Schade door terugdraaien tellerstanden stijgt
In totaal is er voor € 161 miljoen schade veroorzaakt door het terugdraaien van tellerstanden in 2023. Dit blijkt uit cijfers van de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT). In 2020 was dit nog € 140 miljoen.* Dit is schade waar kopende consumenten vaak pas achteraf mee worden geconfronteerd. Met name de grote hoeveelheid aan geïmporteerde auto’s brengen een hoger risico met zich mee.
Bij auto’s uit het Nederlandse wagenpark zijn in 2023 73.198 nieuwe trendbreuken geconstateerd. Dit is een percentage van 0,34 procent. Dit veroorzaakt € 70 miljoen schade. Het totaal aantal auto’s uit Nederland met een teruggedraaide teller laat een gestaag dalende lijn zien.
Vaker tellerfraude bij geïmporteerde auto’s, België positieve uitzondering
Tellerfraude bij importauto’s veroorzaakt in 2023 in totaal een schade van € 91 miljoen. Dit komt omdat de standen uit het buitenland moeilijker controleerbaar zijn. Behalve in België worden er in andere landen geen tellerstanden bijgehouden in een centrale database. Er zijn in 2023 in totaal 254.646 auto’s geïmporteerd. Het overgrote deel hiervan komt uit Duitsland. VAT schat in dat ongeveer 20 procent hiervan is teruggedraaid.
Voorlichting en bewustwording tellerfraude blijft belangrijk
VAT en de RDW werken intensief samen om kopers te informeren, onder andere via het RDW-voertuigrapport. Verder adviseert VAT consumenten om met name bij een importauto extra op de kilometerstand te letten en het voertuig te kopen bij een betrouwbaar bedrijf, die het liefst aangesloten is bij BOVAG.
*Het terugdraaien van een teller kost een consument gemiddeld € 1.900, - (Bron: onderzoek VAT 2024). De kosten zitten niet alleen in het feit dat je een auto te duur koopt, je komt er ook moeilijker vanaf én het onderhoudspatroon is anders dan je mag verwachten.
MrWheelson controleert altijd de kilometerstand
MrWheelson controleert de kilometerstand van een importauto op verschillende manieren om te voorkomen dat deze is teruggedraaid:
Nationale en internationale databases
MrWheelson raadpleegt nationale en internationale databases waarin de kilometerstanden van voertuigen worden geregistreerd. In Nederland wordt bijvoorbeeld de Nationale Auto Pas (NAP) gebruikt. Voor importauto’s worden vaak ook vergelijkbare databases in het land van herkomst geraadpleegd.
Onderhouds- en keuringgegevens
Door onderhouds- en keuringhistorie op te vragen, kan MrWheelson zien of de kilometerstand in overeenstemming is met eerdere opgaven. Regelmatig onderhoud bij officiële dealers of erkende garages zorgt vaak voor registratie van de kilometerstand, wat als referentiepunt kan dienen.
Controle bij het RDW
Voor voertuigen die in Nederland zijn ingevoerd, worden bij de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) de kilometerstanden gecontroleerd op consistentie en geloofwaardigheid bij de registratie van het voertuig.
Technische inspectie
Soms kan een technische inspectie van het voertuig zelf ook aanwijzingen geven over mogelijke manipulatie van de kilometerstand. Denk hierbij aan slijtagepatronen die niet overeenkomen met de opgegeven kilometerstand.
Door deze methoden te combineren, voorkomt MrWheelson het risico op kilometerfraude, zodat klanten erop kunnen vertrouwen dat de kilometerstand van hun importauto juist is.
----
Bron: Vereniging Aanpak Tellerfraude
Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) is het samenwerkingscollectief van BOVAG, RAI Vereniging, ANWB, KNMV en NKC.
Deel deze post