Skoda

Skoda

Skoda

Laurin & Klement, het klinkt als een mode-duo in de stijl van Victor & Rolf en Dolce & Gabbana. Technicus Václav Laurin en boekhandelaar Václav Klement hadden echter niet heel veel met mode, des te meer hadden ze met het ontwerpen en verbeteren van transportmiddelen. 

Dit prachtige merk, dat trouwens tot de vijf oudste autofabrikanten ter wereld behoort, heeft zijn hoogtij dagen gehad in de jaren ‘50 van de vorige eeuw. Toen stond het merk zelfs in de top 5 van de best verkochte automerken in Europa. De modellen waren voor die tijd vooruitstrevend en modern.

Skoda is een Tsjechisch automerk, van oorsprong Oostenrijks-Hongaars. Skoda maakt tegenwoordig auto's op elk vlak. De Citigo is een fijne stadsauto die technisch identiek is aan de Volkswagen Up! De Skoda Rapid gaat de concurrentie aan met de Volkswagen Jetta en de Skoda Octavia en Superb zijn gelijkwaardig aan de Volkswagen Passat.

Geschiedenis

Skoda is een merk met een rijke en lange geschiedenis. Vanaf 1926 bracht het merk auto's op de markt. Na Daimler-Benz (1885), Peugeot (1896) en Fiat en Opel (1899) is het de op vijf na oudste autofabrikant van de wereld. Inmiddels is het samen met merken zoals Seat, Porsche en Bentley een onderdeel van de Volkswagen groep en heeft het in Nederland de afgelopen jaren een marktaandeel gehad tussen de 3 en 5%. De modellen worden ontwikkeld op het platform van de Volkswagen groep en veel technieken worden dan ook gedeeld waardoor de prijzen laag gehouden kunnen worden.

Het begon met fietsen

In 1895 begonnen Laurin & Klement met het fabriceren van fietsen, later bouwden ze ook motorfietsen, bedrijfswagens en personenauto’s. Net na de eerste wereldoorlog in 1918 kruisten de wegen van dit duo met de eigenaren van de fabriek die was opgericht door Emil von Škoda. Emil kocht in 1869 de machinefabriek van Ernst von Waldstein-Wartenberg en werd groot in de productie van machines en het aanleggen van spoorlijnen. Na de fusie werden in 1926 de eerste auto’s met het merk Skoda op de markt gebracht. De jaren vijftig brachten het inmiddels staatsbedrijf veel succes.

In tweede helft van de koude oorlog kwam de ontwikkeling van nieuwe modellen en technieken helaas helemaal stil te liggen. Alle auto’s die werden geproduceerd waren toch al verkocht. De techniek en het design raakte hopeloos verouderd. Alleen doordat het onder het socialistische bewind een staatsbedrijf was ging het niet failliet. Dit in tegenstelling tot veel westerse autofabrikanten in die tijd. Dit was namelijk ook de periode dat automerken zoals Simca, Panhard, NSU, DKW, Innocenti en onze eigen Daf van de markt verdwenen.

In 1991 werd bijna eenderde van de aandelen Skoda door de staat verkocht aan de Volkswagen groep. Samen met de Volkswagen ontwerpers werden er snel nieuwe modellen op de markt gebracht en tussen 1996 en 2011 wist Skoda de verkopen te verdubbelen van 350 tot 700 duizend auto’s per jaar.  

Rally legende

Wie Skoda zegt, die zegt rally. Het merk heeft een lange geschiedenis als het gaat om de rally kampioenschappen. De Skoda Popular won de Rally van Monte Carlo in 1936 en de 200 RS won hem in 1977. Tussen 1999 en 2003 werd er ook een gooi naar het kampioenschap gedaan met de Škoda Octavia WRC. Tussen 2003 en 2005 verscheen Skoda opnieuw aan de start, deze keer met de Škoda Fabia WRC. In de jaren 2015, 2016 en 2017 werd Skoda met rallyrijder Bernard ten Brinke kampioen in het WRC-2 kampioenschap met de Fabia R5.

Modellen

Het modellen aanbod van Skoda is zeer divers. Met de Skoda Citigo heeft het merk een echte stadsauto in huis. De Skoda Octavia valt in het middenklasse segment en de Skoda Fabia en Rapid zijn compacte middenklassers.

 

Degelijk en betaalbaar

Binnen de Volkswagen groep is het Skoda merk het betaalbare alternatief. Waar Seat als sportief wordt gepositioneerd is Skoda wat degelijker en functioneler. De modellen zijn ruim en hebben een stoere uitstraling. Van compacte stadsauto tot luxe limousine en ruime SUV, bijna alle gangbare carrosserievarianten zijn te vinden met een Skoda logo op de motorkap.

Het logo van Skoda heeft enkele karakteristieke en betekenisvolle onderdelen. De pijl en vleugels staan voor de technische vooruitgang, de ronde cirkel voor de wereld, de kleur groen voor de aandacht voor het milieu en de kleine cirkel moet een oog voorstellen met een scherpe blik op de toekomst. 

Skoda occasions

De auto's van Skoda voor de Volkswagen- tijdperk hadden de motor achterin de auto en hadden een achterwielaandrijving. Bekende modellen van de jaren negentig zijn:  de Skoda 105, 120, 130 en 136 Rapid Coupé. Vanaf 2000 ging het merk enorm vooruit op kwaliteit en design. Skoda heeft inmiddels een breed  modellen aanbod. De Skoda Fabia, Octavia en Superb zijn uitgegroeid tot populaire occasions.

Skoda groot in buitenland

In Tsjechië zelf worden jaarlijks meer dan 80.000 nieuwe Skoda’s verkocht in Duitsland zelfs 170.000. In Nederland ligt dat aantal de afgelopen jaren rond de 15.000. Dit zorgt ervoor dat veel kopers voor een jong gebruikte Skoda over de grens kijken.

Skoda crossover populair

De afgelopen jaren hebben de crossover en SUV modellen van Skoda een enorme groei doorgemaakt. In 2009 startte het SUV avontuur met de Yeti, in 2017 kwam de Kodiaq op de markt en de Karoq werd in 2018 toegevoegd aan het programma. 

Oosterse rivalen van Skoda

Met de propositie als betaalbaar merk met een degelijke uitstraling heeft dit merk last van de opkomende merken uit het verre Oosten. Er zijn natuurlijk tal van modellen in de line-up van Volkswagen en Seat die een uitstekend alternatief vormen. We hebben de keer een aantal Koreaanse alternatieven op de rij gezet voor de populaire Skoda modellen.

Als je de zinnen hebt gezet op een Octavia, dan loont het om de Hyundai i30 en de Kia C’eed eens te bekijken. De alternatieven voor de Skoda Fabia zijn de Ssangyong Tivoli en de Hyundai i20. Overweeg je een Skoda Yeti dan moet je ook de Kia Niro eens bekijken. Ben je gevallen voor de compacte Skoda Citigo, dan zouden de Kia Picanto en de Hyundai i10 ook wel eens in de smaak kunnen vallen. De Kia Sportage zou je naast een Skoda Kodiaq kunnen zetten. 

Skoda

Beschikbaar voor importeren

Tweedehands Skoda Octavia Combi importeren

Skoda Octavia Combi

  • 04-2020
  • 19000 km
  • 149 pk
  • Benzine
  • Handgeschakeld
€ 27.036 Leasen vanaf € 362

o.b.v. vraagprijs buitenland (€ 22.990) + BPM (€ 3.466) + importkosten (€ 580)

Tweedehands Skoda Fabia Combi Drive importeren

Skoda Fabia Combi Drive

  • 06-2017
  • 54900 km
  • 110 pk
  • Benzine
  • Automaat
€ 14.763 Leasen vanaf € 207

o.b.v. vraagprijs buitenland (€ 13.333) + BPM (€ 850) + importkosten (€ 580)

Tweedehands Skoda Octavia Combi RS importeren

Skoda Octavia Combi RS

  • 05-2021
  • 2500 km
  • 245 pk
  • Benzine
  • Automaat
€ 51.995 Leasen vanaf € 674

o.b.v. vraagprijs buitenland (€ 44.850) + BPM (€ 6.565) + importkosten (€ 580)

Tweedehands Skoda Superb Combi importeren

Skoda Superb Combi

  • 10-2020
  • 15374 km
  • 190 pk
  • Benzine
  • Automaat
€ 39.507 Leasen vanaf € 507

o.b.v. vraagprijs buitenland (€ 35.460) + BPM (€ 3.467) + importkosten (€ 580)

Tweedehands Skoda Superb Ambition Combi importeren

Skoda Superb Ambition Combi

  • 05-2020
  • 26400 km
  • 149 pk
  • Diesel
  • Automaat
€ 33.983 Leasen vanaf € 447

o.b.v. vraagprijs buitenland (€ 28.880) + BPM (€ 4.523) + importkosten (€ 580)

Tweedehands Skoda Karoq 4x4 Style importeren

Skoda Karoq 4x4 Style

  • 07-2019
  • 32379 km
  • 149 pk
  • Diesel
  • Automaat
€ 38.351 Leasen vanaf € 500

o.b.v. vraagprijs buitenland (€ 30.900) + BPM (€ 6.871) + importkosten (€ 580)