

De BPM van een auto berekenen, hoe doe je dat? Als je een auto gaat importeren dan loop je tegen veel verschillende zaken aan. Een van de zaken die het er niet eenvoudiger op maakt is het berekenen van de BPM.
De afkorting BPM staat voor Belasting op Personen- en Motorvoertuigen. Deze belasting dien je af te dragen aan de Belastingdienst op het moment dat een auto wordt geregistreerd op Nederlands kenteken. Deze belasting is van toepassing bij de toelating van personenauto’s, maar ook als je een motorfiets of camper op Nederlands kenteken zet moet je BPM afdragen.
Om de BPM te kunnen berekenen heb je een aantal waardes nodig. Je moet hierbij denken aan het energielabel, of het een hybride auto betreft, of die voorzien is van een roetfilter, ook heb je de fijnstofuitstoot nodig en ook moet je weten aan welke Euro classificatie die voldoet (euro 4, euro 5, euro-6, euro-6b, euro-6c en 6d Temp). Daarnaast is de CO2-uitstoot van belang en moet je weten waar deze op gebaseerd is. Dat kan de NEDC-meetmethode zijn (op de rollenbank gemeten) of de nieuwe WLTP-meetmethode die gebaseerd is op praktijktesten. Wat ook handig is voor een goede bpm-berekening is de exacte uitrusting van de auto, en dan gaat het met name om de nieuwprijs van de fabrieksopties die op de auto zitten.
De BPM wordt berekend met behulp van een aantal schijven. Deze schijven wijken af voor de verschillende brandstoffen en wordt ook elk half jaar aangepast. In onderstaande berekeningen zijn we uitgegaan van de waardes zoals die in het tweede half jaar van 2020 worden gehanteerd.
Bij sommige berekeningen wordt de netto catalogusprijs als basis voor de BPM genomen. Hoe bereken je een netto catalogusprijs? Deze netto cataloguswaarde bereken je door van de Nederlandse advies verkoopprijs de omzetbelasting (BTW) en de BPM af te trekken.
We gaan eerst de traditionele benzineauto’s bekijken.
Bij 150 gram co2 uitstoot betaal je het starttarief van € 366 + 90 x € 1 + 26 x € 57 + 34 x € 124. De totale nieuwe BPM is dus € 6.154. Hierbij dien je de nieuwe WLTP-waarde als basis te nemen.
Als we naar een dieselauto kijken dan is er een toeslag van toepassing. Naast het benzinetarief komt daar een extra BPM bovenop.
Vanaf 59 gr betaal je € 89,95 per gram co2
Naast de BPM van de personenauto met een benzineauto (€ 6.154) komt er een dieseltoeslag bij van 90 gram a € 89,95. De totale BPM komt dus uit op € 14.249,50.
Een ander segment voor de BPM zijn de auto’s met een hybride aandrijving, een combinatie tussen benzine of diesel en een elektrische aandrijving. Deze hebben een aangepaste berekening voor de BPM.
Bij 70 gram co2 uitstoot betaal je geen starttarief. Je start met 34 x € 24, vervolgens tel je daar 26 x € 83 bovenop. De laatste 10 gram wordt belast met € 199. De totale nieuwe BPM is dus € 4.964.
Bij 70 gram co2 uitstoot betaal je geen starttarief. Je start met 34 x € 24, vervolgens tel je daar 26 x € 83 bovenop. De laatste 10 gram wordt belast met € 199. Daarnaast komt er de dieseltoeslag bij. In dit geval 10 x € 89,85. De totale nieuwe BPM is dus € 5.862,50.
Als je de BPM wilt berekenen van een motorfiets dan heb je niets aan de co2 uitstoot. De BPM van een motor wordt namelijk berekend aan de hand van de netto catalogusprijs. De BPM van een motorfiets met een netto catalogusprijs tot € 2.133 bedraagt 9,6% van de netto catalogusprijs.
De BPM van een motorfiets met een netto catalogusprijs vanaf € 2.133 bedraagt 19,4% van de netto catalogusprijs. Van deze BPM mag je € 210 aftrekken. De BPM van een elektrische motorfiets is € 0. Bij een gebruikte motor mag je afschrijven volgens de tabel.
Bij een netto catalogusprijs van € 10.000 bedraagt de BPM € 1.940, hier mag je € 210 korting vanaf halen. De totale nieuwe BPM is dus € 1.730.
Als je de BPM wilt berekenen van een bedrijfswagen dan heb je niets aan de co2 uitstoot. De BPM van een bedrijfswagen wordt namelijk berekend aan de hand van de netto catalogusprijs. De BPM van een bedrijfswagen met een netto catalogusprijs bedraagt 37,7% van de netto catalogusprijs.
Bij een benzine, elektrische, waterstof of hybride variant mag je vervolgens € 1.283 in mindering brengen. Bij een dieselvariant moet je er juist € 273 bovenop tellen.
De BPM op een bedrijfswagen wordt trouwens in normaal afschreven, maar valt na 60 maanden ineens naar € 0,-.
Het berekenen van de BPM van een kampeerauto wijkt flink af van de berekening van de BPM van een personenauto. Deze BPM is namelijk, net zoals bij de motorfiets, gebaseerd op de netto catalogusprijs. Bij de bepaling van de netto catalogusprijs mag je uitgaan van de gesloten bestelauto waar de camper op is gebaseerd. Hierbij moet de wielbasis van de gekozen bestelbus zo dicht mogelijk bij de wielbasis van de camper liggen.
Het starttarief voor de BPM van een camper met dieselmotor is € 273
Bij een camper met benzinemotor mag je direct een korting verrekenen van € 1.283. De BPM is € 37,7% van de netto catalogusprijs van een vergelijkbare bestelbus.
De BPM van de camper kun je berekenen door 37,7% te nemen van de netto catalogusprijs. In dit geval € 11.310. Na het toepassen van de korting bedraagt de nieuwe BPM € 11.037.
Tot nu toe hebben we de netto catalogusprijs (bij motorfiets en camper) en co2 uitstoot (personenauto) als basis genomen voor de bpm-berekening. Er zijn echter nog twee manieren om de rest BPM te bepalen: rest BPM berekenen via taxatierapport en rest BPM berekenen via koerslijst.
De rest BPM via een taxatierapport is vooral interessant als een auto met schades wordt geïmporteerd. Hier zijn voor- en nadelen aan verbonden. Het voordeel is dat de rest BPM lager kan uitvallen, het nadeel is dat dit altijd zichtbaar blijft bij de RDW. Dit zal zorgen voor een lagere restwaarde van de auto. Daarnaast stelt de Belastingdienst specifieke voorwaarden.
Je mag dit alleen inzetten bij aanzienlijke schade. Gebruikssporen die passen bij de km stand en leeftijd van de auto tellen daarin niet mee.
Als de personenauto geen schades heeft, maar niet voorkomt in de koerslijst, dan mag je ook een bpm-taxatie doen via een taxatierapport.
Alleen een onafhankelijke en erkende taxateur mag een taxatierapport opmaken. Een autobedrijf dat zelf handelt in occasions mag bijvoorbeeld geen taxatierapporten maken. Ook mag de taxateur niet in dienst zijn van of op een andere manier verbonden zijn aan een gebruikte autodealer
Een taxatierapport mag op moment dat BPM betaald moet worden niet ouder zijn dan één maand.
Nadat de Belastingdienst het taxatierapport heeft ontvangen moet de auto nog 6 dagen ongewijzigd blijven. Er mag dus geen herstel plaatsvinden en desgevraagd moet de auto getoond worden op een van de locaties van de Domeinen.
Daarnaast mag er maar 1 koerslijst gebruikt worden, moet de staat duidelijk omschreven staan, moet er een inkoopwaarde vermeld worden en moet de taxateur verklaren dat er een uitgebreide fysieke inspectie heeft plaatsgevonden en alles naar waarheid is ingevuld. Mocht een auto dusdanig zijn beschadigd dat er niet meer veilig aan het verkeer deelgenomen kan worden dan mag die niet met taxatierapport worden geïmporteerd.
Een andere mogelijkheid om de BPM te berekenen is via de koerslijst. Om hier gebruik van te maken mag je alleen kiezen voor een in Nederland gebruikelijke koerslijst.
De koerslijsten die je mag gebruiken zijn:
Deze manier van BPM berekenen mag alleen gebruikt worden voor auto’s die veilig aan het verkeer kunnen deelnemen en geen grote schades of gebreken hebben. Hebben ze dat wel dan zal je de BPM moeten bepalen via een taxatierapport.
Voordat je bpm-aangifte kunt doen moet de auto eerst geïdentificeerd worden door de Rijksdienst voor het Wegverkeer, oftewel de RDW. Dit wordt in de praktijk een RDW-keuring genoemd, hij wordt echter niet meer technisch gekeurd. Dit betekent dat je naast de RDW-keuring ook een separate APK-keuring moet laten uitvoeren als de auto daaraantoe is. Het aangifteformulier voor de bpm-aangifte kun je hier downloaden. Het bestaat uit 20 pagina’s. Ook is er een toelichting beschikbaar van 8 pagina’s. Controleer het formulier goed. Het doen van een foute aangifte kan resulteren in een naheffing inclusief flinke boete.
Het formulier mag je na controle in een enveloppe met voldoende postzegels verzenden naar Belastingdienst, Postbus 2710, 6401 DE in Heerlen.
Zoals je ziet kan het best lastig zijn om de juiste BPM te bepalen bij de import van een auto. Als je hier een fout mee maakt dan kan de Belastingdienst dit zien als een fiscaal delict. Ook kan het zijn dat je veel te veel BPM betaald op het moment dat je niet alle opties goed doorrekend. Voor de professionals van MrWheelson is het doen van bpm-aangifte dagelijkse kost. We behoeden je voor veelgemaakte fouten en helpen je om het vlot en correct af te handelen.
De meeste autokopers die kiezen voor een auto uit het buitenland gaan voor de full service dienstverlening? In dat geval neemt MrWheelson alle werk en risico’s uit handen. De auto wordt geïnspecteerd, voorgeschoten en getransporteerd. De lease wordt geregeld en ook de huidige auto kan worden ingeruild. Bijzonder is dat ook de eventuele btw-afhandeling uit handen wordt genomen en de auto thuis wordt afgeleverd inclusief 365 dagen garantie.
Er is de afgelopen jaren overgestapt van het meten van de CO2 van de WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) naar de NEDC (New European Driving Cycle). Kijk en controleer goed volgens welke meetmethode de co2 is gemeten. Ook is de BPM berekening vaak afhankelijk van het jaar waarin de auto de eerste toelating heeft gehad, jaarlijks zijn er namelijk wijzigingen voor wat betreft de BPM berekening en afschrijving. Benieuwd naar de BPM van een specifieke auto? Neem dan contact op met het MrWheelson team, we helpen je graag!
Hoewel we dit artikel zorgvuldig hebben samengesteld is MrWheelson niet aansprakelijk te houden voor eventuele fouten in dit artikel. Win uitgebreid informatie in bij bijvoorbeeld de Belastingdienst, de RDW of een specialist voordat je een auto aankoopt in het buitenland.
I would truly recommend this company to anyone thinking of buying a car in Germany and importing it to Netherlands. The car was delivered on time and in amazing condition. I had some special requirements for the car, so it was hard to find what I wanted among the cars available on their web-site....
Nadat wij onze auto gevonden hadden, hebben we MrWheelson benaderd. Binnen een dag hebben zij met de dealer onderhandeld en zijn een mooie prijs overeen gekomen. Goede communicatie tijdens het proces van import. Het enige wat ons betreft beter kan is telefonische bereikbaarheid. Hoewel we altijd...
Na veel positieve berichten gelezen te hebben over MrWheelson heb ik zelf een aanvraag online ingevuld. Kort daarna ben ik netjes opgebeld en uitleg gekregen over de gang van zaken. Danny heeft in korte tijd de geschikte auto voor ons gevonden, tijdens de zoektocht hadden we regelmatig contact zo...
Facebook met MrWheelson
Stuur een e-mail