BTW en invoerrechten bij import auto

Hoeveel BTW, BPM en importheffingen moet je afdragen bij autoimport?

Als je een auto in het buitenland koopt om deze vervolgens op Nederlands kenteken te zetten dan heb je te maken met diverse fiscale hobbels. Wij hebben er drietal voor je op een rijtje gezet: importheffing, bpm en btw. 

land-rover-range-rover-vogue-grijs-occasion-import-duitsland-met-mrwheelson-pltn-links-voor

Hoeveel importheffingen betaal je bij autoimport?

Bij import van een auto binnen de EU naar Nederland betaal je geen invoerrechten (ook wel importheffing genoemd), dit is geregeld in het verdrag van Maastricht uit 1992. In het verdrag zijn afspraken gemaakt over de afschaffing van douanerechten binnen de EU ter bevordering van het onderlinge handelsverkeer van de lidstaten. 

Koop je een auto buiten de EU, dan moet je wel invoerrechten betalen. Het voertuig moet dan eerst langs de Douane. Het voertuig moet daar aangegeven worden voor de Douanewaarde (waarde van de goederen, plus de kosten van transport, verzekeringen en dergelijke, tot aan de buitengrens van de EU). Deze waarde is de grondslag van de te betalen invoerrechten en btw. 

Als je aan een auto denkt van buiten de EU dan denk je al snel aan bijvoorbeeld Noord Amerika of Japan. Maar ook landen zoals Zwitserland, Montenegro, San Marino, Canarische Eilanden en Liechtenstein vallen hieronder.


Er zijn echter een aantal uitzonderingen op deze regel

Ouder dan 30 jaar

Wanneer een voertuig ouder is dan 30 jaar, valt het voertuig onder de oldtimer regeling, hiervoor hoef je bij invoer geen invoerrechten te betalen. 

Voertuigen jonger dan 30 jaar kunnen we verdelen in 3 categorieën:

  • Voor motoren betaal je 6% btw over de invoerrechten
  • Auto en bestelwagen onder de 3500 kg betaal je 10% btw over invoerrechten  
  • Voertuigen boven de 3.500kg (vrachtwagen kenteken) 22% invoerrechten
     
Europese preferentiële oorsprong

Mocht een auto in een Europees land zijn vervaardig, vervolgens buiten Europa zijn geëxporteerd en vervolgens ga je deze auto weer naar Europa importeren dan is er een kans dat je geen importheffing meer hoeft af te dragen of minder importheffing hoeft te betalen. Hiervoor heb je een EUR.1, EUR-MED of T1 document nodig. Hier lees je daar meer over:

Ferrari importeren financial lease MrWheelson California zwart schuif achter

Hoeveel BPM moet je betalen bij import?

Zoals je in de vorige alinea kon lezen hoef je bij import binnen de EU geen importheffing te betalen. We kennen echter in Nederland wel zoiets als BPM.

De BPM is een registratiebelasting die je moet afdragen als je een auto vanuit het buitenland op Nederlands kenteken wilt registreren. Deze BPM is afhankelijk van het bouwjaar, het soort voertuig, de brandstof en de co2 uitstoot en kan behoorlijk oplopen.

Zo moest in 2020 iemand  € 136.162 aan BPM betalen om een blauwe Lamborghini Aventador SVJ Roadster op kenteken te krijgen. In 2021 betaalde iemand € 183.806 aan BPM om een Bugatti Chiron Sport van € 3.760.203  op Nederlands kenteken te krijgen. Berekenen hoeveel BPM  betaald moet worden doe je hier.

Jaguar iPace importeren financial lease MrWheelson achterzijde

Hoe zit het met de BTW bij import van een auto?

Je kunt een leuk voordeel halen door bijvoorbeeld als particuliere koper een gebruikte auto te kopen in een land met een lager btw tarief, maar er zijn ook valkuilen. Zelfs als je als ondernemer een auto met verrekenbare btw koopt zijn er valkuilen.

btw bij het invoeren vanuit een EU land

Ga je een auto invoeren vanuit een EU land dan is er een onderscheid of je hem zakelijk of privé gaat kopen.

Zakelijk een auto kopen in een EU land

Wanneer je zakelijk een auto koopt vanuit een EU Lidstaat, dan mag de leverancier hem aan jou belasten tegen het 0% tarief. Je betaalt dan geen BTW bij aanschaf maar op het moment dat je hem verkoopt aan iemand in Nederland moet je 21% btw in rekening brengen. 

Het zou kunnen dat de leverancier liever niet tegen 0% factureert. Er komt namelijk veel verantwoordelijkheid bij de leverancier te liggen. Hij moet erop toezien dat het voertuig ook daadwerkelijk naar een ondernemer in het buitenland is gegaan en daar ook geregistreerd is. Wanneer je btw betaald in een ander EU land, dan kun je het via de website van de Nederlandse Belastingdienst, in het land waar je het betaald hebt terugvragen. Wanneer je hier ervaring mee hebt kan het redelijk simpel zijn, maar je bent zo maanden verder voordat je het geld weer op je rekening hebt staan. Met een beetje pech kan het zomaar langer dan een jaar duren en als je niet goed oplet kan het zelfs zo zijn dat je aanvraag verjaard is en je het btw bedrag niet meer terug kan halen. Het verzoek moet namelijk voor 1 oktober van het jaar dat volgt op het jaar waarover je btw terugvraagt. Verzoeken daarna worden (mogelijk) door het andere EU-land niet meer in behandeling genomen.

BTW betalen als borg

Een tussenoplossing is het betalen van de btw als borg, in Duitsland heet dit ‘MwsT in Kaution’. Bij aanschaf betaal je dan de factuur inclusief de buitenlandse btw. Het is nu wachten op het moment dat de auto in Nederland is ingeschreven, dan moet je de CMR en een bewijs van Nederlandse registratie aan de verkoper zenden. Nu wordt de buitenlandse factuur gecorrigeerd naar een 0% levering en zal de leverancier de betaalde btw aan jou retourneren. Hier kan echter een lange periode overheen gaan en het kan zijn dan de verkoper met aanvullende eisen komt.

Particulier auto kopen EU land

Wanneer je als particulier een auto koopt in een EU land om deze te importeren naar Nederland, betaal je BTW in het land waar je het voertuig koopt. Soms kan dat heel voordelig zijn, zo werd in Duitsland in 2020 tijdelijk de btw verlaagd naar 16% om de economie tijdens Convid-19 te stimuleren. Vergeleken met het Nederlandse btw tarief scheelt het 5%, wat op een jonge occasion zomaar eens duizend euro kan schelen. 

Andersom kan ook het geval zijn, zo is de BTW in deze landen hoger dan in Nederland:

EU land BTW percentage auto
Hongarije 27% BTW
Zweden, Kroatië, Denemarken 25% BTW
Griekenland, Finland 24% BTW
Portugal, Polen, Ierland 23% BTW
Slovenië, Italië 22% BTW

 

In deze gevallen kan het interessant zijn om de auto door een Nederlandse partij te laten kopen en deze aan jou te laten factureren tegen de Nederlandse 21% BTW. Bij MrWheelson kan dat door voor de ‘Kopen bij MrWheelson’ optie te gaan.

Let wel op dat het voertuig door de fiscus niet als nieuw wordt gezien voor de BTW! Dan moet je de 21% BTW namelijk in Nederland betalen. Verderop lees je hier meer over.

btw bij invoer vanuit niet EU landen

Wanneer je een voertuig vanuit een niet EU land wil invoeren, is het van belang dat dat je hem excl. btw koopt. De mogelijkheden hiervoor zijn per land ook weer verschillend, ga dus voor de koop na of je exclusief belastingen kunt kopen in het betreffende land. De mogelijkheid om exclusief belastingen te kunnen kopen scheelt aanzienlijk in de douanewaarde van een voertuig en dus ook in de invoerrechten en te betalen btw. 

Naast invoerrechten betaal je bij de Douane ook btw. Invoerrechten en btw betaal je altijd in het land waar het ingevoerde product de EU binnen komt. Voor een voertuig die je per schip vervoerd wordt, zou binnenkomst in Antwerpen of Hamburg, net zo goed kunnen als Rotterdam. In de btw kan het wel een verschil maken.

Voertuigen jonger dan 30 jaar worden in het land van invoer met het hoge btw tarief belast, in Nederland 21% welke berekend wordt over de douanewaarde plus invoerrechten. Voertuigen ouder dan 30 jaar vallen onder de oldtimer-regeling en worden in het land van invoer met het lage btw tarief belast. In Nederland is dit 9%, welke berekend wordt enkel over de douanewaarde, omdat deze vrij van invoerrechten zijn.

 

Pas op voor dubbele BTW bij de import van een te jonge auto.

Over nieuwe en bijna nieuwe vervoermiddelen die je in een ander EU-land koopt en in Nederland importeert, betaalt je altijd 21% btw in Nederland. Als je deze als particulier invoert dan heb je dus in het land van herkomst al btw voldaan en moet je in Nederland nogmaals 21% btw betalen. Je betaalt dan 2 keer de btw, wat het een erg dure auto maakt. Bij deze voertuigen doe je er dus verstandig aan om ze door een professionele partij te laten importeren, zij kopen de auto exclusief btw in het buitenland en verzorgen jou een factuur met Nederlandse btw.  

Bijna nieuwe marge voertuigen

Het zou bijna niet voorkomen dat je tegen een bijna nieuwe marge voertuig (auto zonder verrekenbare btw omdat die een particuliere eigenaar heeft gehad) aanloopt in het buitenland, maar het zou kunnen.

Wat is Differenzbesteuerung?

In Duitsland herken je de auto’s die een particuliere eigenaar hebben gehad en waarvan de BTW niet meer verrekenbaar is aan de term ‘Differenzbesteuerung nach § 25a USt’ op de factuur of in de advertentie. Dit is dus een marge auto. Hier lees je meer over dit onderwerp.

Deze zijn in de regel niet interessant om als bijna nieuw voertuig te importeren. De vraagprijs van zo’n auto zal netto hoger zijn dan een vergelijkbare btw voertuig, omdat je uit de aanschafprijs geen btw meer terug kunt vorderen. Wanneer je zo’n auto importeert dan moet je wel btw afdragen in Nederland waardoor de auto 21% duurder zal worden. In dat geval zou je de auto kunnen laten kopen door een Duits bedrijf dat voor jou de kilometers erop rijdt totdat die minimaal 6.000 km heeft gereden en minimaal 6 maanden oud is. MrWheelson beschikt over een Duitse GmbH waarmee dit kan, dit is echter wel maatwerk en afhankelijk van hoeveel kilometers er nog bovenop moeten worden gereden.

Wat is voor de btw een nieuwe auto?

Voertuigen met een motor van meer dan 48 cc cilinderinhoud of met een vermogen van meer dan 7,2 kW, die niet langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik is genomen of niet meer dan 6.000 kilometer hebben gereden. Let goed op! Wanneer er aan één van de twee niet wordt voldaan, dan is het een bijna nieuwe auto voor de btw. Dus een auto van 5 maand met 50.000km en een auto van 2 jaar met 4.000km zijn beide nieuw voor de BTW en in dat geval moet de Nederlandse BTW worden betaald. Hier lees je daar meer over.

Disclaimer

Laat je goed voorlichten door professionals als je een voertuig gaat importeren vanuit het buitenland. De informatie in dit artikel is met alle zorg samengesteld, maar kan intussen veranderd zijn of fouten bevatten. MrWheelson is op geen enkele manier aansprakelijk voor de (financiele) gevolgen van bijvoorbeeld fouten in dit artikel of aangepaste wetgeving.

 

abarth-124-spider-occasion-importeren-mrwheelson-voorzijde-schuin