Het importeren van auto’s neemt jaarlijks flink toe. Niet gek als je ziet dat de prijzen vaak gunstiger zijn, de uitrusting completer is, ze vaak voorzien zijn van krachtige motoren en je veel meer keuze hebt. Brengt het importeren van auto’s dan alleen maar voordelen met zich mee? Dat zeker niet. Er zijn enkele valkuilen die we graag onder de aandacht brengen.
In Nederland hebben we de Nationale Autopas, waarvan de taken recent zijn overgenomen door de RDW, die de kilometerhistorie van auto’s vastlegt. In België is er een Car-Pass die zekerheid verschaft voor wat betreft het kilometer verloop. Hierdoor kun je als koper de kilometerstand van een auto controleren. In bijvoorbeeld Duitsland is er geen centraal register waar kilometerstanden wordt vastgelegd. Uit onderzoek van de Dienst Wegverkeer (RDW) en de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) is gebleken dat met 1 op de 10 auto’s op het moment van import is geknoeid met de km stand, 1 op de 5 is zelfs verdacht.
Wat leven we toch in een prachtig Europa. Helemaal voor ondernemers. Die mogen namelijk binnen Europa aan elkaar factureren tegen 0% BTW op basis van intracommunautaire levering. Dit verliep super totdat een paar lieden op het idee kwamen om binnen Europa fraude te plegen met deze BTW. Sindsdien is het bijna niet meer mogelijk om tegen 0% BTW een voertuig te kopen in het buitenland. Er wordt een bijna onmogelijke stroom aan documenten gevraagd en ook moet de BTW als borg betaald worden. De toezegging om deze borg terug te betalen blijkt daarna in de praktijk weinig waard. Je zult niet de eerste ondernemer zijn die maanden bezig is om deze BTW terug te krijgen. Als alternatief kun je de auto inclusief de Duitse BTW betalen, maar het vergt ook een lange adem om deze terug te krijgen.
Stel dat je als ondernemer tegen een interessante auto aan bent gelopen in het buitenland, dan is het goed om te weten dat een buitenlandse dealer niet als erkende leverancier wordt gezien door de Nederlandse financial leasemaatschappijen. In dat geval zul je dus je werkkapitaal moeten aanspreken om de auto in te zetten.
In veel landen is het schadeverleden van auto’s uitstekend te controleren. In Nederland kennen we een WOK melding en in Amerika is er een CarFax die de historie van auto’s op dit gebied vastlegt. In een land als Duitsland is dit niet het geval. Wees daarom extra voorzichtig als een auto tegen een erg scherpe prijs wordt aangeboden. Te vaak blijkt dat deze een flinke aanrijding heeft gehad of er op een andere wijze mee geknoeid is.
Een koper melde zich met deze BMW M2 uit 2018 met nog maar 6.990 km voor slechts € 39.990. Een koopje. Of MrWheelson deze auto kon importeren. Volgens de advertentie schadevrij. Vervolgens hebben we een aantal databronnen geraadpleegd. Daaruit bleek dat deze auto in 2017 in Canada op de weg was gekomen (dus een jaar ouder was), in 2019 total loss was geraakt bij een aanrijding en voor $17.700 is verkocht op een veiling.
Deze advertentie had de klant gezien:
En op de foto ziet die er helemaal niet verkeerd uit:
Bij controle van de auto volgens het CarFax rapport kwam vervolgens het volgende aan het licht:
Even verder zoeken bracht de volgende foto's naar boven:
MrWheelson heeft de opdracht geweigerd en een alternatief aangeboden die in gebruik was geweest bij BMW zelf als Jahreswagen.
Naast deze vier valkuilen moet je ook goed nadenken hoe je het transport, de betaling, de RDW keuring, het koopcontract, de garantie en de BPM aangifte moet regelen. Als je wel wilt profiteren van de voordelen van het importeren, maar geen zin hebt in de zorgen die er bij komen kijken dan is MrWheelson voor jou de perfecte oplossing. Op MrWheelson tref je meer dan 100 duizend auto’s aan van de premium automerken tegen full service all in prijzen.
Deze auto’s zijn afkomstig van merkdealers in heel Europa en worden tegen een Nederlandse rijklaarprijs aangeboden inclusief 1 jaar garantie, een uitgebreide inspectie en onderhoudsbeurt, Nederlandse kentekenplaten en de mogelijkheid tot lease en inruil.