Suzuki occasions uit heel Europa

Suzuki occasions uit heel Europa

De mooiste Suzuki occasions
uit heel Europa, verzameld
door MrWheelson.

MrWheelson

Al 40 jaar zuinig en betrouwbaar

Er is maar 1 automerk die naast personenauto’s en een bedrijfswagen ook motorfietsen, buitenboordmotoren en zelfs prefab woningen (!) bouwt. En dat is Suzuki. Het merk heeft een mooie plek veroverd in de top 10 grootste autofabrikanten ter wereld en bouwt meer dan 3 miljoen nieuwe voertuigen per jaar.

Al 40 jaar zijn deze zuinige, betrouwbare en compacte Japanse auto’s ook op de Nederlandse markt te vinden. Met onze zuinige houding kennen de kleine Suzuki’s bij ons een trouwe fanschare, en dat terwijl ze jarenlang op de markt zijn gebracht met de slogan ‘It’s a Giant Suzuki’.

suzuki-ignis-voorzijde

Compact, betrouwbaar en zuinig

Ondanks de hoge koers van de Japanse Yen lukt het Suzuki nog steeds om de modellen tegen scherpe prijzen in de markt te zetten. Suzuki heeft ook grotere modellen op de markt gebracht zoals de schitterende Kizashi en de Suzuki Baleno, deze zijn echter nooit een groot succes geworden. De kleine modellen zoals de Suzuki Alto zijn daarentegen legendes geworden. In 2017 werd Suzuki door de Consumentenbond zelfs uitgeroepen tot het meest betrouwbare automerk.

suzuki-ignis

Lage verkoopaantallen

In Nederland worden per jaar ongeveer 10.000 nieuwe Suzuki’s verkocht. Daarmee heeft het merk een marktaandeel rond de 2,5%. In heel Europa worden er gemiddeld echter 20.000 nieuwe Suzuki’s per maand verkocht. Het loont dus zeker om in het buitenland te kijken als je op zoek bent naar een jong gebruikte Suzuki. We hebben voor je uitgezocht welke Suzuki modellen het meest worden geïmporteerd.

rIn de top 5 import Suzuki modellen staat de Swift (die al sinds 1984 op de markt is) op de eerste plaats. Plek 2 wordt ingenomen door de compacte terreinauto Vitara, de alltime favorite Alto staat op plek 3, de SX4 die in samenwerking met Fiat is gebouwd staat op plek 4 en de Splash sluit de top 5 af. De top 10 wordt compleet gemaakt door de Jimny, Baleno, Celerio, Grand Vitara en de Ignis.

suzuki-ignis-zijkant

Leuke terreinauto's

Het merk Suzuki heeft een grote bijdrage geleverd aan de populariteit van compacte terreinauto’s. Al aan het einde van de jaren ‘70 werd de eerste terreinauto op de markt gebracht; de LJ80. Deze werd in 1982 opgevolgd door de SJ410 en in 1984 kwam de sterkere SJ413 op de markt. In 1988 werd de naam Samurai geïntroduceerd en kwam er een grotere broer in de familie; de Vitara. In 1995 werd er een vreemde eend in de bijt bijgezet; de Suzuki X90. Een afgeleide van de Vitara en een kruising tussen een coupé, targa, sedan en een terreinauto. De grote broer van de Vitara, de Grand Vitara zag in 1998 het levenslicht en in het jaar 2000 nam de Jimny het stokje over van de Samurai. Aan de bovenkant van de markt werd in 2013 de S-Cross op de markt gebracht. Een mooie luxe SUV die na de facelift in 2016 alleen nog met een 1.0 of 1.4 BoosterJet benzinemotor leverbaar is.

suzuki-vitara-klassiek

Van weefgetouw naar auto

Al in 1909 werd Suzuki opgericht door Michio Suzuki, maar pas in 1939 werd de eerste auto gebouwd. Het bedrijf had zich aan het begin van de 20e eeuw vooral beziggehouden met de productie van weefgetouwen en wapens. Motorfietsen werden in 1951 aan het programma toegevoegd. En ook als motorfietsfabrikant is Suzuki succesvol met nog steeds meer dan 1 miljoen geproduceerde exemplaren per jaar. Laat bij een motorfiets-liefhebber de term Suzuki GSX 1300 R horen en je zult meteen zweetdruppeltjes op zijn voorhoofd tevoorschijn zien komen terwijl de liefhebber ‘Hayabusa’ zal fluisteren.

Eind 20e eeuw werd door Suzuki de samenwerking gezocht met General Motors, Volkswagen, Fiat en Maruti. Alleen met die laatste kan de samenwerking echt succesvol worden genoemd. Niet alles wat Suzuki aanraakt verandert in goud. Sommige modellen zijn echt een zeldzame verschijning. De X90, Kizashi en de Cappuccino zijn bijvoorbeeld nooit grote succesnummers geweest. Van de kleine coupe/cabrio Cappuccino zijn er momenteel nog 59 in Nederland te vinden, van de X90 rijden er nog 160, daarmee is die zeldzamer dan een Ferrari 458 waar er nog 165 van rijden. Van de zakensedan Kizashi zijn er ook maar 169 in Nederland te vinden.

suzuki-importeren-duitsland

De strijd met Daihatsu

Een van de grootste concurrenten van Suzuki was Daihatsu. Voor de Alto had Daihatsu een Cuore, voor de Swift was er een Charade. Voor de Rocky was de Vitara het alternatief en zelfs de kleine Suzuki Carry had een Daihatsu alternatief; de HiJet. Na de overname door Toyota werd dit merk, met nagenoeg identieke modellen, eind 2013 van de Europese markt gehaald.  

Momenteel heeft bijna elk zichzelf respecterende volume merk compacte auto’s in het programma. In plaats van een Alto zou je kunnen kiezen voor een Peugeot 107, Volkswagen Up, Kia Picanto of Hyundai i10. De Ignis valt qua formaat komt qua formaat uit in het segment van de kleine crossovers zoals de Renault Captur en Opel Mokka. De S-Cross hoort bij de wat grotere crossovers zoals de Kia Sportage en Nissan Qashqai. Overweeg je een Suzuki Splash, dan zou je ook bij de Fiat Panda een blik naar binnen kunnen werpen.

suzuki-scross-occasions

GTi strijd

Naast de Peugeot 205 GTi en de Volkswagen Golf GTi bracht ook Suzuki halvewege de jaren ‘80 een GTi uit. Waar Peugeot koos voor een 1.580 en later een 1.905 cc blok en de Golf in eerste instantie met een 1.588 cc blok leverbaar was, koos Suzuki voor een kleine opgevoerde 1.298 cc motor.


De eerste Swift GTi kwam in 1986 op de markt en had 101 pk bij een gewicht van slechts 746 kg. Dat bracht de 0-100 sprint op 8,6 seconden en de topsnelheid op 180 km/u. Ter vergelijking; de eerste Golf I GTi (die weliswaar een paar jaar eerder op de markt kwam) haalde 110 pk uit een 1.588 cc motor, maar woog 840 kg. Daardoor kostte 0-100 km/u 9,1 seconden. De topsnelheid lag wel heel iets hoger; 182 km/u.


De 1986 Golf II GTi had 107 pk, 0-100 km/u kostte 10,3 seconden en had een topsnelheid van 186 km/u. Alleen de ten opzichte van de Swift GTi dubbel zo dure Golf G60 liet de Swift op zowel de 0-100 sprint als op topsnelheid achter zich. De Peugeot 205 1.6 GTi had 9,5 seconden nodig voor de 0-100 sprint en woog 850 kg, dat bracht de topsnelheid op 190 km/u. De introductie van de 205 1.9 GTi bracht daar verandering in, die liet de Swift op elk vlak de achterzijde zien.

suzuki-s-cross-groen-velg

Allemaal uniek

Ga je voor een vierwieldrive van Suzuki dan is er goed nieuws! Je kunt je auto op werkelijk elk vlak voorzien van je eigen identiteit. Een knalroze linnen dak op je Grand Vitara Cabrio? Geen probleem. Stoere chrome bull en side bars op de Jimny? Kan. Getint glas op de achter zijramen van de S Cross? Uitstekende keuze. Het zal zelfs moeilijk zijn bijvoorbeeld twee Suzuki Vitara’s te vinden die exact hetzelfde zijn uitgevoerd.

 

suzuki-gebruik-importeren-occasion

Merken