Artikel: Hoe koop jij een auto?

Ben jij een shopper of rupsje nooit genoeg?

rolls-royce-in-parisjpg

Als het gaat om het kopen van een gebruikte auto dan heb je veel keuze. We hebben voor jou de voor- en nadelen van de verschillende opties op een rijtje gezet zodat ook jij de keuze kunt maken die het beste bij jou past. Iedereen heeft andere functionele motieven als die op zoek gaat naar een andere auto. De ene koper is op zoek naar meer ruimte omdat er een gezinsuitbreiding onderweg is, de andere heeft zijn zinnen gezet op een goede trekker vanwege een caravan die hij of zij op het oog heeft. Op deze functionele motieven gaan we niet in in dit artikel, we gaan het namelijk hebben over de verschillende soorten autokopers die er bestaan.

Wat voor autokoper ben jij?
Dat mensen niet gelijk zijn als het gaat om de keuze uit auto’s, is wel te zien op de weg. Er is niet alleen een brede selectie van merken en modellen te zien, ook qua kleuren, aandrijving en uitrusting zijn er veel verschillen te zien op de weg. Maar niet alleen de auto’s zijn anders, ook hoe mensen de keuze maken uit het grote aanbod is fascinerend. Uit onze eigen ervaring kunnen we 5 soorten autokopers herkennen: de verzamelaar, shopper, ‘Veiligheid en zekerheid, ‘Uitstraling is alles’ en ‘Gemak staat voorop’ koper. Wat voor koper ben jij?

Verzamelaar
De verzamelaar gaat goed voorbereid op pad. Alle alternatieven worden uitgebreid bestudeerd, algemene voorwaarden uitgeplozen, data wordt naast elkaar gezet en alle modelvarianten worden uitgeplozen. Dealers worden bezocht, websites geraadpleegd en er wordt veel gesproken met mensen in de omgeving ‘die er verstand van hebben’. Voor deze autokoper is een uitgebreide informatievoorziening erg belangrijk. Nadat deze koper zich heeft verdiept in de auto’s van zijn voorkeur, kennen deze modellen dan ook geen geheimen meer voor hem of haar. Het kennisniveau is dan zelfs regelmatig nog groter dan de kennis van de autoverkoper waar die tegenover komt te staan. Initiatieven zoals MrWheelson zijn perfect voor deze koper omdat de keuze enorm is. Het is door het grote internationale aanbod vaak mogelijk om precies de juiste auto, met de goede uitrusting in de perfecte kleur te vinden. Het beslissingsproces neemt al snel 2 tot 3 weken in beslag.

  • Sterke punt: Doordat alle plussen en minnen op de rij worden gezet, wordt er een goed doordachte keuze gemaakt. Daardoor is de kans op spijt achteraf minimaal.
  • Zwakke punt: Geen beslissing kunnen nemen omdat de perfecte occasion niet bestaat.

Shopper
De autokoper die zich gedraagt als shopper is de schrik van elke autoshowroom verkoper. Deze autokoper heeft er namelijk veel plezier in om een auto te zoeken, deze probeert de beslissing zolang mogelijk uit te stellen. Maandenlang worden lokale autoshowrooms bezocht en er worden misschien wel tientallen proefritten gemaakt. Omdat alle varianten uitgebreid bekeken moeten worden, steekt de shopper erg veel tijd in het oriëntatieproces Elke showroom, elke website en elke auto wordt bekeken. Er worden veel lijstjes gemaakt en er wordt uitgebreid gesproken met elke specialist in zijn of haar omgeving. Door deze uitgebreide research kan het proces wel lang duren. Het is dan ook zaak tijdig te starten met de oriëntatiefase. Het hoogtepunt van de dag voor een shopper is een proefrit, die maakt die dan ook regelmatig, terwijl hij de verkoper gefrustreerd achterlaat omdat die vandaag nog niet wil beslissen. Aangezien MrWheelson de auto van jouw keuze speciaal voor jou uit het buitenland haalt is een proefrit maken in exact die gebruikte auto lastig, je zou natuurlijk wel een vergelijkbare auto op kunnen zoeken in de buurt om daar een proefrit in te maken.

  • Sterke punt: geen enkel mogelijk alternatief en detail zal aan de aandacht ontsnappen
  • Zwakke punt: dit is een erg tijdsintensief proces. Je zult dit dan ook zien bij mensen die veel tijd over hebben, zoals iemand die net met pensioen gegaan is.

Veiligheid en zekerheid
Iemand het voordeel van de twijfel geven is er voor een koper die kiest voor veiligheid en zekerheid niet bij. Op het gebied van veiligheid kun je dan denken aan veiligheidsuitrusting zoals adaptieve cruisecontrol (die bijvoorbeeld automatisch remt als er een file is) en lane departure warning (die jou waarschuwt als je jouw rijbaan verlaat). Als het gaat om zekerheid dan heb je het meer over garanties. Voor deze koper is een degelijk merk in combinatie met een lange garantie en internationale pechservice een vereiste. Deze koper komt in de praktijk vaak bij een jonge auto terecht omdat die vaak met een lange garantie geleverd kan worden. Een merk als Kia speelt in op de behoefte van deze koper door 7 jaar garantie te geven op een nieuwe auto. Als je deze koopt als die een jaar of drie oud is, heb je nog steeds recht op 4 jaar resterende fabrieksgarantie. Vereiste is vaak wel dat die gebruikte auto het onderhoud netjes op tijd heeft gehad. Bij MrWheelson is het vaak mogelijk om de garantie op een gebruikte auto van 180 dagen tegen een vergoeding te verlengen naar 360 of zelfs 720 dagen.

  • Sterke punt: deze koper zal de eerste jaren niet snel voor onverwachte kosten komen te staan.
  • Zwakke punt: veiligheid en zekerheid hebben een prijs. Alle risico's afdekken is vaak geen probleem, maar zal wel een extra investering vergen.

Uitstraling is alles
‘Aan de rand van het ravijn bloeien de mooiste bloemen’ is een spreekwoord wat op deze koper van toepassing is. Deze koper heeft er geen enkel probleem mee risico's te open. Sterker nog, risico’s geven hem of haar de broodnodige adrenaline om de dag ee door te komen. De auto’s die op het lijf zijn geschreven van deze koper zijn dan ook eenvoudig te herkennen. Sportief of juist stoer. Extra laag, extra breed of extra hoog. op het oprit van deze koper zul je een Italiaanse of Duitse sportwagen aantreffen, of een stoere Amerikaanse SUV. de uitstraling van de auto staat voorop. Dat er concessies gedaan moeten worden aan het bouwjaar, de kilometerstand stand of dat de auto een dubieuze achtergrond heeft, is geen probleem. Omdat MrWheelson zich concentreert op auto’s van maximaal 8 jaar oud en die maximaal rond de 100.000 km gereden mag hebben, zijn hier vaak niet de exotische auto’s te vinden waar deze koper naar op zoek is.

  • Zwakke punt: uitstraling kent een prijs. De financiële risico’s bij dit type auto zijn vaak hoog, het onderhoud en de onderdelen zijn duur waardoor de vorige eigenaar vaak niet alle onderhoud heeft laten uitvoeren wat nodig is.
  • Sterke punt: deze koper kan echt genieten van zijn auto. ‘s-avonds nog even een terrasje pakken om zijn auto te kunnen showen is het hoogtepunt van de dag

Gemak staat voorop
De boodschappen laat deze koper elk weekend lekker thuis bezorgen, ook staat de website Thuisbezorgd onder de favorieten zodat de pizza eenvoudig en snel wordt thuisbezorgd. De schoonmaakster komt twee keer per week om het huis aan de kant te maken. Liever met de lift dan met de trap. Het leven van deze koper staat volledig in het teken van gemak. Druk op de knop, geen moeite doen, moet kunnen vertrouwen op je autobedrijf

Rupsje nooit genoeg
Deze koper is de schrik binnen elke relatie. Zodra deze koper een andere auto gevonden heeft, begint het alweer te kriebelen. Een groot gedeelte van het huishoudbudget gaat op aan mobiliteit omdat na enkele weken alweer een andere auto in het vizier komt. Drie tot vier keer per jaar van auto wisselen is geen uitzondering, en het nadeel is dat ook andere vervoersmiddelen niet aan deze onrust weten te ontsnappen. Er staat namelijk ook regelmatig een andere motorfiets of zelfs een waterscooter in de schuur. Het is voor deze autokoper lastig om zijn impulsen onder controle te houden. Voor deze koper is het verstandig niet te vaak op MrWheelson te kijken, daar vind je namelijk elke dag wel een auto die leuker, sneller of hipper is dan het huidige exemplaar.

  • Sterke punt: weet je wel hoe leuk het is om regelmatig een andere auto op het oprit te hebben staan?
  • Zwakke punt: mobiliteit is een dure hobby.

Deel deze post