Aan het einde van de vorige eeuw was bij veel automodellen de optielijst niet al te uitgebreid. Naast een schuif/kantel zonnedak, navigatiesysteem, lichtmetalen velgen, lederen bekleding en metallic lak had je niet veel mogelijkheden om de auto aan te passen aan je eigen wensen. Met name de afgelopen 5 jaar is daar flink veel verandering in gekomen. De technologische ontwikkelingen zijn snel gegaan. Als je nu een nieuwe auto koopt, welke opties moet je dan sowieso aanvinken?
Weg met de oude snelheidsmeter, de virtuele cockpit moet je nu hebben. Op het display waar normaal gesproken de snelheidsmeter, toerenteller en brandstofmeter een vaste plek hebben is met een virtueel dashboard ruimte voor mooie graphics. Deze is gekoppeld aan je multimedia- en navigatiesysteem. Ook kan de weergave aangepast worden aan de rijstijl. Door het virtuele dashboard uit te breiden met een headup display wordt belangrijke informatie ook op de voorruit geprojecteerd.
Als je multimedia systeem in je auto deze functies heeft dan kun je het beeldscherm van jouw smartphone tonen op het display van je multimedia touchscreen. Op die manier kun je bijvoorbeeld de navigatieapp van je telefoon gebruiken om in de auto te navigeren. Ook is het dan eenvoudig om handsfree te bellen in je auto of bijvoorbeeld Spotify te luisteren.
Wat heb je aan al die snufjes die jouw smartphone mogelijk maken in je auto, als de batterij snel leeg raakt. Die kabeltjes gaan snel stuk, maken slecht contact of ben je weer een keer vergeten. Dan is draadloos opladen de oplossing. In steeds meer auto’s is deze functie aanwezig. Zorg er wel voor dat je telefoon ook up-to-date is en deze functionaliteit heeft.
Nadat de parkeersensoren in de achterbumper hun intrede hadden gedaan werd het tijd voor sensoren in de voorbumper. De volgende stap was een camera aan de achterzijde die later werd uitgebreid naar een 360 graden camera. De laatste stap hierin is een zelf inparkerende auto. Zodra de auto naast de plek is geparkeerd waarin je hem in zou willen plaatsen kun je deze functie activeren. De auto zal vervolgens zelf het stuur, gas- en rempedaal bedienen om hem te parkeren.
Deze functie is nu al te vinden op de luxere uitvoeringen van premium modellen, vaak zie je dat dit na enkele jaren ook op middenklasse auto’s is te vinden. Met deze sleutel kun je niet alleen de auto starten en openen, je kunt de auto er ook op afstand mee bedienen. En dat gaat best ver. Is je auto dusdanig vastgezet dat je de portieren niet meer kunt openen? Met de displaysleutel kun je de auto dan een stuk naar voren rijden. Ook kun je verschillende andere functies activeren zoals de standverwarming.
Qua stoelen zijn er ook veel ontwikkelingen geweest. Stoelverwarming, lederen bekleding en een memory functie zodat de stoel en spiegels voor elke sleutel apart ingesteld kunnen worden is al niet bijzonder meer. Stoelventilatie is wel een optie die je nog niet zo vaak ziet. Door de gaatjes in de bekleding wordt naar wens koude of warme lucht geblazen zodat het prettig vertoeven is, je in de winter snel opwarmt en het niet zo plakkerig warm is in de zomer.
We zijn nog niet helemaal klaar met de stoelen. Een drukke dag gehad op werk en een beetje gespannen? Activeer dan de stoelmassage. Met verschillende rollen wordt je rug gemasseerd zodat de bloedsomloop wordt gestimuleerd, de spieren los worden gemaakt en je heerlijk ontspannen op je bestemming aan komt.
Steeds vaker zie je dat er meer wordt verwarmd in de auto. Een standverwarming is natuurlijk erg prettig, daarmee wordt je auto vooraf lekker opgewarmd. Ook zie je vaak al verwarming van de achterbank en zelfs het ruitensproeierreservoir kan verwarmd zijn. Ook een prettige functie is verwarming in het stuurwiel. Heerlijk als het buiten lekker koud is.
Deze functie kan heel wat ongelukken voorkomen. Niet alleen fietsers zonder licht worden in de stad goed zichtbaar, ook overstekend wild wordt door de ingebouwde infrarood camera en het speciale scherm goed weergegeven. Ook kan dit systeem waarschuwingen geven bij gevaar en het dier of persoon automatisch waarschuwen door het groot licht te activeren.
Met speciale camera’s worden de strepen op de weg herkend en de auto zal een waarschuwing geven met een piepgeluid of trilling in het stuur als je daar buiten dreigt te komen. Nieuwere systemen zullen ook actief ingrijpen om met behulp van een stuurcorrectie de auto tussen de lijnen te houden. Dit is een eerste stap in autonoom rijden. Ook zijn er steeds vaker sensoren die herkennen of die bestuurder niet vermoeid raakt en je rijtijden in de gaten houdt.
Met de standaard cruise control zal de auto proberen een vooraf ingestelde snelheid te handhaven. Met automatische cruise control herkent de auto de afstand tot de voorligger en zal die automatisch tot een vooraf ingestelde snelheid en op een specifieke afstand blijven volgen. Samen met lane assist heb je dan al de basis functies voor autonoom rijden aan boord.
Een slimme camera die vaak in de buurt van de binnenspiegel is gemonteerd, herkent de verkeersborden langs de weg. Daarbij wordt vooral de maximum snelheid afgelezen. De auto waarschuwt de bestuurder vervolgens als die sneller rijdt dan de aangegeven maximum snelheid.
Nu de Google Assistent en Amazon Alexa in steeds meer huiskamers is te vinden, kan voice control in de auto natuurlijk niet achterblijven. Steeds meer functies in bepaalde auto’s zijn met spraak aan te sturen. Van de bestemming voor je navigatiesysteem tot specifieke liedjes die je wilt luisteren. Maar ook het weer kun je oproepen als je auto voorzien is van geavanceerde spraakbesturing.
Omdat veel van deze opties nog maar net op de markt zijn, hangt er vaak een stevig prijskaartje aan. Het kan zeker lonen om ook eens in het buitenland te kijken als je op zoek bent naar een andere auto. Bepaalde opties die zeldzaam zijn in Nederland, zitten op bijna elke vergelijkbare auto in Duitsland. Via MrWheelson kun je nu eenvoudig een jong gebruikte auto uit het buitenland kopen.