Europees Toyota aanbod

Europees Toyota aanbod

Toyota occasions
uit het buitenland gecheckt
door MrWheelson.

MrWheelson

Al 80 jaar onverwoestbaar: Toyota

Met 340.000 werknemers wereldwijd, ongeveer miljoen geproduceerde auto’s per jaar, een betrouwbare reputatie en stabiele plek in de top drie grootste autofabrikanten ter wereld heeft Toyota de afgelopen 80 jaar een mooie positie verworven. Het merk heeft enkele bijzondere prestaties neergezet. Zo heeft het voor elkaar gekregen het chauvinistische Amerika massaal in Toyota en Lexus modellen te krijgen en is het bijzonder vooruitstrevend  in alternatieve aandrijvingen zoals hybride en waterstof technieken. Kun je het nu nog voorstellen dat de basis hiervan is gelegd door een revolutionaire weefmachine die automatisch stopte als er een draad gebroken was?

toyota-yaris

Onverwoestbare Landcruisers

Er zijn weinig merken met zo’n degelijk en betrouwbaar imago als Toyota. In landen als Afrika en Australië, waar een betrouwbaar vervoersmiddel het verschil kan betekenen tussen leven en dood, weten ze het merk zeker op z’n waarde te schatten. Overal kom je daar nog de ook tientallen jaren oude Landcruisers tegen. Ze zijn onverwoestbaar en eenvoudig te repareren. Hierdoor hebben de auto’s ook een enorm hoge restwaarde. In de top 10 meest waardevaste occasions met een leeftijd van 4 jaar, die voortkwam uit een onderzoek van de ANWB in 2016, komen twee Toyota’s voor. De Yaris Full Hybrid en de Verso-S. De Aziatische occasions doen het sowieso goed in dit overzicht, zeven van de tien meest waardevaste occasions uit deze top 10 komen uit Zuid Korea en Japan en slechts drie uit Europa.

toyota-fj-cruiser-klassiek-wit

Toyota relatief klein in Nederland

Ondanks de lovende kritieken heeft Toyota het niet gemakkelijk in Nederland. Waar het merk zo’n tien jaar geleden nog makkelijk 40 duizend nieuwe Toyota’s in Nederland wist te verkopen met een marktaandeel van rond de 9%, verkoopt het merk nu rond de 25 duizend nieuwe auto’s per jaar met een marktaandeel van rond de 5%. Dat is ook de reden dat er in Nederland relatief weinig jong gebruikte gebruikte Toyota modellen te vinden zijn. De marktwerking zorgt er vervolgens voor dat weinig aanbod zorgt voor een hogere prijs.

Veel autokopers kijken dan ook over de grens als ze op zoek zijn naar zo’n fraaie Japanse occasion. We hebben gekeken welke modellen het meest geïmporteerd worden. De compacte Yaris en Aygo nemen plek 1 en 2 in. De top 5 wordt compleet gemaakt met de middenklasse Auris, de MPV Verso en de crossover Rav4. Ook worden de moderne CHR, de zakensedan Avensis, hybride Prius en de onverwoestbare Land Cruiser veel naar Nederland gehaald.

toyota-interieur-1

Voorloper hybride techniek

Al dik 20 jaar geleden wist Toyota de wereld te verrassen door een hybride auto op de markt te brengen. Een auto met de combinatie elektro- en benzinemotor. Met de Prius waren ze eind jaren ‘90 hun tijd ver vooruit. En dat heeft ze geen windeieren gelegd. Tussen de introductie in 1997 en de start van de huidige Prius serie (2016) werden er bijna 3 miljoen van geproduceerd. En het idee is ook niet gek. Waarom zou je de energie die vrijkomt tijdens het remmen omzetten in stof en warmte terwijl je dit ook als stroom kunt opslaan in een accu?

Pas later werden er ook een plug-in hybride versie uitgebracht, die je ook kon opladen terwijl je niet aan het rijden en remmen was. Inmiddels is deze techniek breed geaccepteerd en maken bijna alle fabrikanten gebruik van hybride techniek. Het wordt nu zelfs in miljoenen kostende supersportwagens zoals de Ferrari LaFerrari en Porsche 918 Spyder toegepast.  

Bij Toyota hebben ze in tussentijd ook niet stilgezeten. Naast de Prius(+) is ook de Auris (Touring Sports), de C-HR, de Yaris en de RAV4 leverbaar met de combinatie elektrische en benzinemotor aandrijving. Daarnaast zijn ze druk bezig met de ontwikkeling van de Mirai die voorzien is van waterstofaandrijving. Zal in de toekomst blijken dat ze ook hier voorloper in waren?

toyota-coupe-klassieker

Automatisch weefgetouw

De opbrengst van de verkoop in Europa van een licentie voor een weefgetouw waarbij de machine automatisch stopt als de draad gebroken is, vormde de basis voor het automerk Toyota zoals we dat nu kennen. Sakichi Toyoda zorgde voor de funding van het automerk Toyota zoals we dat nu kennen. De licentieopbrengsten liet hij beheren door zoon Kiichiro. Hij zag meer toekomst in de auto’s dan in weefgetouwen en investeerde de opbrengsten in de bouw van een autofabriek.

In 1935 werd de eerste Toyota op de markt gebracht. Het ontwerp was sterk gebaseerd op de auto’s die in Europa en de VS rondreden. Niet gek aangezien Kiichiro daar in de jaren ‘20 was geweest. Het merk groeide na de tweede wereldoorlog vooral toen ze zich begonnen te richten op de export. In 1957 gingen de eerste auto’s naar Amerika, begin jaren ‘60 was Europa aan de beurt.

 

toyota-gt86

Ladderchassis

De enige echte terreinauto van Toyota, de Land Cruiser, is al dik 65 jaar op de markt. Het is  een van de weinige auto’s die niet is ontwikkeld met een zelfdragende carrosserie, maar met een sterk ladderchassis waar de cabine bovenop is geplaatst. Dit zorgt ervoor dat de auto geschikt is om op onverhard terrein en slechte wegen te gebruiken. Van de nieuwe personenauto’s die nu op de markt zijn hebben alleen de Mercedes G klasse en de Jeep Wrangler een vergelijkbare constructie.

Het onverwoestbare imago van deze auto heeft inmiddels ook flinke invloed gehad op de waarde van oude modellen. De oudere Land Cruiser modellen zijn namelijk ware iconen geworden waar inmiddels makkelijk 40 duizend euro voor betaald wordt.

toyota-fj-cruiser

Sportcoupe

Op het gebied van sportieve coupés heeft het merk ook laten zien dat het goed mee kan doen. Eind jaren ‘70 kwam de Supra op de markt met de keuze uit een 2.000 of 2.563 cc 6 cilinder lijnmotor. Het model bleef in productie tot 2002, maar in 1998 werd de verkoop in Europa al gestaakt. Het was dan ook groot nieuws dat er een nieuwe 2018 Supra op de markt komt. Deze is samen met BMW ontwikkeld en vormt ook de basis voor de nieuwe Z4.

Qua motorisering komt het ook helemaal goed. Er is wederom gekozen voor een 6 cilinder lijnmotor met en nette 340 pk, en dat voor een auto met een gewicht net onder de 1.500 kg. 0-100 zou afgelegd kunnen worden in slechts 3,8 seconden. Wow!

In de jaren ‘80 was ook de Celica erg populair. Tijdens de Nederlandse introductie in 1983 had die de beschikking over een 86 pk 1.600 cc motor met een topsnelheid van 170 km/u. De Celica is tot 2005 in productie geweest.  

In 2012 wist Toyota te verrassen met een nieuwe coupe onder de naam GT86. Deze naam was afgeleid van de constructie van de motor waarvan de boring en slag 86 x 86 mm zijn. De diameter van de uitlaat bedraagt ook 86 mm. Dit model is samen met Subaru ontwikkeld waar die de naam BRZ draagt. In de VS is die ook beschikbaar als Scion FR-S.

toyota-celica

Specifieke modellen voor verschillende markten

In werkelijk elk segment is Toyota momenteel te vinden. Van klein tot groot, van personenauto tot bedrijfswagen. Om de Amerikaanse markt te veroveren hebben ze zelfs grote pickups ontwikkeld; de Toyota Tacoma en Tundra. Deze hebben samen een marktaandeel van rond de 10% in de VS truckmarkt. Ook het merk Scion, dat bestaat uit kleine sportieve auto’s voor de jongere doelgroep, is specifiek voor de VS ontwikkeld. Luxe zaken sedans worden inmiddels wereldwijd geleverd onder de merknaam Lexus.

toyota-occasion-importeren

Merken