Clio

Renault Clio

Ruime keuze

Renault Clio

van MrWheelson.

MrWheelson

Renault Clio

Wat hebben de Nissan Platina, Renault Lutécia en Thalia met elkaar te maken? Het zijn allemaal varianten van de ons bekende Renault Clio. Het succes van deze Franse voiture begin op de Paris Autoshow in 1990 waar die werd gepresenteerd als opvolger van de Renault 5. Zowel tijdens de introductie in 1991 als na de facelift in 2006 werd de Clio uitgeroepen tot ‘Auto van het jaar’. Inmiddels zijn er in Nederland bijna een kwart miljoen exemplaren van de Clio nieuw verkocht.

Cleopatra

De naam Clio heeft trouwens verschillende betekenissen. Verschillende in Amerika en Griekenland hebben deze naam. Ook is het een meisjesnaam die veel in Italië voorkomt en een afkorting is voor de laatste Hellenistische heerseres van Egypte; Cleopatra.

renault-clio-panoramadak-luxe-mrwheelson

Van krachtig naar zuinig

Bij de ontwikkeling van de Clio is er altijd voor gekozen om de motor net iets sterker te maken dan gebruikelijk was binnen dit segment. Hierdoor was de Clio altijd een erg comfortabele auto, iets wat herkenbaar is in veel Franse modellen. In 2012 kwam de ommezwaai, toen kwam de nadruk meer te liggen op het milieu en werd er gekozen voor zuinige varianten. Zo heeft de 2016 Clio TCE 90 Energy een 898 cc benzine motor, met een gemiddeld verbruik van 1 liter op 20 km en slechts 94 gram co2 uitstoot. De motoren behoren tot de schoonste in hun klasse en zorgen ervoor dat de Clio modellen de afgelopen jaren met een gunstige bijtelling leverbaar waren.

renault-clio-multifuntioneel-stuurwiel-mrwheelson

Lastig kiezen

De doelgroep van de Clio heeft keuze uit veel alternatieven. Vanuit Frankrijk is er de Citroen C3, vanuit Duitsland de Audi A1 en de Volkswagen Polo. Ford heeft de Fiesta, Toyota de Yaris, Suzuki de Swift en ook de Seat Ibiza kan goed meekomen. De Clio scoort met name punten op het gebied van comfort. Het rijcomfort doet vermoeden dat je in een grotere auto rijdt dan de afmetingen aangeven.

Niet veel concurrenten hebben in dit segment een stationcar leverbaar, Renault wel. De Estate staat sinds 2008 in de prijslijsten, de hatchback met drie en vijf deuren was vanaf de introductie leverbaar. Heb je een keer gekozen voor een carrosserievorm dan dien je nog een keuze te maken uit een flink aantal benzine- en dieselmotoren. Ook dien je te kiezen uit een handgeschakelde of automatische transmissie en zijn er tal van uitrustingsniveaus. Je kunt afhankelijk van de generatie kiezen voor Life, Zen, Limited, Intens, Bose, Initiale, RS en de RS Trophy.

renault-clio-mrwheelson-ruimte-scherpe-prijs

Clio nummer 2

Renault heeft altijd veel geïnvesteerd in de Clio. Het is dan ook een belangrijk model voor de verkoopcijfers en het marktaandeel van het merk. In de top 3 best verkochte modellen van Renault staat de Megane op 1 en de Clio heeft een stabiele 2e plek. Dit heeft Renault met name te danken aan de investeringen in de motoren.

renault-clio-betaalbaar-mrwheelson-gegarandeerd

Pocket rocket

De Clio heeft, net zoals zijn voorganger de Renault 5, een mooie geschiedenis als het gaat om pittige benzinemotoren. Door het lage gewicht en de geringe afmetingen van de auto, in combinatie met zo’n sterke motor, ontstaat een geweldige rijdersauto. De Engelsen hebben er een mooie term voor; ‘pocket rocket’. Het begon in 1991 met de Clio 16v die 137 pk haalde uit een 1.764 cc motor. Hiermee haalde hij een topsnelheid van 209 km/u en een 0-100 tijd van 8,0 seconden. Twee jaar later deed de 16v Williams hier nog een schepje bovenop. Die had een 1.998 cc motor met 150 pk, een topsnelheid van 215 km/u en een 0-100 tijd van 7,8 seconden.

De volgende grote stap was de Clio V6 met middenmotor en slechts 2 zitplaatsen die in 2001 op de markt kwam. Een auto die met zijn brede achterspatborden geïnspireerd was op de Renault 5 Turbo 2 uit 1980. Een 2.946 cc motor die 230 pk had, 0-100 in 6,4 (!) seconden deed en een topsnelheid had van maar liefst 235 km/u. Daarmee zat die sneller op de 100 km/u dan een BMW M3 uit de jaren ‘80 of een Ferrari Mondial uit 1990.