Mercedes-Benz SL-Klasse

Mercedes-Benz SL-Klasse

SL-Klasse: al 65 jaar sportieve luxe

De Mercedes Benz SL-Klasse is ontstaan uit de autosportactiviteiten van Mercedes-Benz, de naam staat dan ook voor “Sport Leicht” (Sport licht). Het is één van de modellen van Mercedes met de langste historie. De eerste generatie verscheen al in 1954, vooral bedoeld voor races. Er werd in de loop der jaren veel aan het model gewijzigd, hij ging namelijk van een volbloed sportwagen naar een sportieve cabriolet.

In december 1999 kozen vak journalisten de SL tot Sports Car of the Century – sportauto van de eeuw. Een grotere eer kun je niet krijgen!

 

Huidige generatie

De huidige (zevende!) generatie is alweer sinds 2012 op de markt. In 2016 kreeg deze generatie nog een facelift. De SL-Klasse is nu een sportieve, achterwiel aangedreven cabriolet. Een bijzonderheid is het stalen klapdak die Mercedes voor het eerst toepast. Ook is het de eerste auto van het merk met een volledig aluminium carrosserie, wat resulteert in een 140 kilo lichtere wagen. Alle versies hebben benzinemotoren en een automatische transmissie. De SL kan moeiteloos concurreren met de duurdere merken, zoals Porsche, Maserati en Ferrari.

Uitvoeringen

Het basismodel van de SL-Klasse is de SL 350, met een vermogen van 306 pk. Vervolgens kent Mercedes nog de uitvoeringen SL 400 (333-367 pk) en de SL 500 (455 pk).

De topversies van de SL line zijn de AMG modellen, de SL AMG 63 (584 pk) en de SL AMG 65 (629 pk). Deze laatste veegt alle andere versies van tafel met een gigantische 6.0-V12, hij staat dan ook maar liefst voor zo’n €320.000 op de nieuw prijslijst. Bij een AMG krijg je ook een diamond grille, 19 inch lichtmetalen velgen, een sportstuurwiel, sportstoelen, zwarte hemelbekleding en dorpelverbreders.

Dynamic Select rijprogramma’s

Het onderstel kan met behulp van de 5 verschillende rijprogramma’s naar eigen inzicht in worden gesteld. Zo heb je bijvoorbeeld het ‘comfort’ programma. Hierbij loopt de motor opvallend stil, maar voelt de auto nog steeds sportief aan. Het geeft duidelijk meer comfort dan de programma’s ‘sport’ en ‘sport+’. Minder comfort, meer sportiviteit. Het is maar net wat jij op dat moment wilt. Een ander programma is ‘curve’, dan helt de auto actief over in bochten, dit voelt comfortabeler voor de inzittenden

Occasion aanbod