

Dat je niet altijd grote autos op de markt hoeft te brengen om een groot succes te zijn bewijst Fiat. De Italiaanse auto fabriek in Turijn, oftewel ‘Fabbrica Italiana Automobili Torino’ weet al meer dan 115 jaar de harten te stelen van menig autoliefhebber, en dat vooral met compacte auto’s.
Al vanaf de start heeft Fiat sportieve genen en is er voor wat betreft het ontwerp samengewerkt met de grote namen in de Italiaanse designwereld. Zo werd van de Fiat Dino (1966 - 1973) de Coupe ontworpen door Giorgetto Giugiaro van Bertone en de Spider door Pininfarina. Giugiaro was in 1980 ook verantwoordelijk voor het ontwerp van de Fiat Panda.
Fiat staat vooral bekend om hun kleine (gezins)auto’s. De Fiat 500 is de populairste auto van Fiat en kom in veel verschillende uitvoeringen.
Fiat is een Italiaanse autofabrikant dat werd opgericht in 1899. Fiat is uitgegroeid tot de grootste Italiaanse autofabrikant en is onderdeel van Fiat Chrysler Automobiles.
Giovanni Agnelli startte net voor de eeuwwisseling in 1899 Fiat. Vlak na diezelfde eeuwwisseling werd ook ingezet op de autosport. In 1922 werd een tweede auto fabriek geopend in Lingotto. Deze fabriek bestaat nog steeds en heeft op het dak van het vijf verdiepingen hoge pand een heuse testbaan. De ware hoogtijdagen waren de jaren 60 en 70. Toen kwamen de iconen zoals de Fiat 500 en 600 op de markt, maar ook de Fiat 850 (Sport) Coupe en (Sport) Spider, beide getekende door Bertone. In de loop van de jaren werden er veel overnames gedaan en samenwerkingsverbanden gestart met andere Italiaanse fabrikanten zoals Abarth, Alfa-Romeo, Maserati, Lancia, Autobianchi en Ferrari.
Fiat heeft altijd al iets bijzonders met modelnamen, het feit dat de Fiat Croma nooit een echt succes is geweest in Nederland kan best wel eens door de modelnaam komen. Ook de Sedici, 500 en 600 vallen op;
Fiat Sedici - dit is een compacte vierwielaangedreven auto van Fiat, ook wel 4x4 genoemd. En wat is de uitkomst van de rekensom 4x4? 16 natuurlijk, en in het Italiaans is dat sedici.
Fiat 500 - de klassieke Fiat 500 had een motorinhoud 479 cc, afgerond 500. En als je dat in het Italiaans uitspreekt komt je uit op Cinquecento. De naam van de latere kleine Fiat. De oude Fiat 600 had, je raad het al, een 633 cc vloeistofgekoelde viercilinder, afgerond 600. De latere opvolger van de Cinquecento werd Seicento genoemd, zeshonderd in het Italiaans.
De concurrentie heeft ook niet stil gezeten en maken het de Italiaanse autofabrikant zeker niet gemakkelijk. Vanuit bijna alle werelddelen worden er inmiddels compacte auto’s geleverd en de concurrentie is, door de lage aanschafprijzen, moordend.
Japan: Suzuki Celerio en Swift, Nissan Micra, Toyota Yaris en Aygo
Zuid Korea: Hyundai i10, Kia Picanto
Duitsland: Volkswagen Up, Opel Adam, Audi A1
Frankrijk: Peugeot 108, Citroën C1, Renault Twingo
Rugzak of bootje?
Wat zijn nu echt de iconische modellen van Fiat geweest. Die echt een onuitwisbare indruk hebben gemaakt. In dat rijtje hoort de 6 persoons MPV Multipla zeker thuis. In menig artikel werd deze ‘multi purpose vehicle’ uitgemaakt voor lelijkste auto ooit gebouwd. Een van mijn persoonlijke favorieten is een jaren zestig Fiat 850 Spider. En natuurlijk de Nuova Fiat 500 uit de jaren ‘60 en ‘70. Van 1995 tot 2005 werd ook een leuke cabrio gebouwd op basis van de Fiat Punto, de Barchetta (Italiaans voor bootje).
Dino; Fiat of Ferrari?
Midden jaren zestig had Ferrari een probleem. Om mee te doen aan de Formule 2 competitie moesten ze minimaal 500 exemplaren van de V6 Dino motor op de markt brengen om aan de homologatie eisen te voldoen. Aangezien Ferrari zelf niet de capaciteit hiervoor had werd Fiat ingeschakeld. Deze hebben de V6 Dino motor, die vernoemd was naar de overleden zoon van Enzo Ferrari, verwerkt in de Fiat Dino. Dit model bleef tot 1969 als Coupé en Spider in productie, in 1970 nam Ferrari het model over en bracht het als Ferrari Dino op de markt.
In Nederland is altijd al veel vraag geweest naar compacte auto’s. Dat zal de reden zijn dat er ook veel jong gebruikte Fiat modellen worden geïmporteerd. We hebben voor je gekeken wat de populaire modellen voor import zijn. In de top 10 staan maar liefst 4 uitvoeringen van de Fiat 500. Op 1 de gewone 3 deurs 500, op nummer 4 de compacte stoere crossover 500X, de Abarth 500 staat op 5 en de compacte MPV 500L op 7. De Top 5 wordt compleet gemaakt met de Punto op 2 en de Panda op 3. Een bijzonder uitvoering die regelmatig wordt geïmporteerd, maar nooit nieuw is geleverd in Nederland, is de elektrische Fiat 500E. Deze is gebouwd in 2014 en 2015 in de kleuren Bianco Perla, Nero Puro, Argento, Granito Lucente en Electric Orange en heeft slechts 4% bijtelling op een catalogusprijs van rond de 32.000 euro.
Zoals te zien is in de top 10 geïmporteerde Fiat modellen, zijn de verschillende varianten van de opvolger van de iconische Fiat 500 in allerlei soorten en maten te vinden. Een kleine opsomming van de varianten:
Fiat 500 - De gewone 3 deurs Fiat 500
Fiat 500 - De gewone 3 deurs Fiat 500, maar dan elektrisch aangedreven
Fiat 500C - De gewone 3 deurs Fiat 500, maar dan met een open dak
Fiat 500L - De 5 deurs MPV uitvoering van de Fiat 500
Fiat 500L Cross - De 5 deurs MPV uitvoering van de Fiat 500, maar dan iets stoerder
Fiat 500L Wagon - De 5 deurs MPV uitvoering van de Fiat 500, maar dan iets langer
Fiat 500X - De compacte SUV die het platform deelt met de Jeep Renegade
Fiat 500X - De compacte SUV maar dan nog iets hoger op de wielen
Abarth 500 - Een Fiat 500, maar dan met een snelle 1.4i motor erin en sportieve uitstraling.
Bij MrWheelson vind je een ruim aanbod aan Fiat Occasions. Alle occasions zijn geïnspecteerd en gecontroleerd, met een occasion heb je dezelfde zekerheden als met een nieuwe auto.
o.b.v. vraagprijs buitenland (€ 12.950) + BPM (€ 502) + importkosten (€ 580)
o.b.v. vraagprijs buitenland (€ 13.770) + BPM (€ 633) + importkosten (€ 580)
o.b.v. vraagprijs buitenland (€ 15.389) + BPM (€ 1.388) + importkosten (€ 580)
o.b.v. vraagprijs buitenland (€ 13.989) + BPM (€ 8.148) + importkosten (€ 580)
o.b.v. vraagprijs buitenland (€ 64.990) + BPM (€ 0) + importkosten (€ 580)
o.b.v. vraagprijs buitenland (€ 16.590) + BPM (€ 3.293) + importkosten (€ 580)
Dit is mijn tweede auto die ik via MrWheelson in Duitsland heb gekocht. MrWheelson is betrouwbaar en transparant, zaken die van belang zijn wanneer je een auto via een derde uit het buitenland haalt.
Afgelopen december een Volvo XC40 van 4 maanden oud geïmporteerd uit Oostenrijk. De hulp van Han was uitstekend: ter zake kundig, niet opdringerig en transparant over de te volgen stappen en kosten. Je kan zelf kiezen uit de verschillende afhandelingsmogelijkheden. Ik werd goed geïnformeerd en ...
Helemaal top. Sinds woensdag trotse eigenaar van een Audi A3 E-tron dankzij de fantastische service van MrWheelson. In het begin was ik een beetje huiverig om zo'n grote aankoop te doen via internet, maar Bas en René hebben top werk verricht. De eerste keer een auto laten importeren en dankzij M...
Facebook met MrWheelson
Stuur een e-mail