Jouw volgende Mini staat hier

Jouw volgende Mini staat hier

De MINI occasion van
jouw keuze is alvast gecheckt
door MrWheelson.

MrWheelson

Ooit klein qua formaat, groot in prestaties

Retro is hot! Van zowel de Fiat 500, de Volkswagen Kever als van de Mini zijn nieuwe modellen ontwikkeld die de vintage uitstraling uit de jaren zestig en zeventig combineren met nieuwe techniek. Stuk voor stuk zijn de nieuwe uitvoeringen wel een stuk groter en zwaarder geworden. Zo had de klassieke Fiat 500 een gewicht van een gewicht van 510 kg, terwijl de nieuwe een gewicht heeft van 840 kg. De Mini is er zelfs nog meer op vooruit gegaan. De oer-Mini woog rond de 590 kg, de nieuwe maar liefst 1.015 kg.


Maar zwaarder betekent zeker niet minder leuk, in tegenstelling. Het extra gewicht levert een heel andere auto, veel comfortabeler en veel luxer uitgevoerd. Waar de oer-Mini nog een goedkoop resultaat was van de energiecrisis, is de huidige Mini juist als luxe alternatief voor de gevestigde orde in de markt gezet. En het rijden is nog steeds geweldig. Niets is leuker dan je bijrijder versteld doen staan met welke snelheid jij een Mini Cooper over een rotonde kunt rijden.

mini-5-deurs-in-winkelstraat

Sportief premium

Bij de ontwikkeling van de nieuwe Mini heeft BMW als doelstelling meegegeven een premium alternatief te ontwikkelen voor de compacte middenklasse. Dat is niet alleen te merken aan de aanschafprijs, de goedkoopste Mini met benzinemotor en een airco kost al snel 26 duizend euro, maar zeker ook aan de afwerking. Het chique imago, sportieve uitstraling, luxe bekleding, strakke wegligging en sterke 102 pk 1.500 cc motor dragen daar allemaal aan bij. De Mini motoren zijn trouwens samen met de PSA groep (Citroën en Peugeot) en BMW ontwikkeld.

mini-buitenspiegels

Mini gebruikt importeren

Als onderdeel van de BMW groep is de Mini in met name Duitsland erg populair. Alleen al in een land als Duitsland staan tussen de 15 en 20 duizend gebruikte Mini’s te koop. Keuze genoeg dus. Maar welke jonge Mini modellen worden nu veel geïmporteerd? We hebben het voor je uitgezocht.


Op nummer één staat de gewone Mini hatchback met drie of vijf portieren en op plek twee dezelfde auto maar dan als Cooper (S) uitvoering. De top vijf wordt compleet gemaakt door de Clubman (stationcar), Countryman (crossover) en de cabriolet uitvoering. Stukken minder populair zijn de tweepersoons Cooper Coupe en Roadster.


Doordat de aanschafprijzen, door het ontbreken van luxe belasting zoals BPM, in het buitenland veel gunstiger liggen, zijn de Mini’s in het buitenland veelal veel completer uitgerust. Een mooie combinatie van jouw perfecte kleur, jouw ideale motorisering en aandrijving, een panoramadak, navigatiesysteem en lederen bekleding zul je dus veel sneller in het ruime buitenlandse aanbod aantreffen dan in Nederland.

mini-cooper-s-wit

Mini2

De gewone Mini hatchback was altijd leverbaar als 3 deurs uitvoering, in 2014 is daar ook een 5 deurs variant bijgekomen. Bijzonder is ook de naam die wordt gehanteerd voor de basisuitvoering, die wordt Mini Mini of One genoemd. De uitvoeringen met een iets zwaardere motor worden Cooper of Cooper S genoemd, de top is de JCW uitvoering.

Een Mini is pas echt jouw auto als die het uitrustingspakket van jouw keuze heeft. Je kunt de volgende pakketten tegenkomen (inhoud pakketten afhankelijk van motor en bouwjaar):

  • Salt - o.a. airconditioning, mistlampen, extra opbergvakken en leeslampjes
  • Pepper - o.a. lederen stuurwiel, automatische airco, spiegels in kleur en 16” velgen
  • Chili - o.a. LED lampen, cruise control, 17” velgen, half lederen bekleding en comfort stoelen
  • Business - o.a. navigatiesysteem, middenarmsteun en alarmsysteem
  • Business Plus - o.a. LED lampen, parkeersensoren en elektrisch inklapbare buitenspiegels
  • Serious Business - o.a. Harman Kardon audio, grote navigatie en draadloos smartphone opladen
mini-oranje-met-meisje

Brandstofcrisis

De basis voor Mini werd gelegd in 1959. Toen werd deze budgetauto ontworpen door de van oorsprong Griekse ontwerper Alec Issigonis die ook de Morris Minor had ontworpen. De voorkeur voor een compacte zuinige auto was ontstaan door de brandstofcrisis in 1957. De auto kwam op de markt onder twee namen; de Morris Mini Minor en de Austin Mini Seven. De motor lag er overdwars in en hij had voorwielaandrijving. Tegenwoordig heel normaal maar destijds een unicum. Na de introductie van de basis 2 deurs uitvoering werden er meer carrosserievarianten ontwikkeld, de stationcar en bestelwagen werden in 1960 op de markt gebracht, de pickup en de sedan uitvoering kwamen in 1961. In 1964 kwam er een kleine vierkante cabrio versie op de markt; de Moke. De productie van de oer-Min eindigde in 2000 nadat er maar liefst 5 miljoen waren gebouwd. De nieuwe Mini, ontwikkeld door BMW, zag in 2001 het levenslicht en nam het stokje over. Inmiddels heeft ook de nieuwe Mini alweer een aantal opfrisbeurten gehad. In 2007, 2010, 2014 en 2018 werd die weer even opgefrist om aan de hoge eisen van het publiek te blijven voldoen. De Cabrio werd in 2004 op de markt gebracht, de Clubman in 2007, de Countryman in 2010, de Coupe en Roadster waren van 2011 tot 2015 op de markt en de Paceman van 2013 tot 2017.

mini-workout

Retro is hot

Het uitgesproken design van Mini maakt de keuze best eenvoudig, je vindt het geweldig of verschrikkelijk. Als je gek bent op retro design dan zijn de andere remakes van jaren zestig en zeventig auto’s een uitstekende keuze. Je zou dan kunnen kiezen voor de Citroën E-Mehari, Volkswagen New Beetle of de Fiat 500.

Als alternatief voor de stoere crossover Mini Countryman zou je kunnen gaan voor een Fiat 500X, Seat Ateca, Peugeot 3008 of een Nissan Qashqai.

mini-cooper-velg

John Cooper Works

Een aparte vermelding verdient John Newton Cooper. Hij wist zijn faam te verdienen door samen met zijn vader Charles vanuit hun garage in Surbiton achterwielaangedreven raceauto’s te bouwen voor gebruik op het circuit. Dit werd zo’n succes dat ze in 1948 een speciaal bedrijf zijn gestart om deze raceauto’s te bouwen. In deze auto’s werd de motor gebruikt die ook in de Mini werd gebruikt. Doordat hij zoveel ervaring had met het opvoeren van deze motoren besloot hij zo’n opgevoerde motor in een Mini te bouwen. In 1961 was de eerste Mini Cooper geboren. De jaren daarna werd tot drie keer toe de rally van Monte Carlo gewonnen. Tot op de dag van vandaag zijn de Cooper, Cooper S en JCW uitvoeringen leverbaar op alle soorten Mini. John en zijn zoon Mike hebben zelfs nog een adviserende rol gehad bij de ontwikkeling van de nieuwe Mini. Op 24 december 2000, net voor de introductie van die nieuwe Mini, is John Cooper op 77 jarige leeftijd overleden.

mini-met-man-in-de-bergen

Merken