Importeren van een auto, hoe doe je dat?

Auto importeren

Het importeren van een auto kan veel voordeel bieden. Doordat er in het buitenland meer auto’s te koop staan dan in Nederland is de keuze veel groter. Maar er zijn nog veel meer redenen te vinden om een import auto te kopen. Het team van MrWheelson heeft al meer dan 50 jaar ervaring als autodealer en heeft duizenden mensen geholpen met de aankoop van een auto. Wat zijn de eerste stappen naar een importauto en waar moet je op letten? We zetten het graag voor je op een rij zodat jij ook van het maximale voordeel kunt profiteren.

Importeren van een auto, hoe doe je dat?

Deze vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden. Daarom hebben we dit opgedeeld in een paar stappen. De oriëntatiefase, onderhandelen, aankoop definitief maken, logistiek regelen, RDW-keuring en bpm-aangifte, kentekenplaten en verzekering regelen en niet te vergeten, de garantieperiode.

De auto import oriëntatiefase

Misschien is dit wel een van de mooiste fases in de zoektocht naar leuke auto om te importeren. Wat opvalt is dat je enorm veel keuze hebt. Je zou natuurlijk zelf kunnen gaan zoeken op Duitse occasionsites zoals Mobile.de en AutoScout24.de. Ook kun je kijken op typische Duitse websites waar occasions worden aangeboden zoals EBay Kleinanzeigen. Onze ervaring leert om de zoektocht te beperken tot auto’s die door merkdealers worden aangeboden. Om de prijs te kunnen vergelijken met de auto’s die in Nederland worden aangeboden, moet je rekening houden met de volgende kosten die er nog bij komen.

  • Transport
  •  BPM
  • Btw
  • Importheffing
  • RDW Keuring
  • Verzekering tijdens transport
  • Taxatiekosten
  • Bpm-aangifte
  • Kentekenplaten

Een indicatie van de BPM kun je berekenen op deze website van Autoweek. De andere kosten zijn erg afhankelijk van waar de auto bijvoorbeeld staat en of die als marge of btw-auto wordt aangemeld. Ook de wijze waarop de bpm-bepaling plaatsvindt heeft invloed op de uiteindelijke rijklaarprijs in Nederland.

Let op!

Hoewel dit gebruikelijk is in Nederland, is het in het buitenland vaak niet mogelijk om jouw oude auto in te ruilen. Dat is vooral lastig als je met de opbrengst van jouw oude auto de nieuwe aankoop wilt betalen. Bij MrWheelson kun je de oude auto inruilen en hoef je de import auto niet zelf voor te schieten.

Tip!

Maak gebruik van iemand die ervaring heeft met het onderhandelen in het betreffende land. Je bent erg snel geneigd vanuit de Nederlandse cultuur te denken. Ook zijn er vaak issues met de taal. Dit zorgt vaak voor communicatieproblemen die ervoor zorgen dat je niet het maximale uit de deal haalt. Het inkoopteam van MrWheelson heeft hier veel ervaring mee en kan op die manier zorgen dat je uiteindelijk de beste deal doet.

auto-import-orientatiefase

Aankoop definitief maken

Nu je de importauto ziet zitten moet er een overeenkomst gemaakt worden. De betaling moet geregeld worden en je moet goed nadenken over de btw en importheffing. Zorg dat je de overeenkomst die je tekent goed begrijpt. Let op dat je niet te maken hebt met algemene voorwaarden die negatief uitpakken voor een koper in het buitenland. Juridisch jargon die ook nog eens is verpakt in een taal die u niet dagelijks gebruikt, kunnen zorgen voor vergaande juridische gevolgen. Dus zorg dat u alles begrijpt voordat u tekent. Oriënteer vooraf of u niet dubbele btw gaat betalen of te maken krijgt met een importheffing. Dit kan ervoor zorgen dat het financiële voordeel van het importeren van een auto als sneeuw voor de zon verdwijnt. Maak ook duidelijke afspraken over de garantie op de importauto. Moet je daarvoor naar de verkoper in het buitenland als er iets aan mankeert?

Let op!

Zodra je een overeenkomst hebt gesloten zit je juridisch gezien aan de koop vast. Procederen in het buitenland is duur. Dus verdiep je goed in het contract voordat je tekent.

Tip!

Laat de auto door een professional inspecteren voordat je de aankoop definitief regelt. MrWheelson heeft de beschikking over een team van ervaren auto inspecteurs die in staat zijn binnen 72 uur in de meeste Europese landen een onafhankelijke 150 punten inspectie te laten uitvoeren. Op die manier heeft de koper zekerheid over de huidige staat en historie van de auto.

Tip!

Vraag voor de definitieve aankoop naar een kopie van de buitenlandse autopapieren. Hier is het chassisnummer op te vinden. Voer dit voertuig identificatienummer in op online zoekmachines en kijk goed of je resultaten kunt vinden. Helaas komt het voor dat een specifieke auto aan de hand van het chassisnummer online te vinden is op een veilingplatform voor schadeauto’s waar die eerder aangeboden is. Dat zie je met name met auto’s die oorspronkelijk uit de VS komen. Vaak is het ook mogelijk om online extra checks op een chassis- of VIN-nummer uit te voeren. Een SilverDAT en CarFax rapport kan vaak veel duidelijkheid verschaffen over de historie van een auto     

auto-import-check

Logistiek regelen

De auto is gevonden, de aankoop is geregeld. Nu moet de auto nog naar Nederland gebracht worden. Aangezien in Duitsland het kenteken bij de koper hoort en niet bij de auto heeft die bij aflevering geen kentekenplaten. Even een paar ‘groene handelaarsplaten’ regelen bij een bevriende autodealer is geen optie, aangezien ook het gebruik van deze platen aan strenge regels is gebonden. Meenemen op een autotrailer? Let op dat de Duitse Politie hier erg streng op toeziet. Zit er een rafeltje aan de spanbanden waarmee je de auto hebt vastgezet? Dan kun je de trailer achterlaten en een fikse boete tegemoetzien. Op dat moment is de ‘Deutsche Gründlichkeit’ niet echt een voordeel. Er is een optie om een tijdelijk kenteken (kurzzeitkennzeichen) met een tijdelijke autoverzekering (kurzzeitversicherung) te regelen, maar hier mag je wel mee in Duitsland rijden, maar niet mee in Nederland de weg op. De Nederlandse Douane controleert hier streng op.

Let op!

Let goed op of je een all-risk verzekering voor de terugreis goed geregeld hebt. Het al je maar gebeuren dat je bij een ingeval betrokken raakt terwijl je met je nieuwe aankoop onderweg bent naar Nederland. Het zal ook niet de eerste keer zijn dat een autotrailer met daarop een importauto losschiet van de trekhaak.

Tip!

MrWheelson werkt samen met een netwerk van professionele, in autotransport gespecialiseerde, businesspartners. Op die manier hoef je je om het transport geen zorgen te maken. Dat scheelt een hoop gedoe.

auto-import-transport

RDW-keuring

Voordat een auto een Nederlands kentekenplaten krijgt zal eerste de identiteit van de auto vastgesteld moeten worden. De instantie die dat regelt is de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Deze zal de technische staat van de auto globaal controleren en vooral de identiteit checken. Het ingeslagen chassisnummer en het chassisnummer op het identiteitsplaatje moet overeenkomen met het chassisnummer op de autopapieren. Ook zal de RDW een controle uitvoeren of de importauto niet voorkomt in het register van gestolen voertuigen. Door de toenemende populariteit van import kunnen de wachttijden voor een autokeuring flink toenemen. Bij het RDW-keuringsstation worden de keuringen op volgorde van binnenkomst afgehandeld. Vaak staat er voor 06.00 uur ’s-morgens al een flinke rij voor de deur. Het kan zo zijn dat het zo druk is dat ze je voor 12.30 uur niet kunnen helpen, in dat geval moet je de volgende werkdag terugkomen.

Let op!

Het is flink balen dat als je eindelijk aan de beurt bent bij de RDW, dat je de juiste documenten niet bij je hebt. Maar welke documenten heb je nodig bij een RDW-keuring? De set autopapieren die je nodig hebt bij de import van een Duitse auto bestaan o.a. uit de kentekenpapieren. Deze wordt ‘Fahrzeugbrief’ genoemd, maar dat is niet helemaal de juiste benaming. De Duitse autopapieren bestaan namelijk uit twee delen, de ‘fahrzeugschein’ (Zulassungsbescheinigung teil 1) en de ‘fahrzeugbrief’ (Zulassungsbescheinigung teil 2). Het eerste deel bevat alle autogegevens zoals het chassisnummer, het bouwjaar en de CO2 uitstoot. Het tweede deel bevat de gegevens van de eigenaar. Neem daarnaast ook het doopceel van de auto mee zoals deze is afgegeven door de fabrikant. Dit doopceel staat ook wel bekend als EWG- Übereinstimmingsbescheinigung, COC (Certificate of conformity) of Certificaat van Overeenstemming (CVO). Om je set documenten 100% compleet te hebben kun je het beste ook het buitenlandse keuringrapport meenemen, de aankoopovereenkomst en de aankoopfactuur.

Let op!

Mocht je met buitenlandse kentekenplaten naar de RDW-keuring rijden, dan zal de RDW dit buitenlandse kentekenbewijs en de bijbehorende kentekenplaten in beslag nemen tijdens de keuring. Denk er goed over na hoe je na de RDW-keuring met de gekeurde importauto weer naar huis rijdt.

Tip!

MrWheelson werk samen met een aantal businesspartners voor de RDW-keuring. Daar zijn goede afspraken mee gemaakt zodat de auto niet naar een RDW-locatie heen hoeft, maar de RDW-inspecteur naar de locatie van de MrWheelson RDW-businesspartner komt. Op die manier kunnen de kosten minimaal gehouden worden en verloopt het proces een stuk efficiënter.

rdw-keuring

Bpm-aangifte

Nu de aankoop is geregeld, de auto in Nederland staat en de RDW-keuring heeft plaatsgevonden moet er nog iets belangrijks gebeuren. Voordat een auto de Nederlandse kentekenplaten krijgt moet er een belasting betaald worden. Tijdens het gebruik betaal je natuurlijk al accijns op de brandstof en houderschapsbelasting (wegenbelasting) om te mogen rijden, maar ook tijdens de registratie moet er afgerekend worden. De BPM is een belangrijke inkomstenbron voor de Nederlandse overheid, fraude wordt dan ook gezien als een fiscaal delict. Let er dan ook op dat je dit goed en netjes regelt. Aan de andere kant wil je ook geen dief zijn van je eigen portemonnee en te veel betalen. Om het allemaal wat ingewikkelder te maken zijn er vele manieren om de bpm te bepalen bij het invoeren van een auto, en de Belastingdienst geeft de mogelijkheid om die manier te gebruiken die financieel gezien het voordeligste voor je is. In de basis zijn er de volgende mogelijkheden om de bpm te bepalen: rest bpm op basis van afschrijvingstabel, rest bpm op basis van een koerslijst en rest bpm op basis van een taxatierapport. Waarbij die laatste vooral interessant is als je een auto hebt gekocht met schades.

Let op!

Het bepalen en de aangifte van de juiste hoeveelheid bpm is een ingewikkeld proces waar je makkelijk fouten in kunt maken. Schakel hierbij een fiscaal adviseur in die is gespecialiseerd in auto-import.

Tip!

Voor de specialisten van MrWheelson is het importeren van auto’s een dagelijkse gang van zaken en ze zien dan vaak al direct wat in dit specifieke geval de beste manier is om dit te regelen. Mocht je fouten maken in de aangifte dan kan de belastingdienst nog lange tijd terugkomen op het aangegeven bpm-bedrag, het kan zijn dat ze pas later onderzoek instellen en besluiten een naheffing toe te passen. Correct handelen is dus erg belangrijk.

bpm-aangifte-auto-importeren

Kentekenplaten en verzekering regelen

Na de RDW-keuring en het opsturen van de bpm-aangifte wordt het tijd om geduld te hebben. Zodra overheidsinstanties het met elkaar eens zijn over de bpm-aangifte en de RDW-keuring zal het felbegeerde kentekenpasje worden afgegeven. Deze zal je per post thuis ontvangen samen met de twee delen van de tenaamstellingscode. Deze codes dien je goed te bewaren. Als je de geïmporteerde auto ooit weer gaat verkopen heb je deze namelijk nodig voor de overschrijving. Met het kentekenpasje kun je vervolgens naar een kentekenplaten fabrikant. De meeste automaterialenzaken zullen na het tonen van het kentekenpasje in combinatie met een legitimatiebewijs graag een paar mooie gele platen voor je fabriceren.

Let op!

Zorg ervoor dat je de kentekenplaten goed bevestigd. Populair zijn kentekenplaathouders waarbij de kentekenplaat in een kunststof rand worden vastgeklikt. Mooi is het dat je dan geen gaten in de kentekenplaat zelf hebt, het nadeel is dat je deze snel kwijt bent. In een wasstraat of na een kleine botsing breekt het kunststof snel af. Ook worden er regelmatig kentekenplaten gestolen. Goed vastzetten is dus verstandig. Het liefst op de 4 hoeken met eenrichtingsschroeven. Als je deze een keer vastgedraaid hebt kun je ze niet meer met een schroevendraaier losdraaien.

Tip!

Je kunt voor de normale kentekenplaten kiezen waarbij de zwarte verf op het reliëf is gedrukt. Een alternatief zijn de luxe kentekenplaten waarbij er zwarte kunststofletters op de kentekenplaat worden bevestigd. Deze slijten minder snel en zien er mooier uit. Vergeet ook niet een witte kentekenplaat te bestellen voor je fietsendrager of kleine aanhanger. Deze kun je ook als tijdelijke kentekenplaat gebruiken mocht je een gele kentekenplaat kwijtraken.

kentekenplaten-importauto

Garantieperiode

Het zal je maar gebeuren. Nadat je het hele traject hebt doorlopen en eindelijk de gele platen op de auto hebt zitten gaat er tijdens de eerste rit een lampje branden. Of je hoort dat de versnellingsbak een vreemd geluidje maakt, of de airco koelt toch niet zo goed, of je moet best vaak de olie bijvullen. Een auto is een technisch hoogstaand product waarin vele mechanische techniek moet samenwerken met elektronica en hydrauliek. Hier kan erg eenvoudig iets in misgaan. En dan is het vervelend als je erachter komt dat de garantie is uitgesloten tijdens de verkoop, of dat je helemaal terug moet rijden naar de dealer om even een storingslampje uit te lezen. Zorg dat je dit vooraf goed regelt.

Let op!

Tijdens de onderhandelingen kun je regelen dat de auto die je gaat importeren voor aflevering een goede onderhoudsbeurt krijgt. Check ook goed vooraf de staat van de banden zodat je niet vlak na de aflevering alweer kosten moet maken voor nieuwe banden of een beurt. Dit geld met name voor dure onderhoudszaken zoals een distributieriem en onderhoud aan de airconditioning.

Tip!

Als je een importauto koopt via MrWheelson dan is de garantie goed geregeld. Niet alleen heb je minimaal 1 jaar garantie, vaak wordt er ook voor gekozen om de bestaande Europese fabrieksgarantie te verlengen zodat je bij de merkdealer bij jou in de buurt terecht kunt als er iets niet 100% voor elkaar blijkt te zijn. Bij auto’s waarbij dit door de leeftijd niet meer mogelijk is wordt er een garantieverzekering afgesloten waarbij je ook bij een garage in de buurt terecht kunt. Vaak heb je zelf de mogelijkheid om deze na afloop van de garantieperiode te verlengen voor dat stukje extra zekerheid.

import-auto-garantie

Samenvatting

Zoals je ziet is het importeren van een auto een leuk avontuur met vele mogelijke valkuilen. Met MrWheelson willen we het kopen van een gebruikte auto uit het buitenland net zo eenvoudig maken als het kopen van een occasion bij een Nederlandse autodealer. De prijzen op MrWheelson worden all-in weergegeven, dus ook inclusief Nederlandse btw, bpm, transport en een jaar garantie. Je hoeft dus niet meer zelf uit te rekenen wat de auto in Nederland gaat kosten, dat hebben wij al voor je gedaan. MrWheelson regelt de aankoop in het buitenland en bekommert zich om alle fiscale en juridische zaken.

Steve Jobs bracht ooit de computer van de wereld van de techneuten en hobbyisten naar de woonkamer, MrWheelson brengt de auto’s uit het buitenland naar jouw oprit. Zonder zorgen, met alle mogelijke service. 

mr-wheelson-round