Europese Renault occasions

Europese Renault occasions

Renault occasions
uit heel Europa, geselecteerd
door MrWheelson.

MrWheelson

Renault: Le Rosange

La Régie en Le Losange zeggen ons in Nederland niet zoveel, in Frankrijk zijn het echter bekende bijnamen van het merk Renault. Als we het hebben over de Renault groep dan hebben we het inmiddels ook over merken zoals Dacia, Nissan, Alpine en zelfs Lada. In al deze merken heeft Renault een groot of klein aandeel.

Daarmee is het concern marktleider in Europa en heeft de Renault groep zelfs een plekje weten te veroveren in de top 5 grootste autofabrikanten ter wereld met een jaarlijkse productie van meer dan 3,5 miljoen voertuigen. In Marokko is het marktaandeel meer dan 40% en in Algerije heeft het zelfs een marktaandeel van boven de 60%.

 

renault-clio-5-deurs-voorzijde

Renault importeren

Met een marktaandeel van rond de 10% voor Renault en Dacia samen, is het hier zeker niet het grootste merk. In het land van oorsprong is het marktaandeel van Renault met dik 25% zelfs 2,5 keer zo groot. Dat is de reden voor veel Nederlandse gebruikte Renault kopers om een exemplaar uit het buitenland te halen.

Het meest geïmporteerde model is de Captur. De compacte SUV van Renault. De wat grotere crossover Kadjar is ook in de top 5 terug te vinden. Daarnaast blijft de Renault Megane al jaren een succesnummer, deze staat dan ook op plek nummer 3 meest geïmporteerde Renaults. De compacte Clio en Twingo maken de top 5 compleet.

Het tweede deel van de top 10 bestaat vooral uit auto’s die veel ruimte en een hoge instap hebben zoals de Scenic, Kangoo en Espace. Plek 9 en 10 worden ingenomen door de recente Talisman (opvolger van de Laguna) en de volledig elektrische Zoe.

renault-koleos-suv

Rally voor publiciteit

Op 21 jarige leeftijd Louis Renault in 1898 zijn eerste auto en wist er plots 12 van te verkopen. Het jaar erop richtte hij met broers Marcel en Fernand het bedrijf ‘Renault Frerès’ op. Om in de publiciteit te komen werd er met succes deelgenomen aan verschillende races. In 1902 weet broer Marcel Renault zelfs de rally Parijs - Wenen op zijn naam te zetten. Deelname aan de racewedstrijden had echter ook een donkere kant, het jaar erop kwam broer Marcel namelijk tijdens de rally Parijs - Madrid door een noodlottig ongeval om het leven. Ook broer Fernand komt 6 jaar later om het leven waardoor Louis er alleen voor kwam te staan. Hij ging in 1911 op werkbezoek bij de Amerikaanse concurrent Henri Ford die grote bekendheid had gekregen door de introductie van de lopende band, en Louis kwam boordevol ideeën terug.  

Zijn eigenzinnige manier van werken heeft hij tot 1944 weten vol te houden. Toen werd hij vlak na afloop van de tweede wereldoorlog gearresteerd vanwege samenwerking met de Duitsers. Hij deed alles om zijn levenswerk in stand en zijn medewerkers aan het werk te houden. Een maand na de arrestatie kwam hij op mysterieuze wijze om het leven en werden zijn fabrieken genationaliseerd.  

 

renault-5-turbo-geel

Is Renault de beste keuze?

Er zijn weinig merken die kunnen tippen aan de technische innovatie en het comfort dat de Renault modellen bieden, toch zijn er ook wel alternatieven te vinden voor de Renault modellen. We hebben wat alternatieven opgezocht om jouw beslissing voor een andere auto nog moeilijker te maken.

Het segment van de compacte middenklasse is al decennia erg populair. Voordat Renault de Clio in 1990 op de markt bracht was Opel al erg succesvol met de Corsa (1985) en had Volkswagen de Polo al 15 jaar eerder op de markt gebracht. Andere alternatieven zijn de Ford Fiesta, Kia Rio, Seat Ibiza, Nissan Micra en uit eigen huis de Dacia Logan.

Kijk je naar de Renault Megane, dan moet je ook zeker de Kia C’eed, Opel Astra, Peugeot 308 en de Volkswagen Golf meenemen in je beslissing. Ook de Hyundai i30, Ford Focus en Skoda Octavia zou je mee kunnen nemen.

Het compacte SUV crossover segment is erg populair en Renault was met de introductie van de Captur zeker niet de eerste in dit segment. Modellen zoals de Fiat 500X, Peugeot 2008, Suzuki Vitara, Honda HRV, Jeep Renegade en uit eigen huis de Dacia Duster horen ook zeker op de shortlist thuis..  

renault-megane-cabrio

Iconische Renault 4

Naast het succes van Renault met de eerder beschreven luxe modellen zoals de 25 en Safran en de Espace is Renault ook succesvol geweest met compacte auto’s. Het eerste succesnummer was de Renault 4. Er zijn meer dan 8 miljoen exemplaren gebouwd van 1961 tot en met 1993. In die periode werden veel actiemodellen op de markt gebracht met schitterende namen zoals Parisienne, Plein air, Safari, Jogging, Savanne en Clan. Afscheid werd genomen met een tot 1.000 stuks gelimiteerde ‘Bye bye’ uitvoering.

De 4 werd niet alleen als personenauto op de markt gebracht maar ook als bedrijfsauto met als modelnaam Fourgonnette en in 1981 zelfs als pickup. Het was een goedkoop vervoermiddel dat het antwoord was op modellen zoals de Citroën 2CV, waar er ruim 5 miljoen van zijn gebouwd, en de Volkswagen Kever met een totale productie van over de 20 miljoen stuks.

renault-4-klassieker

Vierwielbesturing vaak standaard

Als je op zoek gaat naar een jong gebruikte Renault uit het luxere segment dan zijn er tal van bijzondere opties te vinden. Wist je bijvoorbeeld dat de Renault Talisman en nieuwe Espace standaard vierwielbesturing hebben? Ook zijn er op deze modellen luxe opties beschikbaar zoals een bijzonder fraai entertainment systeem, een erg fraaie contactsleutel, stuurverwarming, stoelmassage en sfeerverlichting. Daarnaast is op veel Renault occasions lederen bekleding, een navigatiesysteem en panoramadak beschikbaar om nog een beetje extra luxe aan het comfort van Renault toe te voegen..

renault-clio

Renault Sport

Naast de luxe zit ook sportiviteit ingebakken in het DNA van Renault. Al in het begin van de 19 eeuw werd er succesvol deelgenomen aan rallies en in 1925 heeft Renault met de 40c zelfs de legendarische Rally van Monte Carlo gewonnen. Ook nu kom je Renault tegen in bijvoorbeeld de Formule 1.

Deze sportiviteit kom je ook tegen in de modellen voor de gewone man en vrouw. Al in 1981 werd de compacte Renault 5 voorzien van een snelle turbo motor en dit model onder de naam 5 Turbo (later 5 GT Turbo) op de markt gebracht. Het was het antwoord op succesvolle modellen van de concurrentie zoals de Peugeot 205 en de Volkswagen Golf GTi.

Het merk Alpine is ook verbonden aan Renault. het is gestart als een activiteit van een garagehouder uit Dieppe die met gebruik van Renault onderdelen sportauto’s bouwde. Vanaf 1970 nam Renault het bedrijf in delen over waarna er tot 1994 en vanaf 2018 sportieve auto’s onder deze merknaam op de markt werden en worden gebracht. Naast de wederopstanding van Alpine is Renault ook onder eigen naam actief met sportieve modellen onder de naam Renault Sport.

 

renault-clio-v6-zijkant

Fauteuils of stoelen?

Als je zegt Renault, dan zeg je luxe. Dit merk heeft eind 20e eeuw naam gemaakt met de luxe zaken sedans zoals de Renault 25 (die van 1994 tot 1992 op de markt was) en de Safrane (de opvolger die tot 2000 werd geleverd). Wie ooit in deze auto’s heeft gereden zal kunnen bevestigen dat de dikke stoelen die bekleed waren met luxe velours of lederen bekleding een waar genot waren om in te zitten. De naam fauteuils past dan ook beter bij deze zetels. Het gevoel van comfort was niet alleen aanwezig als je stil stond in deze auto’s, ook als je ermee ging rijden dan had je het gevoel van een heerlijke grote luxe limousine. Heel wat anders dan de sportief geveerde Duitse en stevig geveerde Japanse auto’s uit die tijd.

Ook werd in deze periode de basis gelegd voor het succes dat Renault heeft weten te realiseren in de wereld van de ‘multi purpose vehicles’, bij ons meer bekend onder de afkorting MPV. Met de introductie van de Espace in 1994 werd een van de eerste MPV’s op de markt gebracht, later werden ook kleinere MPV’s geïntroduceerd zoals de Modus en (Grand) Scénic.

renault-megane-import-bpm-interieur-mrwheelsin-1

Van Dauphine, via Avantime naar Talisman

Over de modelnamen van Renault zou je een boek kunnen schrijven. Van 1930 tot 1960 werden prachtige namen gebruikt zoals de Dauphine, Novaquatre en de Vivastella. Van 1960 tot 1990 werden er vooral cijfers als modelnamen gehanteerd. Legendarische nummers zijn de Renault 4, 5, 19 en de 25. Vanaf 1990 werd het weer tijd voor namen zoals de Clio, Megane en Espace. Minder bekende modelnamen, maar zeker niet minder mooie modellen, zijn de Avantime en de Vel Satis.

Het logo van Renault heeft de vorm van een ruit. Deze vorm is voor het eerst gebruikt in 1924 en verscheen op de 40-CV Type NM Executive Tourer en lijkt op een diamant. In de loop der jaren is de vormgeving vaak gewijzigd en is het logo goed met de tijd meegegaan. .

renault-megane-gt-line-occasion-1

Sportieve Clio

Het RS logo siert de achterklep van de Renault Clio die in 2015 en 2016 leverbaar was; de Renault Clio RS. Met de 200 pk 1.600 cc benzine turbomotor is de Clio RS in staat om in 6,7 seconden van 0 - 100 km/u te sprinten en door te gaan tot een topsnelheid van 230 km/u.

Daarmee is die heel iets langzamer dan de legendarische Renault Clio V6 die van 2001 tot 2003 leverbaar was en maar liefst 230 pk wist te persen uit een 2.9 V6 motor die in het midden van de auto geplaatst was en deze pocket rocket in 6,4 seconden naar de 100 km/u wist te brengen en een topsnelheid had van 235 km/u.

Megane RS

In mei 2018 werd de Megane Turbo 280 R.S. op de markt gebracht. De 280 pk 1.800 cc turbomotor weet in deze auto een acceleratie tot 100 km/u te realiseren in 5,8 seconden. De naald van de snelheidsmeter stopt pas bij de 255 km/u. Wow!

renault-megane-gtline-achterzijde-badge-1

Merken