Occasionmarkt 2024: 9,1% groei en Volkswagen blijft onbetwist nummer één

288.125 auto’s geïmporteerd

a-dynamic-scene-showing-a-busy-car-dealership-with

In 2024 zijn er maar liefst 2.047.285 gebruikte auto’s (occasions) van eigenaar gewisseld, een stijging van 9,1% ten opzichte van 2023. Vorig jaar waren dat er nog 1.875.727. Het populairste merk? Volkswagen, traditiegetrouw aan de top. Deze cijfers komen uit de meest recente analyse van BOVAG en datapartner RDC.

Brandstofvoorkeur: Benzine domineert, hybrides groeien hard

Waar de nieuwemarkt steeds meer wordt gedomineerd door hybride en elektrische auto’s, blijft de occasionmarkt trouw aan de benzinemotor. In 2024 had benzine met 1.542.097 verkochte auto’s een marktaandeel van 75,3%. Hybrides zijn echter in opmars, met een groei van maar liefst 51,3% naar 261.532 verkochte auto’s en een marktaandeel van 12,8%. Diesel zag daarentegen een daling van 11,5%, terwijl volledig elektrische auto’s (EV’s) en LPG respectievelijk een marktaandeel van 4,2% en 0,9% noteerden.

De top 10 populairste occasions

De top 10 van meest verkochte occasions wordt aangevoerd door bekende gezichten. Volkswagen domineert met de Golf en Polo op de eerste en tweede plaats:

  1. Volkswagen Golf – 72.930 registraties
  2. Volkswagen Polo – 70.922 registraties
  3. Opel Corsa – 43.036 registraties
  4. Ford Fiesta – 34.294 registraties
  5. Renault Clio – 33.000 registraties
  6. Ford Focus – 32.899 registraties
  7. Toyota Aygo – 32.776 registraties
  8. Toyota Yaris – 32.688 registraties
  9. BMW 3-serie – 30.510 registraties
  10. Fiat 500 – 27.656 registraties
Import groeit, export blijft stabiel

Om de vraag naar betaalbare jonggebruikte auto’s te compenseren, werden er in 2024 288.125 auto’s geïmporteerd, een stijging van ruim 33.000 ten opzichte van 2023. De export bleef vrijwel stabiel met 280.228 auto’s, vooral zakelijke leaseauto’s die minder aantrekkelijk zijn voor particuliere kopers.

Mismatch tussen vraag en aanbod

Volgens Gerard ten Buuren, voorzitter van BOVAG Onafhankelijk Autobedrijven, is de groei in import een logisch gevolg van de mismatch tussen vraag en aanbod. “De auto’s die vrijkomen uit de zakelijke lease – vaak duurdere modellen met hogere kilometerstanden – sluiten niet aan bij de wensen van consumenten. Deze auto’s worden daarom deels geëxporteerd. Tegelijkertijd zien we dat consumenten vaker kiezen voor jonggebruikte auto’s uit het buitenland, omdat deze een betaalbaarder alternatief bieden.”

Ook de stijgende prijzen voor nieuwe auto’s spelen een rol. Hoewel de occasionprijzen stabiliseren, blijft import een aantrekkelijk alternatief voor veel consumenten.

Bron: BOVAG

Deel deze post