Als je op zoek bent naar een een leuke deal voor een gebruikte auto en je horizon naar heel Europa hebt uitgebreid dan is de kans groot dat je auto's tegenkomt die voor de Amerikaanse markt zijn gebouwd. Je zou denken dat dit alleen de typisch Amerikaanse auto's zijn zoals een Chevrolet Camaro, Cadillac Escalade of Ford F150 truck. In de praktijk zie je echter dat ook auto's die nieuw in Europa worden geleverd vanuit de VS zijn geïmporteerd.
Als je al langer in de internationale automarkt actief bent dan leer je deze auto's herkennen.
Er zijn genoeg auto's te koop die voor de Europese markt zijn gemaakt. Stel dat je toch kiest voor een exemplaar dat voor de Amerikaanse markt is gemaakt, welke risico's loop je dan?
Als je zelf een auto importeert uit Amerika dan kun je een aantal zaken zelf controleren zoals de schadehistorie en het bouwjaar van de auto. Reken wel op flinke kosten bij import. Vergeet daarbij niet rekening te houden met kosten zoals de in Europa af te dragen BTW, Douane kosten, havenkosten, binnenlands transport, zeetransport, BPM en ombouwen van de verlichting.
Voordat je de beslissing neemt om een auto te kopen die uit Amerika afkomstig is moet je sowieso een chassisnummer controle doen. In Amerika staat dit bekend als 'VIN' nummer (Vehicle Identfication Number) en in Duitsland als Fahrgestellnummer. Vaak kun je afbeeldingen van de auto vinden als je dit nummer invoert in een zoekmachine. Wil de verkoper dit nummer niet afgeven? Dan zou ik hem zeker laten staan. Met dit nummer kun je ook een rapport kopen bij CarFax. Daarin kun je de exacte historie van de auto zien.
Dit is een voorbeeld van een rapport:
Wat hier opvalt is de aanrijding op 6 mei 2019:
"Accident reported
- Involving front im pact
- It hit a building
- Vehicle damag ed in multiple places
- Moderate damage reported"
En vervolgens op 24 juni:
"SALVAGE TITLE/CERTIFICATE ISSUED"
Deze BMW is een mooi voorbeeld. Deze stond zo op een Europese occasion website geadverteerd.
Dit zijn de beelden die wij van deze auto gevonden hebben:
Auto's van Europese fabrikanten zijn populair in Amerika en Canada. Er is dus normaal gesproken geen enkel belang bij om deze naar Europa te exporteren. Dat is alleen maar interessant als de auto niet meer in Amerika te verkopen is. En dat is het geval als de auto een "Salvage of Lemon law title" heeft.
Salvage title
Een 'Salvage title' auto is een officiële indicatie dat een voertuig is beschadigd en wordt beschouwd als een total loss door de verzekeringsmaatschappij die de schade heeft vergoed. In de meeste gevallen is het voertuig betrokken geweest bij een aanzienlijk ongeval en wegen de hoge kosten van de reparatie niet op tegen de restwaarde van de auto. De verzekeringsmaatschappij koopt in dat geval de auto op en verkoopt deze via een veiling. Je moet hierbij denken aan zware aanrijdingen, waterschade, brandschade en auto's die teruggevonden zijn na diefstal.
Lemon law buy back
Als een auto een defect heeft dat onder de garantie valt dat niet verholpen kan worden na meerdere reparatiepogingen dan wordt die teruggenomen door de fabrikant. Vervolgens wordt de auto, al dan niet na herstel, aangeboden op de veiling.
Het probleem is dat als een auto een van deze registraties op het kentekenbewijs heeft staan dat er dan geen enkele financierings- of leasemaatschappij is dit een lening wil verstrekken op deze auto. Aangezien er voor het overgrote deel van auto's in de VS een lening of lease wordt afgesloten zijn deze auto's ineens niet meer interessant voor de Amerikaanse markt en worden ze geëxporteerd.