Mazda occasions, meer aanbod, scherpe prijzen

Mazda occasions, meer aanbod, scherpe prijzen

Gebruikte Mazda

modellen uit heel Europa,

gecheckt door MrWheelson.

MrWheelson

Sinds 1960 een sterk merk

Als je kijkt naar het succes van Mazda dan is het goed om te realiseren dat, hoewel het merk nu als een volwaardig alternatief wordt gezien voor de Europese merken, veel later is begonnen. De grondleggers van de grote automerken uit West-Europa hebben hun eerste auto’s begin 20e eeuw op de markt brachten, terwijl Mazda de eerste personenauto in 1960 op de markt bracht.  


Dezelfde strijd als de Koreaanse merken halverwege de jaren negentig moesten voeren en nu de Chinese autofabrikanten ervaren om serieus genomen te worden, hebben de Japanse merken in de jaren zeventig al gevoerd. Maar van vechten wordt je sterk.


Inmiddels is Mazda een merk om rekening mee te houden. Ze hebben enkele succesnummers in huis en zijn erg succesvol met de crossovers en een ongeëvenaarde cabrio; de Mazda MX-5. Inmiddels verkoopt Mazda wereldwijd meer dan 1,5 miljoen voertuigen per jaar, daarmee staat het net in de top 15 van de grootste autofabrikanten ter wereld.

mazda-2

Degelijke sportiviteit

Met het imago van Mazda, en het Japanse imago in het algemeen, zit het wel goed. Kenmerken voor de auto’s uit het land van de rijzende zon is dat ze qua aanschafprijs niet bij de goedkoopste horen, maar dat je dit terugverdiend met een hoge restwaarde en lage onderhouds- en reparatiekosten. Zo stond in een onderzoek uit 2015 van het Duitse onafhankelijke onderzoeksinstituut TÜV naar mankementen van auto’s tot 5 jaar oud zowel de Mazda2 als de Mazda3 in de top 10 modellen met de minste mankementen. In een onderzoek uit 2014 van voertuiginformatie dienst VWE op basis van Nederlandse APK data kwamen Toyota, Mazda en Nissan naar voren als automerken met de minste kritiekpunten.

mazda-3-mps

Veel Mazda aanbod in buitenland

Mazda’s worden niet alleen nieuw voor het eerste geregistreerd in Nederland. Door het ruimte aanbod in andere Europese landen loont het vaak om over de grens te kijken voor een fraai jong exemplaar met een rijke uitrusting en lage kilometerstand. Qua import doen de compacte crossovers het erg goed. Ze nemen in de top 3 zelfs de eerste (CX 5) en tweede (CX3) plek in. De top 3 wordt, hoe grappig is dat, ingenomen door de Mazda 3. Als we verder in de top 10 kijken dan valt op dat daar ook de grootste Mazda SUV te vinden is, de Mazda CX-9. Opvallend omdat er van de CX 9 meer dan 100 exemplaren jong gebruikt zijn geïmporteerd, terwijl er totaal nog geen 300 van in Nederland rijden. Dus ruim eenderde is geïmporteerd en de rest is origineel in Nederland geleverd

mazda-3

Mazda Crossover populair

Mazda staat, net zoals de meeste Japanse merken, voor innovatie. Niet alleen qua techniek, maar ook qua carrosserievormen. De eerste compacte MPV’s (Multi Purpose Vehicle) werden door Nissan (de Prairie) en Mitsubishi (de SpaceWagon) in de jaren 80 op de markt gebracht. Pas in 1996 werd bijvoorbeeld de Renault Megane Scenic op de markt gebracht, Opel volgde pas in 1999 met de eerste Zafira. Mazda was er wat dat betreft ook vroeg bij. Ze brachten de Mazda met de toepasselijke modelnaam MPV op de markt in 1996. Het werd echter nooit een groot succes. Waarschijnlijk omdat ze bij de introductie kozen voor een grote 3.000 cc V6 motor en daardoor een vanaf prijs van 30.000 euro hadden. De Scenic was leverbaar met een 1.400 cc motor en was al leverbaar onder de 17.000 euro.

Inmiddels hebben ze met de CX serie goud in handen. De line up bestaat uit:

  • de CX-3 (sinds 2015 op de markt, eerste facelift in 2018)
  • de CX-5 (sinds 2012 op de markt, een facelift in 2015 en 2017 gehad)
  • de CX-7 (officieel in Nederland leverbaar geweest van 2007 tot 2012) en
  • de grootste, de CX-9 die officieel in 2009 en 2010 in Nederland werd geleverd, maar in het buitenland langer op de markt is gebleven.
mazda-cx5-cx-5

Motorbestelauto?

Dat een Frankenstein combinatie tussen een motorfiets en een bestelauto uit 1931 van een Japanse kurkfabriek uiteindelijk zou leiden tot een verkoop van meer dan 1,5 miljoen voertuigen per jaar had zelfs oprichter Jujiro Matsuda vast niet verwacht. Deze combinatie, de Mazda-Go, was van de voorzijde een motorfiets en van de achterzijde een bestelauto. De naam Mazda gaat echter al veel verder terug, lang voordat er auto’s waren en dook voor de eerste keer op in een Assyrische godenlijst uit de 8e eeuw voor Christus. Ahura Mazdâ wordt gezien als de god van het goede en staat voor de ‘waarheid’ als universeel principe, hij wordt geassocieerd met het licht, de zon en het vuur.


Met deze naam als basis startte oprichter Jujiro Matsuda de firma Toyo Cork Kogyo in Hiroshima (Japan). Naast kurk was de fabriek eerst actief in de productie van o.a. motorfietsen, lampen en machines. Vijftien jaar na de start werden de eerste bedrijfsauto’s en personenwagens ontworpen, de doorbraak als autofabrikant was in 1960 toen de R360 op de markt kwam.


In Nederland had het merk haar hoogtijdagen in de het begin van de jaren negentig. Toen wist het 27 tot 29 duizend nieuwe Mazda’s per jaar te verkopen met een marktaandeel van bijna 6%. Inmiddels is Mazda een niche merk met een marktaandeel tussen de 2,5 en 3%. Begin jaren negentig waren de Mazda 121, 323, 626, MX-5 en MX-6 de succesnummers.


Die laatste was met name een succes door de geweldige reclamecampagne. Zoek in Youtube maar eens naar Mazda’s springende dwergen, de tv commercial om de nieuwe compacte V6 in de MX-6 onder de aandacht te brengen werd later van de buis gehaald omdat die beledigend zou zijn voor mensen met achondroplasie (dwerggroei). Ook staat nog steeds de Mazda 121 uit die jaren op het netvlies, een kleine aandoenlijke sedan die leverbaar was met beren-velgen.

mazda-cx5-logo

Rivalen voor Mazda

De rivaliteit voor Mazda komt niet alleen uit de Japanse hoek, ook Europese fabrikanten hebben bijna voor elk model Mazda wel een alternatief. We hebben er een paar voor je op de rij gezet.

  • Mazda MX-5 - Fiat 124 Spider - Lotus Elise
  • Mazda CX-3 - Opel Mokka - Renault Captur - Peugeot 2008
  • Mazda CX-5 - Hyundai IX35 - Kia Sportage - Toyota RAV4 - Volkswagen Tiguan
  • Mazda 3 - Ford Focus - Volkswagen Golf - Toyota Auris

Iconische modellen

Hoewel Mazda niet zoveel historie heeft als de Europese automerken, heeft het al wel iconische modellen op de markt gezet. De Mazda MX-5, die ook als Miata is geleverd, is daar een mooi voorbeeld van. De combinatie van een laag gewicht, achterwielaandrijving, voldoende vermogen en een cabriodak zijn al ca. 30 jaar een sleutel tot succes.

De eerste MX-5 zag het levenslicht in 1990 en inmiddels is die na zeven facelifts nog helemaal bij de tijd. Inmiddels zijn er dan ook al meer dan 1 miljoen wereldwijd verkocht. Veel van de oude Mazda’s worden nog steeds netjes onderhouden en inmiddels is het een zeer gewaardeerde klassieker geworden. Voor exemplaren van 20 jaar en ouder met lage kilometerstanden wordt nog steeds gerust 15 duizend euro gevraagd.

mazda-mx5

Rotatiemotor

De afgelopen jaren zijn bijna alle benzine- en dieselmotoren hetzelfde. Er wordt brandstof ingespoten, die verbrand en met de energie die vrijkomt wordt een zuiger naar beneden gedrukt, die vervolgens via een drijfstang de krukas aandrijft. Bij een rotatiemotor niet. Die maakt gebruikt van een draaiende platte schijf en hoeft dus geen verticale krachten om te zetten in roterende krachten. Mazda maakt gebruik van deze techniek sinds de vijftiger jaren en deze motor komt je tegen in sport modellen zoals de klassieke Cosmo 110S uit 1961 en de latere RX-7 en RX-8.

mazda-voorzijde

Merken