Kabinet beperkt compensatie voor elektrische auto’s onverwachts

Lagere MRB-korting op accugewicht stuit op kritiek van organisaties, die vrezen voor vertraging in de transitie naar duurzaam vervoer.

3b3f3e1f-61fa-41c3-9416-6264ae8c6135

Het kabinet wil de compensatie in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor het extra gewicht van accu’s in elektrische auto's verlagen. In plaats van 40 procent mag nu slechts 25 procent van het gewicht worden afgetrokken en de compensatie stopt een jaar eerder. 

Dit besluit komt onverwacht voor burgers en bedrijven, die investeringen hebben gedaan op basis van de eerdere afspraken. Organisaties zoals BOVAG, ANWB en Natuur & Milieu zijn boos, omdat dit extra kosten oplevert voor elektrische rijders en het vertrouwen in de overheid schaadt.

Ze eisen dat de volledige compensatie van 40 procent wordt hersteld, omdat het beperken van deze correctie de overstap naar elektrische auto's vertraagt. Elektrische auto’s zijn namelijk goed voor het klimaat, gezondheid en milieu.

Als de overheid minder inkomsten krijgt door de groei van elektrische auto’s, kunnen die kosten gedekt worden met opbrengsten uit het Europese emissierechtenstelsel (ETS-2). Het kabinet wil deze inkomsten echter gebruiken voor de algemene middelen, terwijl Europa wil dat ze voor verduurzaming van vervoer worden ingezet.

Er is dringend behoefte aan een hervorming van de autobelastingen om continu beleid te waarborgen, aldus de betrokken organisaties die samen de Maatschappelijke Coalitie Autobelastingen vormen.

bron: BOVAG

Deel deze post