Citroen occasions uit Europees aanbod

Citroen occasions uit Europees aanbod

Citroën aanbod.

Gecontroleerd

door MrWheelson.

MrWheelson

Traction avant

Dit merk was met veel zaken het eerste op de markt. Bekende innovaties waren de levering van de eerste auto met voorwielaandrijving, de eerste Europese auto van de lopende band en de eerste Europese auto met schijfremmen. Als je dan ook nog eens de eerste auto met voorwielaandrijving 'Traction Avant' noemt (Frans voor aandrijving op de voorwielen) dan heb je een plek in de autogeschiedenis verdient. Dat veel auto’s van Citroën iconisch zijn is te zien aan de bijnamen die verschillende modellen hebben gekregen zoals de snoek of strijkijzer (DS) en de eend (2CV).

DS modellen erg gewild

Als we kijken naar de top 10 geïmporteerde Citroen modellen dan valt op dat daar twee DS modellen tussen zitten, de DS3 en de DS4. Sinds 2015 zijn dit officieel geen Citroen modellen meer, maar worden ze als een zelfstandig premium merk op de markt gebracht. De huidige modellen range van DS bestaat uit de DS3, DS4, DS5 en DS7.

citroen-c3-cactus

Eigenwijs en vernieuwend

Citroën neemt in het automotive landschap een bijzondere plek in. Waar Franse auto’s het imago hebben comfortabel te zijn, doet dit merk daar nog een schepje bovenop. Wie ooit is weggezakt in de diepe dikke velours zetels van een CX of XM weet precies waar ik het over heb. Ook het rijgenot van de bijzondere vering die is toegepast in verschillende modellen is onovertroffen. Het design van de auto’s is eigenwijs en vaak erg onderscheidend.

Citroën als jonge occasion importeren

Als je op het idee bent gekomen om een Citroen jong gebruikt te importeren, dan ben je niet de enige. In het buitenland is een ruime keuze uit de verschillende modellen, en over het algemeen hebben ze een completere uitrusting dan in Nederland. Modellen die populair zijn qua import zijn de C4 Picasso, de C1 en de C3. Ook de C4 Cactus en C3 Picasso zijn gewild in Nederland. De luxe DS3 staat op plek 6 en de DS4 op de tiende plek. De overige plekken worden ingenomen door de Berlingo, C5 en C4.

 

citroen-klassiek-double-chevron

Geschiedenis


De roots van dit mooie merk liggen in de tandwielen industrie. André Citroën startte rond de 1900 een fabriek waar hij tandwielen maakte, het lukte hem zelfs om een patent op dit gebied op zijn naam te schrijven. Dit is nog steeds terug te zien in het logo dat bestaat uit tweemaal een V oftewel de ‘double chevron’, dit moet de V vertanding van de tandwielen voorstellen. Na een uitstapje naar munitie werd in 1919 de eerste aan de lopende band geproduceerde Citroen op de markt gebracht, de Type-A. Inspiratie voor de lopende band en blijkbaar ook de modelnaam had hij opgedaan tijdens een bezoek aan de fabrieken van Henry Ford in de USA in 1915. Na wat andere modellen werd in 1934 de legendarische Traction Avant op de markt gebracht. André heeft weinig van deze auto kunnen genieten aangezien hij in 1935 kwam komen te overlijden. In 1949 werd een ander icoon op de markt gebracht; de 2CV.

citroen-mrwheelson-panoramadak-1

Double chevron of….

MPV; de concurrenten voor de Berlingo Multispace zijn de Renault Kangoo en Peugeot Partner. Alternatieven voor de (Grand) C4 SpaceTourer zijn o.a. de Volkswagen Touran, Opel Zafira en Renault Grand Scenic.


CrossOver; het alternatief voor de C3 AirCross bestaat uit bijvoorbeeld de Opel Crossland X, Kia Stonic en Seat Arona.


Compact; het alternatief voor de C1 bestaat o.a. uit de Toyota Aygo, Volkswagen Up en Smart ForTwo.

citroen-2cv-toy

Twee paardekrachten


Er zijn niet veel auto’s genoemd naar het motorvermogen dat ze in eerste instantie hadden. Twee paardenkrachten, oftewel deux chevaux, werd de naam van het goedkope model van Citroën. De eisen tijdens de ontwikkeling waren simpel; betrouwbaar, eenvoudige bediening, goedkoop en zuinig. Daarnaast werden er nog wat meer praktische eisen. De auto moest in staat zijn om te vervoeren:

2 boeren met 50 kg aardappelen
2 boeren met een 50 liter vat wijn
1 boer met een schaap
1 boer met zondagse hoed
1 boer met een mand eieren
Ook moest een boer met een mand eieren over een omgeploegd stuk land kunnen rijden zonder dat er een ei stuk ging. Met deze instructies gingen de ontwerpers aan het werk en kwamen met een eenvoudige auto die uiteindelijk een enorm succes zou worden en zelfs een koosnaam zou krijgen; de eend. Er werden er uiteindelijk van 1949 tot 1990 meer dan 5 miljoen gebouwd.

citroen-cactus-mrwheelson-benzine

Rijden op hydrauliek

Dit merk is groot geworden met luxe modellen die waren uitgerust met hydropneumatische vering. Hierdoor had je het gevoel dat je op een wolk reed. Deze techniek werd geïntroduceerd op de DS en ID. Ook de CX, BX en Xantia waren hiervan voorzien. De C5 en C6 waren de laatste Citroëns die met deze overheerlijke vering leverbaar waren.

Sa Majesté

Is het een Citroen, een Maserati? Een auto voor dominante leder-liefhebbers? Nee, het is een Citroën met een Maserati motor; de Citroën SM. Sommige kenners zeggen dat het staat voor ‘Sa Majesté’, volgens andere specialisten staat het voor "Sport Maserati". Er zat een 2.700 of 3.000 cc Maserati V6 motor in met een topsnelheid van dik 220 km/u. Hoewel de auto als luxe model in de markt werd gezet, was die ook in staat tot sportieve prestaties, zo werd in 1971 de Rally van Marokko gewonnen met een Citroen SM. In totaal zijn er zo’n 13.000 stuks van gebouwd waarvan voetballegende Johan Cruijff er meerdere van heeft gereden. Er zijn er officieel maar 98 in Nederland geleverd

citroen-sm-coupe

Merken