Als je een andere auto koopt is het belangrijk om zeker te weten dat de kilometerstand van de auto klopt. Enerzijds omdat je zeker wilt weten dat de prijs die je voor de auto betaald marktconform is, anderzijds omdat je een goede inschatting wilt kunnen maken van de te verwachten onderhoudskosten.
Een auto die meer kilometers heeft gereden is minder waard dan een auto met een lagere kilometerstand. Nou heeft een afwijking van een paar honderd of duizend kilometer niet zo’n groot effect op de autowaarde, maar als de auto bijvoorbeeld 10 duizend of 30 duizend meer heeft gereden dan dient er een correctie op de prijs plaats te vinden.
Bij bepaalde kilometerstanden kun je grotere onderhouds- en reparatiekosten verwachten. Zo gaat het vervangen van schokbrekers en de distributieriem vaak met flinke kosten gepaard.
De controle van de kilometerstand van een auto uit Duitsland is lastiger te controleren dan in Nederland. Hier hebben we al jaren lang de Nationale Autopas waarvan de uitvoering is overgenomen door de RDW. In Duitsland wordt dit niet op een toegankelijke manier door de overheid vastgelegd. Is er dan geen enkele manier om de kilometerhistorie te controleren in Duitsland? Jazeker wel.
Het onderhoudsboekje, in Duitsland ook wel Servicehefte, Scheckhefte of Wartungshefte genoemd, moet bij de auto aanwezig zijn. Kijk niet alleen naar een logische opbouw van de onderhoudsbeurten, maar ook naar de gebruikte stempels, het handschrift, de kleur van de inkt en op welke lokatie de beurten zijn uitgevoerd. Ook is het relevant of deze beurten bij een officiële dealer of service partner zijn uitgevoerd. Bel gerust de dealer die je aantreft in de boekjes om de authenticiteit te controleren. Bij steeds meer merken zie je dat de servicehistorie online wordt bijgehouden in een digitaal onderhoudsboekje. Met behulp van het chassisnummer kun bij elke dealer van dat merk de historie opvragen.
Elke personenauto mag in Duitsland alleen aan het verkeer deelnemen als ze beschikken over een HU-Plakette, dit kun je vergelijken met de APK sticker die we vroeger in Nederland op onze kentekenplaat kregen. Deze sticker ontvang je in Duitsland als je de auto hebt laten keuren, dit dient elke 12 tot 24 maanden plaats te vinden. Voorheen werd deze keuring exclusief door de TÜV uitgevoerd, tegenwoordig kun je in Duitsland deze keuring laten uitvoeren door meerdere erkende keuringsinstanties zoals de TÜV Süd / Nord, DEKRA en First Stop. De keuring staat nu bekend als HU/AU. Dit staat voor Hauptuntersuchung (HU) oftewel hoofdkeuring en Abgasuntersuchung (AU) wat staat voor de uitlaatemissietest. Na een succesvolle keuring ontvangt men de kentekenplaat sticker, het keuringsbewijs en een aantekening op de autopapieren. Op het keuringsbewijs wordt de kilometerstand genoteerd. Door de laatste keuringsbewijzen op te vragen kun je het verloop van de kilometerstanden controleren. Vroeger werd de keuring exclusief uitgevoerd duur de TÜV, vandaar de term TÜV, tegenwoordig
Het is mogelijk om in Duitsland een onafhankelijke inspectie uit te laten voeren. Deze inspecteur geeft aan de hand van de documenten en de staat van de auto de mening door over de kilometerstand, optische en technische staat van de auto. Het interieur van de auto geeft vaak al een goede indruk of de kilometerstand kan kloppen. De slijtage van het stuur, de bekleding en pedalen zijn hierbij bepalend. Ook kijkt de inspecteur naar labels in de motorruimte waar de automonteur bijvoorbeeld de kilometerstand en datum op heeft genoteerd tijdens het vervangen van specifieke onderdelen.
Met behulp van de E-OBD aansluiting is het mogelijk om de boardcomputer en de sleutels uit te lezen. De kilometerstand staat vaak niet alleen in de cockpit opgeslagen, maar bijvoorbeeld ook in de lichtmodule en in de sleutel. Daarnaast staat bij sommige merken ook het aantal draaiuren van de motor opgeslagen. Deze dient in een bepaalde verhouding tot het aantal kilometers te staan.
Een van de manieren om zekerheid te krijgen over de kilometerstand van de auto is goed te kijken waar je de auto koopt. MrWheelson neemt alleen auto’s af van officiële merkdealers en betrouwbare dealers uit het eigen netwerk. Omdat sinds 18 augustus 2005 het knoeien met de kilometerstand in Duitsland strafbaar is laten merkdealers het wel uit hun hoofd om hiermee te rommelen. Niet alleen zetten ze hun dealerschap op het spel naar ook wordt dit bestraft met een geldboete en een gevangenisstraf van ten hoogste een jaar.
Als je echt zekerheid wilt dan is het verstandig om voor de autoimport een expert zoals MrWheelson in te schakelen.