijn droomauto? Door deze Fiat 500 heb ik de autotechniek leren kennen, ik heb de autocommercie leren kennen. Ik heb zoveel avonturen meegemaakt met mijn Fiat 500. Daar ga ik jullie alles over vertellen terwijl ik met die auto ga rijden.

(Lees verder onder de afbeelding)

Deze Fiat 500 komt uit 1972. De afgelopen 9 auto’s waren Lancia’s, Ferrari’s, Alfa Romeo’s, Abarth. Maar dit is mijn eigen autootje.

Van de Fiat 500 van dit model zijn er maar liefst 4 miljoen gebouwd. En van die 4 miljoen zijn er nog 600 duizend over. Dit model is gebouwd van 1957 tot 1975 en mijn exemplaar komt uit 1972 en is daarmee nog zelfs twee jaar ouder dan ik. Deze auto heb ik van mijn vader gekregen toen ik 16 was. En hij zag er niet uit. Hij zag eruit als een toverbal. Drie kleuren verf erop, overal gaten, overal roest, de motor liep niet. En ik heb hem tot mijn achttiende, in die twee jaar tijd, helemaal gerestaureerd. Ik heb geschuurd, ik heb geplamuurd, ik heb de motor gereviseerd en alles los gehad. En ben er superblij mee hoe de auto er nu bij staat.

(Lees verder onder de afbeelding)

Maar toen ik twintig was heb ik hem verkocht. En ik ging studeren met flink wat geld op mijn bankrekening. Maar iedere keer als ik een Fiat 500 zag, kreeg ik een knoop in mijn buik. Maar zo’n zes- zeven jaar geleden heb ik hem teruggevonden.

Wat is er voor bijzonders aan de voorkant te zien? Dat zijn het ANWB logo en Wegenwacht logo. Nog echt uit de jaren ’70. En wat zit er dan onder de voorklep? Ja, het is geen motorkap, hier zit de brandstoftank dus bij de Fiat 500. Het oude gereedschapssetje en het reservewiel zijn er nog bij.

(Lees verder onder de afbeelding)

Zoals jullie konden zien zit de motor dus niet aan de voorkant, die zit aan de achterkant zitten. En hier ligt die dan. Een prachtig mooie 2 cilinder luchtgekoelde motor met ook de versnellingsbak achterin. Heerlijke eenvoudige techniek. Onverwoestbaar. Daarmee haalt die een topsnelheid van rond de 90 - 95 km per uur. Maar dan moet je wel lef hebben. Want dat is echt doodeng om met zo’n auto echt hard te rijden. En daar is die ook niet echt voor gemaakt. Dit is een autootje om heerlijk mee rond te toeren, lekker genieten van de omgeving.

Zelfs met mijn 1.86 meter pas ik uitstekend in de Fiat 500. De stoelen zitten lekker diep en het dak kan zelfs dicht. Maar ik rij eigenlijk altijd met het dakje open. Lekker genieten van de wind door mijn haren.

(Lees verder onder de afbeelding)

Het dashboard is echt super simpel uitgevoerd. Het mooie van deze uitvoering is dat je het dashboard in de carrosseriekleur hebt. Je hebt ook een andere uitvoering van de Fiat 500 waarbij het dashboard helemaal in het zwart is uitgevoerd. Dezelfde kleur als de bekleding, maar dit geeft toch wel echt het vintage gevoel. De ruitenwisser heeft maar liefst twee standen, aan en uit. Zelfs het ruitensproeier pompje is super simpel. Gewoon een klein pompje waar de vloeistof doorheen gepompt wordt.

Het is heerlijk simpel qua techniek, er kan bijna niks aan stuk gaan. Deze auto moet je zien in de lijn van de Mini, de Eend en de Kever. Het was gewoon een auto voor het volk. Zo eenvoudig mogelijk gebouwd, goedkoop. Niet al te zwaar zodat ook de wegenbelasting en de productiekosten meevielen. Gewoon een heerlijk wagentje. Zelfs het linnen dakje hebben ze gedaan om gewicht en metaal te besparen tijdens de productie van deze auto.

(Lees verder onder de afbeelding)

Ik ga jullie eerst een even startles geven. Hoe doe je dat nou? Je zet hem eerst op contact door de juiste sleutel te kiezen en een slag naar rechts te draaien. Dan heb je twee hendeltjes tussen de voorstoelen zitten. De linker doe je eerst helemaal omhoog, dat is de choke. De rechter daar start je hem mee, die trek je omhoog en zodra die start laat je hem los. In de eerste versnelling en dan langzaam de choke uit door het linker hendeltje naar beneden te bewegen zodra de motor iets op temperatuur is gekomen. En we kunnen gaan rijden.De versnellingsbak is wel bijzonder. Die is namelijk ongesynchroniseerd. Je moet dus met tussengas schakelen. Dat is wel een aparte techniek. Maar als je het een poosje gedaan hebt dan weet je niet anders.

(Lees verder onder de afbeelding)

De voorloper van de Fiat 500 is de Fiat Topolino, oftewel ‘muisje’ in het Italiaans. Hij is uiteindelijk opgevolgd door de Fiat 126. De Fiat 126 heeft ongeveer dezelfde afmetingen als de Fiat 500, hij is alleen een stuk hoekiger. Veel van de Fiat 126 modellen zijn in Polen gemaakt, als de Polski Fiat 126.

Het mooie van die Fiat 126 is dat er een 650 cc motorblok in zit met een gesynchroniseerd versnellingsbak. Veel eigenaren van de Fiat 500 die hebben de motor van een 126 in de Fiat 500 geplaatst. Waardoor het schakelen in een keer een stuk makkelijk ging. En je had in een keer de beschikking over ik geloof 23 pk in plaats van 18 pk. Daarmee ging je topsnelheid toch al snel omhoog van rond de 90 km/u naar rond de 105 km/u.

(Lees verder onder de afbeelding)

Hobbels voel je wel in deze auto. Gewoon eenvoudige bladveren eronder, geen moderne springveren. Het mooie van een klassieke auto is dat ze niet zo vaak voor de APK hoeven. Auto’s die ouder zijn dan 50 jaar hoeven nooit meer APK gekeurd te worden. Dat scheelt elke twee jaar een ritje naar het APK keuringsstation. Veiligheid heb je niet zoveel in zo’n auto, comfort valt ook wel tegen, maar het scheelt in ieder geval dat je niet zo vaak naar de APK hoeft.

(Lees verder onder de afbeelding)

Deze auto is een echte eyecatcher. Als ik hem een keer ergens langs de openbare weg parkeer, of op een parkeerplaats zer, dan wordt die minimaal drie - vier keer gefotografeerd. Daarna zie je hem onder de hashtag #fiat500 overal op Instagram en op Facebook verschijnen.

Heb jij ook zo genoten van deze video? Dan heb ik geweldig nieuws voor jou!

Als jij mijn YouTube kanaal namelijk volgt en je geeft een comment op deze video, en een dikke vette like. Dan maak jij kans op een ritje in een van de auto’s uit de Italiaanse auto top 10. Hoe gaaf is dat? Geef in je comment aan met welke auto jij zou graag een stukje zou willen rijden en wij gaan het regelen voor je. Dus comment, like en abonneer je en wij gaan iets geweldigs voor je regelen!

Check deze Fiat 500 video ook op Google, Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram of TikTok.

Check onze hele top 10 Italiaanse auto's

1. Vintage Fiat 500

2. Ferrari 458 Speciale

3. Ferrari 488 Pista

4. Ferrari 812 SuperFast

5. Ferrari 599 GTB

6. Ferrari 308 GTS

7. Alfa Romeo Stelvio n-Ring

8. Lancia Delta HF Integrale

9. Alfa Romeo Giulia Spider

10. Abarth 124 Spider

Of bekijk de afspeellijst op YouTube.

 

Deel deze post