Renault

Renault

La Régie en Le Losange zeggen ons in Nederland niet zoveel, in Frankrijk zijn het echter bekende bijnamen van het merk Renault. Als we het hebben over de Renault groep dan hebben we het inmiddels ook over merken zoals Dacia, Nissan, Alpine en zelfs Lada. In al deze merken heeft Renault een groot of klein aandeel. Daarmee is het concern marktleider in Europa en heeft de Renault groep zelfs een plekje weten te veroveren in de top 5 grootste autofabrikanten ter wereld met een jaarlijkse productie van meer dan 3,5 miljoen voertuigen. In Marokko is het marktaandeel meer dan 40% en in Algerije heeft het zelfs een marktaandeel van boven de 60%.

Renault is één van de belangrijkste concurrenten van Volkswagen. Renault is interessant vanwege het prijsvoordeel, daartegenover staat wel dat ze niet op kunnen tegen de bouw- en afwerkingskwaliteit van de Duitse Volkswagen. Op het gebied van het mpv-segment en (compacte) middenklasse is Renault nog altijd een belangrijke speler.

Geschiedenis

Als je zegt Renault, dan zeg je luxe. Dit merk heeft eind 20e eeuw naam gemaakt met de luxe zaken sedans zoals de Renault 25 (die van 1994 tot 1992 op de markt was) en de Safrane (de opvolger die tot 2000 werd geleverd). Wie ooit in deze auto’s heeft gereden zal kunnen bevestigen dat de dikke stoelen die bekleed waren met luxe velours of lederen bekleding een waar genot waren om in te zitten. De naam fauteuils past dan ook beter bij deze zetels. Het gevoel van comfort was niet alleen aanwezig als je stil stond in deze auto’s, ook als je ermee ging rijden dan had je het gevoel van een heerlijke grote luxe limousine. Heel wat anders dan de sportief geveerde Duitse en stevig geveerde Japanse auto’s uit die tijd. 

Ook werd in deze periode de basis gelegd voor het succes dat Renault heeft weten te realiseren in de wereld van de ‘multi purpose vehicles’, bij ons meer bekend onder de afkorting MPV. Met de introductie van de Espace in 1994 werd een van de eerste MPV’s op de markt gebracht, later werden ook kleinere MPV’s geïntroduceerd zoals de Modus en (Grand) Scénic.

Bijzonderheden: Rally voor publiciteit

Op 21 jarige leeftijd Louis Renault in 1898 zijn eerste auto en wist er plots 12 van te verkopen. Het jaar erop richtte hij met broers Marcel en Fernand het bedrijf ‘Renault Frerès’ op. Om in de publiciteit te komen werd er met succes deelgenomen aan verschillende races. In 1902 weet broer Marcel Renault zelfs de rally Parijs - Wenen op zijn naam te zetten. Deelname aan de racewedstrijden had echter ook een donkere kant, het jaar erop kwam broer Marcel namelijk tijdens de rally Parijs - Madrid door een noodlottig ongeval om het leven. Ook broer Fernand komt 6 jaar later om het leven waardoor Louis er alleen voor kwam te staan. Hij ging in 1911 op werkbezoek bij de Amerikaanse concurrent Henri Ford die grote bekendheid had gekregen door de introductie van de lopende band, en Louis kwam boordevol ideeën terug.  

Zijn eigenzinnige manier van werken heeft hij tot 1944 weten vol te houden. Toen werd hij vlak na afloop van de tweede wereldoorlog gearresteerd vanwege samenwerking met de Duitsers. Hij deed alles om zijn levenswerk in stand en zijn medewerkers aan het werk te houden. Een maand na de arrestatie kwam hij op mysterieuze wijze om het leven en werden zijn fabrieken genationaliseerd.  

Over de modelnamen van Renault zou je een boek kunnen schrijven. Van 1930 tot 1960 werden prachtige namen gebruikt zoals de Dauphine, Novaquatre en de Vivastella. Van 1960 tot 1990 werden er vooral cijfers als modelnamen gehanteerd. Legendarische nummers zijn de Renault 4, 5, 19 en de 25. Vanaf 1990 werd het weer tijd voor namen zoals de Clio, Megane en Espace. Minder bekende modelnamen, maar zeker niet minder mooie modellen, zijn de Avantime en de Vel Satis. 

Het logo van Renault heeft de vorm van een ruit. Deze vorm is voor het eerst gebruikt in 1924 en verscheen op de 40-CV Type NM Executive Tourer en lijkt op een diamant. In de loop der jaren is de vormgeving vaak gewijzigd en is het logo goed met de tijd meegegaan. 

Modellen

De Renault Twingo en Renault Clio zijn de succesnummers van het compacte segment. De populaire Mégane gaat de concurrentie met de Golf aan in de middenklasse. In het mpv-segment zijn de Renault Espace en Renault Scénic niet weg te denken. Ook bouwt Renault bedrijfswagens en zijn zetten ze tegenwoordig in op duurzame auto’s zoals de elektrische Twizy, Zoe en Kangoo.

Het meest geïmporteerde model is de Captur. De compacte SUV van Renault. De wat grotere crossover Kadjar is ook in de top 5 terug te vinden. Daarnaast blijft de Renault Megane al jaren een succesnummer, deze staat dan ook op plek nummer 3 meest geïmporteerde Renaults. De compacte Clio en Twingo maken de top 5 compleet. 

Het tweede deel van de top 10 bestaat vooral uit auto’s die veel ruimte en een hoge instap hebben zoals de Scenic, Kangoo en Espace. Plek 9 en 10 worden ingenomen door de recente Talisman (opvolger van de Laguna) en de volledig elektrische Zoe.

Sportieve Clio

Het RS logo siert de achterklep van de Renault Clio die in 2015 en 2016 leverbaar was; de Renault Clio RS. Met de 200 pk 1.600 cc benzine turbomotor is de Clio RS in staat om in 6,7 seconden van 0 - 100 km/u te sprinten en door te gaan tot een topsnelheid van 230 km/u. 

Daarmee is die heel iets langzamer dan de legendarische Renault Clio V6 die van 2001 tot 2003 leverbaar was en maar liefst 230 pk wist te persen uit een 2.9 V6 motor die in het midden van de auto geplaatst was en deze pocket rocket in 6,4 seconden naar de 100 km/u wist te brengen en een topsnelheid had van 235 km/u. 

Megane RS

In mei 2018 werd de Megane Turbo 280 R.S. op de markt gebracht. De 280 pk 1.800 cc turbomotor weet in deze auto een acceleratie tot 100 km/u te realiseren in 5,8 seconden. De naald van de snelheidsmeter stopt pas bij de 255 km/u. Wow!

Iconische Renault 4

Naast het succes van Renault met de eerder beschreven luxe modellen zoals de 25 en Safran en de Espace is Renault ook succesvol geweest met compacte auto’s. Het eerste succesnummer was de Renault 4. Er zijn meer dan 8 miljoen exemplaren gebouwd van 1961 tot en met 1993. In die periode werden veel actiemodellen op de markt gebracht met schitterende namen zoals Parisienne, Plein air, Safari, Jogging, Savanne en Clan. Afscheid werd genomen met een tot 1.000 stuks gelimiteerde ‘Bye bye’ uitvoering.

De 4 werd niet alleen als personenauto op de markt gebracht maar ook als bedrijfsauto met als modelnaam Fourgonnette en in 1981 zelfs als pickup. Het was een goedkoop vervoermiddel dat het antwoord was op modellen zoals de Citroën 2CV, waar er ruim 5 miljoen van zijn gebouwd, en de Volkswagen Kever met een totale productie van over de 20 miljoen stuks.

Is Renault de beste keuze?

Er zijn weinig merken die kunnen tippen aan de technische innovatie en het comfort dat de Renault modellen bieden, toch zijn er ook wel alternatieven te vinden voor de Renault modellen. We hebben wat alternatieven opgezocht om jouw beslissing voor een andere auto nog moeilijker te maken.

Het segment van de compacte middenklasse is al decennia erg populair. Voordat Renault de Clio in 1990 op de markt bracht was Opel al erg succesvol met de Corsa (1985) en had Volkswagen de Polo al 15 jaar eerder op de markt gebracht. Andere alternatieven zijn de Ford Fiesta, Kia Rio, Seat Ibiza, Nissan Micra en uit eigen huis de Dacia Logan

Kijk je naar de Renault Megane, dan moet je ook zeker de Kia C’eed, Opel Astra, Peugeot 308 en de Volkswagen Golf meenemen in je beslissing. Ook de Hyundai i30, Ford Focus en Skoda Octavia zou je mee kunnen nemen.

Het compacte SUV crossover segment is erg populair en Renault was met de introductie van de Captur zeker niet de eerste in dit segment. Modellen zoals de Fiat 500X, Peugeot 2008, Suzuki Vitara, Honda HRV, Jeep Renegade en uit eigen huis de Dacia Duster horen ook zeker op de shortlist thuis. 

Renault Occasions

Renault Occasions worden in elke prijsklasse aangeboden. De oudere modellen van Renault staan bekend om betrouwbaarheidsproblemen, het is dus verstandig om je tweedehands auto grondig te controleren.

Een Renault leasen met financial lease

Wil jij zakelijk een Renault occasion kopen of leasen? Je betaalt met financial lease van een Renault een vast leasebedrag per maand en bent direct economisch eigenaar van de auto, daarnaast profiteer je van diverse fiscale voordelen. Het is tevens ook mogelijk om een auto te leasen met private lease of operational lease

Tweedehands Renault importeren

Met een marktaandeel van rond de 10% voor Renault en Dacia samen, is het hier zeker niet het grootste merk. In het land van oorsprong is het marktaandeel van Renault met dik 25% zelfs 2,5 keer zo groot. Dat is de reden voor veel Nederlandse gebruikte Renault kopers om een exemplaar uit het buitenland te halen. Het aanbod aan Renault auto’s is in het buitenland een stuk groter.

Heb jij jouw droomauto gezien in Duitsland, België of een ander land? MrWheelson kan jou helpen om je geliefde auto naar Nederland te halen. Je kunt deels de touwtjes in handen houden of alles uit handen geven. In het laatste geval zullen wij alles regelen. Wij zullen de auto dan voor je invoeren, de BPM aangifte doen en de RDW keuring regelen. Je kunt de auto vervolgens bij ons of een dealer in de buurt ophalen, ook is het mogelijk tegen betaling de auto aan huis laten bezorgen. 

Occasions beschikbaar voor importeren

Tweedehands Renault Megane GT Line importeren

Renault Megane GT Line

  • 12-2017
  • 77352 km
  • 110 pk
  • Diesel
  • Handgeschakeld
€ 17.530 Leasen vanaf € 285

o.b.v. vraagprijs buitenland (€ 15.490) + BPM (€ 1.460) + importkosten (€ 580)

Tweedehands Renault ZOE Huuraccu Intens R135 importeren

Renault ZOE Huuraccu Intens R135

  • 04-2021
  • 3515 km
  • 136 pk
  • Elektrisch
  • Automaat
€ 20.000 Leasen vanaf € 262

o.b.v. vraagprijs buitenland (€ 19.420) + BPM (€ 0) + importkosten (€ 580)

Tweedehands Renault Megane Blue Intens dCi 115 importeren

Renault Megane Blue Intens dCi 115

  • 09-2021
  • 2501 km
  • 116 pk
  • Diesel
  • Automaat
€ 35.548 Leasen vanaf € 456

o.b.v. vraagprijs buitenland (€ 31.210) + BPM (€ 3.758) + importkosten (€ 580)

Tweedehands Renault Clio Intens TCe 90 importeren

Renault Clio Intens TCe 90

  • 09-2021
  • 10 km
  • 91 pk
  • Benzine
  • Handgeschakeld
€ 21.828 Leasen vanaf € 290

o.b.v. vraagprijs buitenland (€ 17.180) + BPM (€ 4.068) + importkosten (€ 580)

Tweedehands Renault Captur Intens TCe 90 importeren

Renault Captur Intens TCe 90

  • 09-2021
  • 50 km
  • 91 pk
  • Benzine
  • Handgeschakeld
€ 24.957 Leasen vanaf € 329

o.b.v. vraagprijs buitenland (€ 20.990) + BPM (€ 3.387) + importkosten (€ 580)

Tweedehands Renault ZOE Intens importeren

Renault ZOE Intens

  • 11-2020
  • 4232 km
  • 69 pk
  • Elektrisch
  • Automaat
€ 32.530 Leasen vanaf € 507

o.b.v. vraagprijs buitenland (€ 31.950) + BPM (€ 0) + importkosten (€ 580)