Veel Skoda occasions, speciaal voor jou.

Veel Skoda occasions, speciaal voor jou.

Skoda occasions
in het buitenland gevonden
door MrWheelson.

MrWheelson

Laurin & Klement

Laurin & Klement, het klinkt als een mode-duo in de stijl van Victor & Rolf en Dolce & Gabbana. Technicus Václav Laurin en boekhandelaar Václav Klement hadden echter niet heel veel met mode, des te meer hadden ze met het ontwerpen en verbeteren van transportmiddelen.

Dit prachtige merk, dat trouwens tot de vijf oudste autofabrikanten ter wereld behoort, heeft zijn hoogtij dagen gehad in de jaren ‘50 van de vorige eeuw. Toen stond het merk zelfs in de top 5 van de best verkochte automerken in Europa. De modellen waren voor die tijd vooruitstrevend en modern.

 

skoda-superb-greenline

Degelijk en betaalbaar

Binnen de Volkswagen groep is het Skoda merk het betaalbare alternatief. Waar Seat als sportief wordt gepositioneerd is Skoda wat degelijker en functioneler. De modellen zijn ruim en hebben een stoere uitstraling. Van compacte stadsauto tot luxe limousine en ruime SUV, bijna alle gangbare carrosserievarianten zijn te vinden met een Skoda logo op de motorkap.

skoda-superb-wiel-linksvoor-zilvergrijs-geimporteerd

Skoda groot in buitenland

In Tsjechië zelf worden jaarlijks meer dan 80.000 nieuwe Skoda’s verkocht in Duitsland zelfs 170.000. In Nederland ligt dat aantal de afgelopen jaren rond de 15.000. Dit zorgt ervoor dat veel kopers voor een jong gebruikte Skoda over de grens kijken.

Welke modellen worden het meeste naar Nederland gehaald? We hebben het voor je uitgezocht. De top 5 bestaat uit de Octavia, Fabia, Yeti, Citigo en de Superb. Ook populair zijn de Rapid, Kodiaq, Roomster en Karoq.

skoda-octavia-winter

Skoda crossover populair

De afgelopen jaren hebben de crossover en SUV modellen van Skoda een enorme groei doorgemaakt. In 2009 startte het SUV avontuur met de Yeti, in 2017 kwam de Kodiaq op de markt en de Karoq werd in 2018 toegevoegd aan het programma.

skoda-yeti-koplamp-mrwheelson

Het begon met fietsen

In 1895 begonnen Laurin & Klement met het fabriceren van fietsen, later bouwden ze ook motorfietsen, bedrijfswagens en personenauto’s. Net na de eerste wereldoorlog in 1918 kruisten de wegen van dit duo met de eigenaren van de fabriek die was opgericht door Emil von Škoda. Emil kocht in 1869 de machinefabriek van Ernst von Waldstein-Wartenberg en werd groot in de productie van machines en het aanleggen van spoorlijnen. Na de fusie werden in 1926 de eerste auto’s met het merk Skoda op de markt gebracht. De jaren vijftig brachten het inmiddels staatsbedrijf veel succes.

In tweede helft van de koude oorlog kwam de ontwikkeling van nieuwe modellen en technieken helaas helemaal stil te liggen. Alle auto’s die werden geproduceerd waren toch al verkocht. De techniek en het design raakte hopeloos verouderd. Alleen doordat het onder het socialistische bewind een staatsbedrijf was ging het niet failliet. Dit in tegenstelling tot veel westerse autofabrikanten in die tijd. Dit was namelijk ook de periode dat automerken zoals Simca, Panhard, NSU, DKW, Innocenti en onze eigen Daf van de markt verdwenen.

 

skoda-yeti-interieur-gebruikte-occasion-garantie

Oosterse rivalen van Skoda

Met de propositie als betaalbaar merk met een degelijke uitstraling heeft dit merk last van de opkomende merken uit het verre Oosten. Er zijn natuurlijk tal van modellen in de line-up van Volkswagen en Seat die een uitstekend alternatief vormen. We hebben de keer een aantal Koreaanse alternatieven op de rij gezet voor de populaire Skoda modellen.

Als je de zinnen hebt gezet op een Octavia, dan loont het om de Hyundai i30 en de Kia C’eed eens te bekijken. De alternatieven voor de Skoda Fabia zijn de Ssangyong Tivoli en de Hyundai i20. Overweeg je een Skoda Yeti dan moet je ook de Kia Niro eens bekijken. Ben je gevallen voor de compacte Skoda Citigo, dan zouden de Kia Picanto en de Hyundai i10 ook wel eens in de smaak kunnen vallen. De Kia Sportage zou je naast een Skoda Kodiaq kunnen zetten.

skoda-yeti-wit-voorzijde

Rally legende

Wie Skoda zegt, die zegt rally. Het merk heeft een lange geschiedenis als het gaat om de rally kampioenschappen. De Skoda Popular won de Rally van Monte Carlo in 1936 en de 200 RS won hem in 1977. Tussen 1999 en 2003 werd er ook een gooi naar het kampioenschap gedaan met de Škoda Octavia WRC. Tussen 2003 en 2005 verscheen Skoda opnieuw aan de start, deze keer met de Škoda Fabia WRC. In de jaren 2015, 2016 en 2017 werd Skoda met rallyrijder Bernard ten Brinke kampioen in het WRC-2 kampioenschap met de Fabia R5.

skoda-fabia-wrc

Skoda onderdeel Volkswagen groep

Inmiddels is het samen met merken zoals Seat, Porsche en Bentley een onderdeel van de Volkswagen groep en heeft het in Nederland de afgelopen jaren een marktaandeel gehad tussen de 3 en 5%. De modellen worden ontwikkeld op het platform van de Volkswagen groep en veel technieken worden dan ook gedeeld waardoor de prijzen laag gehouden kunnen worden.

In 1991 werd bijna eenderde van de aandelen Skoda door de staat verkocht aan de Volkswagen groep. Samen met de Volkswagen ontwerpers werden er snel nieuwe modellen op de markt gebracht en tussen 1996 en 2011 wist Skoda de verkopen te verdubbelen van 350 tot 700 duizend auto’s per jaar.  

 

skoda-yeti-achterzijde-wit-achterlicht

Betekenis Škoda logo

Het logo van Skoda heeft enkele karakteristieke en betekenisvolle onderdelen. De pijl en vleugels staan voor de technische vooruitgang, de ronde cirkel voor de wereld, de kleur groen voor de aandacht voor het milieu en de kleine cirkel moet een oog voorstellen met een scherpe blik op de toekomst.

skoda-stuur-yeti-mrwheelson

Merken