

Hoewel Duitsland veruit het meest populair is als het gaat om importeren van tweedehands auto’s uit het buitenland, komen er bijvoorbeeld ook veel auto’s vanuit België, Frankrijk, Spanje en Italië. De top 10 importlanden wordt afgesloten door landen zoals Denemarken, Luxemburg, Zwitserland, Oostenrijk en Polen.
Er zijn vele redenen aan te wijzen waarom het juist zo interessant is om een auto uit Duitsland te importeren. Je kunt hierbij denken aan redenen op het gebied van afstand, taal, kwaliteit, motoren, keuze, uitrusting, kilometerstand, importheffingen en dieselpaniek. Daarnaast zullen we ook de nadelen van het importeren van een tweedehands auto uit Duitsland voor je op een rij zetten.
Het kopen van een auto uit Duitsland is iets wat steeds meer Nederlandse autokopers in overweging nemen. Levert dit zoveel voordeel dat het de moeite waard is om een tweedehands auto te kopen in Duitsland en deze in te voeren in plaats van deze normaal in Nederland te kopen? De antwoorden zul je hier vinden.
Het Duitse occasion aanbod is enorm. Daardoor liggen de prijzen laag en kun je ook heel gericht zoeken op bepaalde opties en kleurcombinaties. Het is bijna alsof je een nieuwe auto samenstelt. Niet alleen is er veel meer occasion-aanbod in Duitsland, het gebruikte auto aanbod is ook nog eens veel jonger.
Dat er BPM bovenop de aankoopprijs komt is iets waar je bij de import vaak al rekening mee houdt. De teleurstelling is echter groot als je er tijdens je zoektocht achter komt dat er ineens nog veel meer geld bovenop komt. Dat zal je niet gebeuren als je een auto koopt die uit Duitsland komt, toch zijn er een aantal dingen waar je op moet letten als je een auto in gaat voeren.
Het invoeren van een occasion uit Duitsland is niet alleen lucratief, het is ook nog eens leuk om te doen. Door een auto in te voeren maak je maximaal gebruik van enerzijds het grote aanbod en de ruime keuze, en anderzijds van de fiscale voordelen.
De hoeveelheid BPM achterhalen die nog betaald moet worden bij de import van een auto vanuit Duitsland naar Nederland is nog niet zo eenvoudig. Er zijn verschillende manieren om te berekenen hoeveel BPM er nog afgerekend moet worden bij de Nederlandse Belastingdienst. Het advies is om dit over te laten aan professionals die dit dagelijks doen. Anders is de kans groot dat je teveel BPM afdraagt bij import. Het voordeel van de auto's op MrWheelson is dat de BPM al meegenomen is in het bepalen van de verkoopprijs.
Dat gaat echter wel gebeuren als je een auto gaat importeren die vanuit een land komt buiten de Europese Unie. Je moet dan denken aan landen zoals Amerika en Japan. Maar ook minder voor de hand liggende landen zoals IJsland, Noorwegen, Zwitserland, Montenegro, Turkije, Macedonië, San Marino, Servië, Albanië, Andorra, Canarische Eilanden, Guernsey, Isle of Man, Jersey, Vaticaanstad en Liechtenstein. Bij al deze landen dien je rekening te houden met een importheffing van 10%. Niet alleen over de aankoopprijs, maar ook over de verzendkosten en transportverzekering. Ook moet je bij auto’s van buiten de Europese Unie vaak de Nederlandse BTW betalen over de aankoopprijs. Op de website van de belastingdienst kun je hier meer informatie over vinden.
Pas als je alles qua belastingen goed hebt geregeld, en de auto op een correcte manier hebt ingevoerd dan zal de auto in aanmerking komen voor een Nederlands kenteken. Die gele Nederlandse kentekenplaten met zwarte letters kosten misschien maar een paar tientjes om te maken, voordat je er voor in aanmerking komt moet je de zaken dus wel goed regelen.
Het is echter niet alleen maar hosanna als je een auto gaat importeren uit Duitsland. Zaken die je in de gaten moet houden zijn de historie van een auto, inruil, onderhandelen, de benodigde documenten en het verschil in BTW.
De occasions uit Duitsland staan bekend om hun hoge kwaliteit. Duitse autobezitters zijn vaak erg correct als het gaat om hun auto, dit zorgt ervoor dat als die Duitse gebruikte auto later als occasion wordt verkocht die vaak een goede historie heeft qua onderhoud. Dat is de reden dat Duitse occasions populair zijn door heel Europa.
Als je een auto koopt in Duitsland dan zi je dat er heel veel auto's te koop staan. Op de bekende websites zoals Autoscout en Mobile zie je dat slechts een klein gedeelte van de auto's te koop wordt aangeboden dooor betrouwbare merkdealers. Een groot deel van de auto's wordt namelijk te koop aangeboden door kleine universele autohandelaren en privé personen. De professionale autokopers laten dit aanbod links liggen en concentereren zich op de auto's die te koop staan bij officiele dealers.
Iets wat je goed in de gaten moet houden in Duitsland is de historie van een auto. Een openbaar kentekenregister zoals we dat in Nederland hebben, kennen ze niet in Duitsland. De ‘datenschutz’ gaat in Duitsland een stuk verder dan bij ons. Hierdoor hebben ze bijvoorbeeld geen register met een kilometerstand- of schadehistorie. Deze eerste is uitsluitend te herleiden aan de hand van het (digitale) onderhoudsboekje. Alleen door deze goed te inspecteren en controleren kun je zekerheid krijgen over de correctheid van de kilometerstand. Om het schadeverleden te kunnen controleren heb je kennis nodig over de achtergrond van de auto. Om deze reden biedt MrWheelson uitsluitend jonge auto’s aan die een sluitende (onderhouds)historie hebben en afkomstig zijn van officiële merkdealers in Duitsland.
Als je een auto uit Duitsland gaat kopen, dan is het niet mogelijk om je oude auto in te ruilen. Je zult dus zelf een koper moeten vinden voor je oude auto. Je kunt er voor kiezen om hem bijvoorbeeld via Marktplaats of ikwilvanmijnautoaf.nl te verkopen.
Als je in Nederland vaker een nieuwe of gebruikte auto hebt gekocht, dan zal je gewend zijn om flink te onderhandelen. Op die manier kun je bij de aankoop van een auto in Nederland vaak nog een leuke korting realiseren. Als je een auto koopt in Duitsland, dan is dit een stuk minder gebruikelijk. De prijzen die de dealers vragen zijn vaak marktconform en onderhandelen is dan bijna niet mogelijk.
De prijzen in Duitsland liggen doorgaans een stuk lager dan in Nederland. De auto's zijn geprijst om te verkopen. Het nadeel is dat het onderhandelen over de prijs dan wat lastiger is. Ook moet je rekening houden met bijkomende kosten die zorgen dat die lage prijs in Duitsland uiteindelijke een hoge prijs kan worden.
Als je een auto gaat importeren uit Duitsland, zorg er dan voor dat je de documenten goed voor elkaar hebt. Dit is met name van toepassing als je BTW verlegging gaat toepassen. Dan dien je niet alleen een kopie legitimatiebewijs en recente uitdraai van de Kamer van Koophandel uittreksel te overleggen, maar dient deze soms ook nog in het Duits vertaald te worden. Ook is het verstandig de regels en voorwaarden die op de Duitse documenten en overeenkomsten staan goed door te nemen zodat je later niet voor nare verrassingen komt te staan. Met name de afspraken rondom de garantie zijn belangrijk. Is die van toepassing als de auto wordt geëxporteerd of wordt dit specifiek uitgesloten? Moet je voor aanspraak op garantie met de auto terug naar Duitsland of kan dit in Nederland geregeld worden?
Als je zakelijk een auto koopt in Duitsland dan dien je er rekening mee te houden dat de BTW in Duitsland lager is dan die in Nederland. In Duitsland is deze namelijk 19% en in Nederland 21%. Het verschil in omzetbelasting, in het Duits ‘Mehrwertsteuer’, moet in Nederland in rekening worden gebracht. Hierdoor wordt een auto uit Duitsland 2% duurder.
Je kunt natuurlijk zelf op zoek gaan naar een gebruikte auto uit het buitenland op websites zoals Mobile.de of Autoscout24 en de bijkomende kosten gaan berekenen. Maar bespaar je de moeite, MrWheelson heeft dit alvast voor jou gedaan.
We hebben de prijzen van merkdealers uit het buitenland als basis genomen en daar de kosten voor de BPM en importdienstverlening bovenop geteld. Deze prijzen staan vermeld als 'Basisprijs'.
Wil je liever dat alle werk uit handen wordt genomen en de auto met Nederlands kenteken bij jou thuis wordt afgeleverd dan kun je ook gaan voor de 'Thuisbezorgd door MrWheelson'.
Bij het 'Kopen bij MrWheelson'-pakket gaan we een stapje verder en bieden we je meer garanties en zekerheid. Wij schieten de auto voor als je gebruik maakt van lease, regelen de aankoop en import, reconditioneren de auto, zorgen dat de auto de servicebeurt en APK keuring heeft gehad, zetten de boordcomputer en navigatie om naar de Nederlandse taal, regelen de fiscale en juridische zaken en leveren de auto thuis af met 365 dagen garantie. Bovendien zijn wij je aanspreekpunt in geval van eventuele garantiezaken in de toekomst.
Een bijkomend voordeel is dat MrWheelson ook aanvullende diensten levert zoals financial leasing en de mogelijkheid om de oude auto in te ruilen. Uniek is ook dat de MrWheelson auto’s worden aangeboden met 1 jaar garantie en afgeleverd worden door een dealer in jouw buurt. Mocht er gedurende de garantieperiode iets aan de hand zijn met de auto dan zal diezelfde dealer er voor zorgen dat jouw importauto uit Duitsland weer in topstaat wordt gebracht. Doordat je de import van een auto combineert met financial lease behaal je dubbel voordeel.
Hoewel ik eerst wat huiverig was om een auto te kopen via internet is dat 100% meegevallen. De service was top. Uitleg afhandeling etc. allemaal goed geregeld. Zeer tevreden over MrWheelson
I would truly recommend this company to anyone thinking of buying a car in Germany and importing it to Netherlands. The car was delivered on time and in amazing condition. I had some special requirements for the car, so it was hard to find what I wanted among the cars available on their web-site....
We hebben de keus gemaakt om voor werkvervoer een ruime diesel uit Duitsland te laten halen. Dit omdat dit soort auto's in Nederland niet meer te koop zijn. Persoonlijke begeleiding en we mochten zelfs langskomen. Het heeft voor ons wel wat langer geduurd, maar na een weg met wat hobbels helemaa...
Facebook met MrWheelson
Stuur een e-mail