10 redenen waarom je een Amerikaanse import auto moet laten staan

Wat zijn de valkuilen bij auto's die uit de USA zijn geïmporteerd?

bmw-m2-met-voorschade-uit-canada

Als je op zoek bent naar een een leuke deal voor een gebruikte auto en je horizon naar heel Europa hebt uitgebreid dan is de kans groot dat je auto's tegenkomt die voor de Amerikaanse markt zijn gebouwd. Je zou denken dat dit alleen de typisch Amerikaanse auto's zijn zoals een Chevrolet Camaro, Cadillac Escalade of Ford F150 truck. In de praktijk zie je echter dat ook auto's die nieuw in Europa worden geleverd vanuit de VS zijn geïmporteerd.

Hoe herken je een Amerikaanse importauto?

Als je al langer in de internationale automarkt actief bent dan leer je deze auto's herkennen.

  • Ze staan vaak te koop bij autohandelaren, particuliere verkopers en niet bij erkende merkdealers.
  • Het lijken vaak mooie aanbiedingen, 'too good to be true'.
  • Handelaar biedt met name auto's met krachtige V6 of V8 motoren aan.
  • De handelaar is vaak gevestig in de regio Hamburg, Bremen, Bremerhaven of Berlijn.
  • De verlichting wijkt af, markeringsverlichting aan de zijkant is daar verplicht.
  • Er zit een airbag sticker op zowel de linker als rechter zonneklep.
  • Ze hebben een mijlenteller, dit is trouwens niet van toepassing bij auto's de voor de Canadese markt zijn gemaakt.

10 redenen om een Amerikaanse importauto te laten staan

Er zijn genoeg auto's te koop die voor de Europese markt zijn gemaakt. Stel dat je toch kiest voor een exemplaar dat voor de Amerikaanse markt is gemaakt, welke risico's loop je dan?

  • Bouwjaar -> auto blijkt ouder te zijn dan staat aangegeven;
  • Schade -> grootste deel is total loss geweest in Noord Amerika;
  • CO2 -> de co2 uitstoot van Amerikaanse exemplaren ligt veel hoger dan auto's die voor de Europese markt zijn gebouwd, hierdoor betaal je veel meer BPM bij import;
  • Onderdelen -> het is lastig en duur om aan onderdelen te komen voor auto's die zijn gemaakt voor de Amerikaanse markt;
  • Uitlezen -> de boardcomputer is vaak niet (geheel) uit te lezen als de auto voor de Amerikaanse markt is gemaakt;
  • Garantie -> de (carrosserie)garantie van de auto is niet geldig buiten Noord Amerika;
  • Navigatie -> de navigatie werk vaak niet in Europa;
  • Software -> (over the air) software updates zijn vaak niet beschikbaar;
  • Radio -> de radio werkt vaak niet op de oneven frequenties.
  • Laden elektrische auto's -> De stekker wijkt af waardoor bijvoorbeeld Tesla SuperChargers niet werken.

Zelf importeren uit Amerika

Als je zelf een auto importeert uit Amerika dan kun je een aantal zaken zelf controleren zoals de schadehistorie en het bouwjaar van de auto. Reken wel op flinke kosten bij import. Vergeet daarbij niet rekening te houden met kosten zoals de in Europa af te dragen BTW, Douane kosten, havenkosten, binnenlands transport, zeetransport, BPM en ombouwen van de verlichting.

VIN check

Voordat je de beslissing neemt om een auto te kopen die uit Amerika afkomstig is moet je sowieso een chassisnummer controle doen. In Amerika staat dit bekend als 'VIN' nummer (Vehicle Identfication Number) en in Duitsland als Fahrgestellnummer. Vaak kun je afbeeldingen van de auto vinden als je dit nummer invoert in een zoekmachine. Wil de verkoper dit nummer niet afgeven? Dan zou ik hem zeker laten staan. Met dit nummer kun je ook een rapport kopen bij CarFax. Daarin kun je de exacte historie van de auto zien.

Dit is een voorbeeld van een rapport:

CarFax Amerikaanse import

Carfax Amerikaanse import pagina 2

Wat hier opvalt is de aanrijding op 6 mei 2019:

"Accident reported
- Involving front im pact
- It hit a building
- Vehicle damag ed in multiple places
- Moderate damage reported"

En vervolgens op 24 juni:

"SALVAGE TITLE/CERTIFICATE ISSUED"

Deze BMW is een mooi voorbeeld. Deze stond zo op een Europese occasion website geadverteerd.

BMW M2 importeren Amerika schade

Dit zijn de beelden die wij van deze auto gevonden hebben:

BMW M2 import Amerika en Canada

Waarom worden schadeauto's in Amerika geëxporteerd?

Auto's van Europese fabrikanten zijn populair in Amerika en Canada. Er is dus normaal gesproken geen enkel belang bij om deze naar Europa te exporteren. Dat is alleen maar interessant als de auto niet meer in Amerika te verkopen is. En dat is het geval als de auto een "Salvage of Lemon law title" heeft.

Salvage title

Een 'Salvage title' auto is een officiële indicatie dat een voertuig is beschadigd en wordt beschouwd als een total loss door de verzekeringsmaatschappij die de schade heeft vergoed. In de meeste gevallen is het voertuig betrokken geweest bij een aanzienlijk ongeval en wegen de hoge kosten van de reparatie niet op tegen de restwaarde van de auto. De verzekeringsmaatschappij koopt in dat geval de auto op en verkoopt deze via een veiling. Je moet hierbij denken aan zware aanrijdingen, waterschade, brandschade en auto's die teruggevonden zijn na diefstal.

Lemon law buy back

Als een auto een defect heeft dat onder de garantie valt dat niet verholpen kan worden na meerdere reparatiepogingen dan wordt die teruggenomen door de fabrikant. Vervolgens wordt de auto, al dan niet na herstel, aangeboden op de veiling.

Het probleem is dat als een auto een van deze registraties op het kentekenbewijs heeft staan dat er dan geen enkele financierings- of leasemaatschappij is dit een lening wil verstrekken op deze auto. Aangezien er voor het overgrote deel van auto's in de VS een lening of lease wordt afgesloten zijn deze auto's ineens niet meer interessant voor de Amerikaanse markt en worden ze geëxporteerd.

Ook interessant

 

Deel deze post