Auto importeren uit Duitsland

Auto importeren uit Duitsland

Op jaarbasis worden er momenteel zo’n 200 duizend gebruikte auto’s geïmporteerd. Van deze import auto’s komt het merendeel, meer dan 60%, uit Duitsland. Hoe komt het toch dat het importeren van auto’s uit met name Duitsland zo populair is? We hebben niet alleen uitgezocht waar onze importauto’s vandaan komen, we hebben ook op een rij gezet waarom het importeren van een auto uit Duitsland juist nu zo populair is.

Komen de import auto’s alleen uit Duitsland?

Hoewel Duitsland veruit het meest populair is als het gaat om importeren van auto’s uit het buitenland, komen er bijvoorbeeld ook veel auto’s vanuit België, Frankrijk, Spanje en Italië. De top 10 importlanden wordt afgesloten door landen zoals Denemarken, Luxemburg, Zwitserland, Oostenrijk en Polen.

Wat maakt Duitsland zo populair?

Er zijn vele redenen aan te wijzen waarom het juist zo interessant is om een auto uit Duitsland te importeren. Je kunt hierbij denken aan redenen op het gebied van afstand, taal, kwaliteit, motoren, keuze, uitrusting, kilometerstand, importheffingen en dieselpaniek. Daarnaast zullen we ook de nadelen van het importeren van een auto uit Duitsland voor je op en rij zetten.

Waar komen onze importautos vandaan

Afstand

Waarom zou een auto uit bijvoorbeeld Spanje vaak minder interessant zijn om te importeren dan een auto uit Duitsland? Dit komt onder andere door de transportkosten. De maximale afstand die een auto uit Duitsland moet overbruggen voordat die bij een Nederlandse koper op de stoep staat is duizend kilometer. Dan moet de koper wel in het noordelijkste puntje van Friesland wonen, en de auto in het zuidelijkste puntje van Beieren staan. Dat is heel wat anders dan de afstand die een auto uit Zuid-Spanje, Zuid-Italië of Griekenland moet afleggen naar diezelfde koper, want dan kan de afstand zomaar oplopen tot 2.500 km. Reken voor het transport één euro exclusief BTW per kilometer afstand. Staat een auto 750 km ver weg, dan moet je rekening houden met € 750 excl. BTW aan kosten. Hier komen kosten voor eventuele de tol, bootovertochten en overnachtingen nog bovenop.

auto-import-transport

Taal

Een ander voordeel van de auto’s die in Duitsland worden aangeboden is de taal. Duits is onder Nederlanders, na het Engels, de tweede vreemde taal die wij spreken. Meer dan 70% van de Nederlanders geeft aan Duits te spreken. Wat ook helpt is dat 51% van de Duitsers beweert Engels te spreken. Hierdoor worden taalissues grotendeels voorkomen. Dit neemt niet weg dat we qua cultuur vaak wel een flinke brug te slaan hebben. Wist je trouwens dat minder dan 1% van de Nederlanders polyglot is? Dan spreek je 6 talen of meer. Er zijn zelfs hyperglotten, die spreken meer dan 10 talen.

Welke talen spreken we in Nederland

Kwaliteit

Het klimaat en het wegennet in Duitsland is bijna te vergelijken met dat in Nederland. Geen ijskoude winters met temperaturen onder de -20 en geen extreem hete zomers met temperaturen boven de 40 graden Celsius. Ook is de kwaliteit van de wegen in Duitsland goed te noemen. Een stuk beter dan de wegen in bijvoorbeeld Zuid-Europa. Ook is het voor Duitse autobezitters vaak essentieel dat een auto volgens fabrieksvoorschriften door de merkdealer wordt onderhouden. De term ‘Scheckheftgepflegt’ zie je vaak staan bij gebruikte auto’s. Door deze factoren zie je dat auto’s uit Duitsland vaak in een goede staat zijn.

audi-wintersport-importeren

Keuze

Als je het aanbod op de Duitse occasionwebsites bij elkaar optelt dan valt op dat er bijna 2 miljoen gebruikte auto’s te koop staan in Duitsland. Ter vergelijking, als je alle gebruikte auto’s die in Nederland te koop staan op de occasionsites zou ontdubbelen dan blijf je onder de half miljoen occasions. Daarnaast valt ook op dat het aanbod in Duitsland doorgaans een stuk jonger is. Als je alleen de personenauto’s bekijkt tot een jaar of 5 oud, met niet meer dan 80 duizend kilometers op de teller, dan zie je dat op een import website zoals MrWheelson het aanbod drie keer zo groot is dan op Marktplaats.

Uitrusting

De goedkoopste nieuwe Audi Q5 kost in Nederland rond de € 55 duizend, de goedkoopste nieuwe Audi Q5 kost in Duitsland maar € 46 duizend. Dat is een prijsverschil van bijna € 10 duizend, oftewel 20 procent. Doordat de auto’s in Duitsland een stuk goedkoper zijn, kiezen veel Duitse autokopers voor flink wat opties. Ook zie je dat er in Duitsland door de autofabrikanten veel auto’s nieuw worden geproduceerd om deze vervolgens als ‘Jahreswagen’ tegen gunstige voorwaarden ter beschikking te stellen aan het personeel. Deze auto wordt vervolgens na een half jaar of een jaar ter verkoop aangeboden via het dealernetwerk. Om ervoor te zorgen dat deze auto’s aantrekkelijk zijn, zijn ze vaak voorzien van alle mogelijke opties. Van fraaie grote lichtmetalen velgen tot chique lederen bekleding en van uitgebreid multimedia systeem tot een elektrisch panorama dak.

audi-sq5

Motoren

In een land als Duitsland moeten autobezitters vaak grote afstanden afleggen, veel kilometers daarvan worden afgelegd op het uitgebreide ‘Autobahn’ netwerk waar vaak geen snelheidsbeperkingen van toepassing zijn. Om goed mee te kunnen komen kiezen veel autokopers in Duitsland voor een zwaardere motor. 

Een andere reden om voor een zwaardere motor te kiezen in Duitsland is het feit dat die bijna geen meerprijs kent ten opzichte van een lichtere variant. Als je in Duitsland een Mercedes-Benz E350 CDI kiest in plaats van de lichtere E200 CDI (150 vs 258 pk) dan heb je een meerprijs van € 10.227. Kies je in Nederland de zwaardere variant, dan heb je een meerprijs van maar liefst € 17.995. De voordelen van een zwaardere motor zijn dat het feit dat die veel comfortabeler rijdt en je minder hoeft te schakelen. Ook zal deze door een minder zware belasting vaak langer meegaan.

bmw-5serie-m50-v10-motorblok

Kilometerstand 

De wegenbelasting voor een Volkswagen Golf met een TDi dieselmotor ligt in Duitsland rond de € 300 per jaar. Voor diezelfde auto betaal je in Nederland dit bedrag per kwartaal. Ook is er bijna geen meerprijs voor een dieselauto ten opzichte van de benzine variant. Dat is de reden dat veel Duitse autokopers voor een dieselauto kiezen, ook als ze weinig kilometers rijden. Het gevolg is dat rond de 40% van de auto’s in Duitsland een dieselmotor hebben ten opzichte van slechts 15% in Nederland. En door de lage wegenbelasting en meerprijs hebben veel exemplaren vaak weinig kilometers gereden.

audi-a3-snelheidsmeter-260

Importheffingen

Dat er BPM bovenop de aankoopprijs komt is iets waar je bij de import vaak al rekening mee houdt. De teleurstelling is echter groot als je er tijdens je zoektocht achter komt dat er ineens nog veel meer geld bovenop komt. Dat zal je niet gebeuren als je een auto koopt die uit Duitsland komt.

Dat gaat echter wel gebeuren als je een auto gaat importeren die vanuit een land komt buiten de Europese Unie. Je moet dan denken aan landen zoals Amerika en Japan. Maar ook minder voor de hand liggende landen zoals IJsland, Noorwegen, Zwitserland, Montenegro, Turkije, Macedonië, San Marino, Servië, Albanië, Andorra, Canarische Eilanden, Guernsey, Isle of Man, Jersey, Vaticaanstad en Liechtenstein. Bij al deze landen dien je rekening te houden met een importheffing van 10%. Niet alleen over de aankoopprijs, maar ook over de verzendkosten en transportverzekering. Ook moet je bij auto’s van buiten de Europese Unie vaak de Nederlandse BTW betalen over de aankoopprijs. Op de website van de belastingdienst kun je hier meer informatie over vinden.

Diesel paniek

Een andere reden om juist op dit moment een auto te importeren uit Duitsland is dat er op dit moment in Duitsland veel onrust is op het gebied van diesel auto’s. Doordat de grenzen met betrekking tot fijnstof in veel grote Duitse steden ruimschoots worden overtreden, worden deze steden gedwongen maatregelen te nemen. Deze maatregelen zorg ervoor dat auto’s met een diesel motor zonder Euro6 label geweigerd worden uit de binnensteden. Je moet dan denken aan steden zoals Aken, Berlijn, Keulen, Düsseldorf, Stuttgart, München, Hamburg en Oberhausen. Door deze maatregelen is de verkoop van nieuwe diesels in Duitsland ingestort en stappen Duitse autorijders massaal over op benzine varianten. Hierdoor neemt het aanbod gebruikte diesels toe, waardoor de prijzen van dieselauto’s onder druk staan en juist deze auto’s met enorme kortingen te koop zijn.

diesel B7

Waar moet je op letten als je een auto importeert uit Duitsland?

Het is echter niet alleen maar hosanna als je een auto gaat importeren uit Duitsland. Zaken die je in de gaten moet houden zijn de historie van een auto, inruil, onderhandelen, de benodigde documenten en het verschil in BTW.

Autohistorie

Iets wat je goed in de gaten moet houden in Duitsland is de historie van een auto. Een openbaar kentekenregister zoals we dat in Nederland hebben, kennen ze niet in Duitsland. De ‘datenschutz’ gaat in Duitsland een stuk verder dan bij ons. Hierdoor hebben ze bijvoorbeeld geen register met een kilometerstand- of schadehistorie. Deze eerste is uitsluitend te herleiden aan de hand van het (digitale) onderhoudsboekje. Alleen door deze goed te inspecteren en controleren kun je zekerheid krijgen over de correctheid van de kilometerstand. Om het schadeverleden te kunnen controleren heb je kennis nodig over de achtergrond van de auto. Om deze reden biedt MrWheelson uitsluitend jonge auto’s aan die een sluitende (onderhouds)historie hebben en afkomstig zijn van officiële merkdealers in Duitsland.

Inruilen

Als je een auto uit Duitsland gaat kopen, dan is het niet mogelijk om je oude auto in te ruilen. Je zult dus zelf een koper moeten vinden voor je oude auto. Je kunt er voor kiezen om hem bijvoorbeeld via Marktplaats of ikwilvanmijnautoaf.nl te verkopen.

Onderhandelen

Als je in Nederland vaker een nieuwe of gebruikte auto hebt gekocht, dan zal je gewend zijn om flink te onderhandelen. Op die manier kun je bij de aankoop van een auto in Nederland vaak nog een leuke korting realiseren. Als je een auto koopt in Duitsland, dan is dit een stuk minder gebruikelijk. De prijzen die de dealers vragen zijn vaak marktconform en onderhandelen is dan bijna niet mogelijk.

Documenten

Als je een auto gaat importeren uit Duitsland, zorg er dan voor dat je de documenten goed voor elkaar hebt. Dit is met name van toepassing als je BTW verlegging gaat toepassen. Dan dien je niet alleen een kopie legitimatiebewijs en recente uitdraai van de Kamer van Koophandel uittreksel te overleggen, maar dient deze soms ook nog in het Duits vertaald te worden. Ook is het verstandig de regels en voorwaarden die op de Duitse documenten en overeenkomsten staan goed door te nemen zodat je later niet voor nare verrassingen komt te staan. Met name de afspraken rondom de garantie zijn belangrijk. Is die van toepassing als de auto wordt geëxporteerd of wordt dit specifiek uitgesloten? Moet je voor aanspraak op garantie met de auto terug naar Duitsland of kan dit in Nederland geregeld worden?

BTW

Als je zakelijk een auto koopt in Duitsland dan dien je er rekening mee te houden dat de BTW in Duitsland lager is dan die in Nederland. In Duitsland is deze namelijk 19% en in Nederland 21%. Het verschil in omzetbelasting, in het Duits ‘Mehrwertsteuer’, moet in Nederland in rekening worden gebracht. Hierdoor wordt een auto uit Duitsland 2% duurder.

MrWheelson, een nieuw full service import concept

Sinds oktober 2018 is er een heel nieuw concept in de markt. Met behulp van MrWheelson kun je eenvoudig het aanbod uit Duitsland vergelijken met de auto’s die worden aangeboden door Nederlandse autodealers. MrWheelson rekent namelijk vooraf uit welke kosten op het gebied van BPM, transport, RDW keuring en inspectie allemaal bovenop komen en biedt de auto’s tegen een geheel rijklaarprijs aan. 

Financial lease, inruil en garantie

Een bijkomend voordeel is dat MrWheelson ook aanvullende diensten levert zoals financial lease en de mogelijkheid om de oude auto in te ruilen. Uniek is ook dat de MrWheelson auto’s worden aangeboden met 1 jaar garantie en afgeleverd worden door een dealer in jouw buurt. Mocht er gedurende de garantieperiode iets aan de hand zijn met de auto dan zal diezelfde dealer er voor zorgen dat jouw importauto uit Duitsland weer in topstaat wordt gebracht.

mr-wheelson-round