Peugeot occasions vanuit heel Europa

Peugeot occasions vanuit heel Europa

Ruim aanbod Peugeot occasions
voor u beschikbaar gemaakt

door MrWheelson.

MrWheelson

Peugeot, van pepermolen tot crossover

Er zijn niet veel automerken die naast de reguliere personen- en bedrijfswagens ook nog scooters, fietsen en pepermolens in het programma hebben. Pepermolens? Ja, de pepermolens van Peugeot staan hoog aangeschreven in de culinaire wereld en zijn terug te vinden bij menig toprestaurant. Het is dan ook een merk met een lange historie. De fabrieken van Peugeot bestaan al meer dan 200 jaar, en bouwen al meer dan 125 jaar personenauto’s. En niet zomaar auto’s.

peugeot-pepermolen

Levensgenieter

Een Peugeot rijder kiest voor comfort. De wegligging en de stoelen van de Peugeot modellen, en veel andere Franse merken, zijn fenomenaal te noemen. Het zijn vaak heerlijke auto’s die perfect zijn om grote afstanden af te leggen naar de Franse riviera. De stoelen zijn dik en geven je het gevoel dat je in een zetel zit.

De aanschafprijzen zijn marktconform, maar al deze luxe heeft ook een keerzijde. De onderhoudskosten en afschrijving liggen doorgaans iets hoger dan bij vergelijkbare auto’s uit het verre oosten. De echte Peugeot rijder zal deze echter nooit als alternatief overwegen. Die is bereid hier concessies voor te doen, in ruil voor echt genieten van een autorit. Als je terugkijkt naar modellen zoals de Peugeot 607 dan kom je tot de conclusie dat die het rijgenot bood van topsegment auto’s.

peugeot-404-sedan-klassieker

Buitenlands aanbod

Veel Peugeot modellen die nieuw in het buitenland zijn geregistreerd weten als jong gebruikte occasion de weg te vinden naar Nederland. De top vier bestaat uit compacte modellen zoals de 208, 2008, 308 en de stadsauto Peugeot 107. Verderop in de top tien zijn de wat grotere 3008, 2008 en 508 te vinden. Ook de voorlopers van de nummer 1 geïmporteerde Peugeot zijn nog steeds populair, de 206 en 207 worden nog steeds massaal naar Nederland gehaald.

parijs-arc-de-triomphe

Populaire carrosserie vormen Peugeot

Ooit was Peugeot het merk van grote sedans. Later werden de stationwagons de favoriete keuze voor de Peugeot koper, je ziet nog steeds veel SW en break uitvoeringen van de 206, 307 en 406 rijden. Momenteel zijn het vooral de crossover modellen die het goed doen. Het lijkt wel of je de 2008, 2008 en 5008 steeds vaker ziet rijden. Ze hebben dan ook alles wat je in een moderne auto kunt zoeken. Een heerlijke wegligging, krachtige en zuinige motoren, veel comfort in het interieur, sportieve en luxe uitstraling en ook nog eens een hoge instap.

peugeot-108-logo

Geschiedenis

De allereerste auto, als je een auto met drie wielen en stoomaandrijving een auto kunt noemen, werd door Peugeot gepresenteerd op de wereldtentoonstelling van Parijs in 1889. Dezelfde tentoonstelling waar ook de Eiffeltoren werd gepresenteerd en die door meer dan 32 miljoen mensen werd bezocht. Tot dat moment was Peugeot fabrikant van o.a. gereedschappen en fietsen. Het bedrijf zelf was al opgericht in 1810 en kreeg na enkele naamsveranderingen in 1825 de naam: “Société Peugeot Frères Aînés, Calame et Jacques Maillard-Salins”. In 1890, een jaar na de wereldtentoonstelling, werd een nieuwe auto op de markt gebracht voorzien van een Peugeot carrosserie, een Panhard chassis en een verbrandingsmotor van Daimler. De leeuw van het Peugeot logo is afkomstig van het wapen van het graafschap Montbéliard en werd vanaf 1858 gebruikt, het ontwerp is afkomstig van juwelier Justin Blazer. De eerste auto waar dit logo op te vinden was werd in 1906 op de markt gebracht.

Na een aantal jaren zelfstandig auto’s te hebben ontwikkeld werd in 1976 de samenwerking gezocht met de andere grote Franse autofabrikant Citroën. De nieuwe naam werd "PSA Peugeot Citroën". Waarbij SA staat voor Société Anonyme, Frans voor Naamloze Vennootschap.

peugeot-klassiek

Alternatieven voor populaire Peugeot modellen

Hoewel Peugeot zich goed weet te onderscheiden in de markt met een erg karakteristieke uitstraling en bovengemiddeld rijgenot zijn er steeds meer fabrikanten die modellen op de markt brengen die kunnen concurreren met de Peugeot modellen. We zetten er enkele op de rij voor je.

Als je keuze is gevallen op de Peugeot 2008, dan zou je ook kunnen kijken naar de Fiat 500X, Skoda Yeti, Nissan Juke, Mini Countryman of de Renault Captur.

Zie je jezelf al rijden in de Peugeot 3008 dan kun je het jezelf moeilijk maken door de volgende auto’s te overwegen; Seat Ateca, Ford Kuga, Hyundai Tucson, Mazda CX-5, Renault Kadjar en Volkswagen Tiguan.

Is de Peugeot 5008 de auto van je dromen? Wellicht dat je dan in je dromen ook alvast een proefrit kunt maken in de Skoda Kodiaq, Citroen C4 Grand Picasso, Volkswagen Tiguan Allspace, Ford S-Max en zelfs een Toyota Verso

peugeot-508

Iconische GTi

Wat doe je als merk begin jaren tachtig als andere merken de rally kampioenschappen domineren met modellen zoals de Ford Sierra XR4i, Audi Sport Quattro, Toyota Celica TCT en de Lancia Delta HF Integrale? Dan wil daar je als merk natuurlijk aan meedoen. De keuze viel op het kleinste model in het programma. In 1982 werd de Peugeot 205 als basis genomen en voorzien van een centraal geplaatste turbo motor, vierwielaandrijving en een enorm uitgebreide carrosserie. Het resultaat was de Peugeot 205 T16. Om mee te moegen doen in Groep B moesten minimaal 200 zogenaamde homoligatieauto´s gebouwd worden voor straatgebruik.

Deelname aan het wereldkampioenschap groep-B rally was niet zonder succes. In zowel 1985 als in 1986 werden met de Peugeot 205 T16 zowel het rijders- als het constructeurs kampioenschap binnengehaald. Van 1987 tot en met 1980 werd met een Peugeot 205 Turbo 16 ook deelgenomen aan de Parijs-Dakar woestijnrally, en coureur Ari Vatanen wist 4 jaren achter elkaar de overwinning binnen te halen.

De enorme belangstelling voor de rally auto´s in combinatie met het succes dat Volkswagen had met de introductie van de Volkswagen Golf GTi eind jaren 70, deed Peugeot besluiten in 1984 de Peugeot 205 GTi met een 1.600 cc motor op de markt te brengen, drie jaar later werd de onder verzamelaars nog steeds populaire 1.900 cc uitvoering van de 205 GTi op de markt gebracht met een voor de tijd enorme 130 pk .

peugeot-occasions-importeren-frankrijk-bpm

Panorama en navigatie

De duidelijke positionering van peugeot als luxe merk voor de echte levensgenieter zorgt er voor dat veel Peugeot modellen lekker luxe zijn uitgevoerd. Populaire opties zijn bijvoorbeeld een groot panoramadak en een uitgebreide navigatie. De echte topmodellen hebben soms zelfs lederen bekleding en een automatische transmissie. De echte topmodellen van Peugeot kun je zelfs uitrusten met opties zoals nachtzicht met persoonsherkenning en automatisch inparkeren.

 

peugeot-panoramadak-occasion-1

Peugeot 5  'Auto van het jaar'

Deze auto’s hebben van de Europese auto journalisten inmiddels vijf keer de titel ‘Auto van het jaar’ ontvangen. De 504 in 1969, de 405 in het jaar 1988, de Peugeot 307 was in 2002 de winnaar, de 308 in 2014 en de meest recente, de 3008 in 2007. Dat is wel een hele rits getallen.

 

 

peugeot-voorzijde-108-zwart

Peugeot modelnamen

De modelnamen van de Peugeot personenauto’s hebben vaak een of twee keer het cijfer nu in het midden en een cijfer aan het begin en einde. Inmiddels zijn er al hele series geweest.

Dat begint in 1931 met de Peugeot 201. De 202 in 1938, 203 in 1949, 204 in 1965. Vervolgens kwam de Peugeot 205 in 1983, die werd opgevolgd in 1998 door de 206, de typenaam 207 volgde in 2006 en de naam 208 werd voor het eerst gebruikt in 2012. Zo is er bijna elk formaat wel een op dezelfde wijze opgebouwde reeks modelnamen te vinden.

De modelnamen met twee nullen in het midden (zoals de 2008, 3008, 4007, 5008) zijn voorbehouden voor de crossover modellen. De 1007 is daar een uitzondering op, dat is een auto die met zijn gekke schuifdeuren in geen enkel vakje is te stoppen.

De bedrijfswagen modellen, en de personenauto’s die op deze bedrijfswagens zijn gebaseerd, hebben trouwens een ‘normale’ naam, net zoals de elektrische ion en de RCZ coupe.

peugeot-gebruikte-dealer-garantie-keuring

Peugeot GTi door de jaren heen

Brengt Peugeot dan alleen nog maar luxe modellen op de markt? Nee hoor. Ook voor de liefhebber van sportieve auto’s heeft Peugeot nog wat moois voor je in petto. Geheel in de gedachte van de 205 GTi staat er nog een tweetal hothatches op het programma. De opvolger van de 205 is natuurlijk de 208 GTi 1.6 e-THP 208. Deze was van 2015 tot 2018 leverbaar en heeft een 1.600 cc turbo motor met 208 pk die in staat is een topsnelheid te halen van 230 km/u en in 6,8 seconden van 0 naar 100 km/u weet te sprinten Met de 270 pk 1.600 cc turbo motor is de Peugeot 308 GTi 1.6e THP 270 ook een uitstekende keuze voor de sportieve coureur die iets meer ruimte nodig heeft. Van 0 tot 100 km/u kost je in deze auto slecht 6 seconden. En daar maak je het een Porsche 911 uit de begin jaren 80 best moeilijk mee.

peugeot-gebruikte-dealer-garantie

Merken