Nummer 8 uit de MrWheelson Italiaanse auto top 10: Lancia Delta HF Integrale

MrWheelson gaat op stap met dit rally icoon, een jongensdroom!

lancia-delta-hf-integrale-still-1

Onlangs heb ik jullie op mijn social media kanalen gevraagd wat jullie favoriete Italiaanse auto is. En daar heb ik verschrikkelijk veel reacties op binnengekregen. Dat stelde ons in staat om een Italiaanse auto top 10 samen te stellen met de allermooiste auto’s die Italie ooit heeft voortgebracht.

Lancia DeltaHF Integrale

En we gaan vandaag van start met nummer 8. De nummer 8 is een rally-icoon, de Lancia Delta HF Integrale. Een auto 6 keer over wereldkampioen rally werd, een reis terug in de tijd.

Van deze auto had ik vroeger de posters boven mijn bed hangen. En het is een beetje alsof ik een jeugdliefde uit de basisschool ben tegengekomen. Maar deze keer mocht ik er een stukje mee gaan rijden.

Wat maakt van deze Lancia Delta HF Integrale nou zo’n bijzondere auto? Het is alles wat een rally auto nodig heeft. Hij heeft vierwielaandrijving, een 4-cilinder motor, 2 liter cilinderinhoud en een bak pk’s. Wat ik vooral gaaf vind aan de auto zijn de lijnen, de spatborden. Lekker breed uitgebouwd. Het is alsof ik in de tijdcapsule stapte. De slede radio, de knopjes, de schakelaars. Oooh! Het was echt fantastisch. We kunnen heel lang praten over de auto maar ik denk dat jullie liever de beelden willen zien. Want jullie kijken veel liever naar die Lancia Delta dan naar mij. Bekijk ze nu en geniet net zoals ik deed.

Dit is een van de iconen uit mijn jeugd. Dit is de reden dat ik ooit mijn rally licentie ben gaan halen. 2 liter, turbo, 4 cilinder, 4 wielaandrijving, meer heb je niet nodig om gewoon 6 maal over wereldkampioen rally te worden. Bijzonder aan deze auto is dat hij nog op de originele voorbanden staan. Deze voorbanden die zijn al 32 jaar oud.

Een 4-cilinder 2 liter met turbo. Die een prachtige 181 pk in deze versie levert. Er was ook nog een 16 klepper en nog Evolution 2 uitvoering. Die hadden nog meer vermogen. Maar deze specifieke uitvoering 181 pk. Daarmee sprint die van 0 naar 100 in 5,7 seconden. En dat was in die tijd sneller dan de Ferarri Testarossa. Kun je nagaan dat je met een 4 deur gezinsauto sneller van 0 tot 100 kunt gaan dan een Ferarri Testarossa. Een echte sportwagen. Dat was ongekend in die tijd. En de top snelheid? 215 km/u!

Nou wat valt op aan de achterkant? Vooral dat die enorm breed is. Je ziet het ook aan die uitgeklopte wielkasten om die banden en die wielen kwijt te kunnen. Maar natuurlijk ook het vierwielaandrijving systeem. Wat natuurlijk ook ruimte vergt. Wat daarnaast gaaf is aan deze auto zijn de uitlaten links en rechts. Dat zag je andere merken pas veel later doen. Maar Lancia begon daar in 1988, het jaar waar deze auto uitkomt, al mee.

Bekijk de hele video op ons YouTube kanaal.

Kans maken op een rit in een van de auto's uit onze top 10? Like en comment op de video op YouTube en word abonnee van ons kanaal.

Check de Lancia Delta HF Integrale intro video ook op Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram of TikTok.

Deel deze post