Golf

Volkswagen Golf

Volkswagen Golf

Ruime keus aan

Volkswagen Golf staat voor je

klaar bij MrWheelson

Volkswagen Golf, al 45 jaar een succes.

Wat hebben de eerste Volkswagen Golf, Daewoo Matiz en BMW M1 met elkaar te maken? Ze komen allemaal uit de koker van de bekende Italiaanse ontwerper Giorgetto Giugiaro. Voor de geschiedenis van de Golf moeten we meer dan 45 jaar terug in de tijd.

In 1974 zag de Golf voor het eerst het levenslicht, het jaar dat ABBA het Eurovisiesongfestival in Brighton wint met het nummer ‘Waterloo', het jaar dat de Rubik’s kubus werd uitgevonden en ook het jaar dat in Nederland nationale rouw heerste omdat we de finale van het WK voetbal van Duitsland verloren met 2-1. Het was ook de periode dat er besef kwam dat veiligheid op de weg steeds belangrijker werd. Het werd mogelijk om na een aanpassing van de verkeerswet automobilisten te controleren op alcohol gebruik. Het jaar erna werd ook de autogordel verplicht.

De Golf heeft Volkswagen geen windeieren gelegd. Er zijn er inmiddels meer dan 30 miljoen verkocht, het model staat in de top 5 best verkochte modellen, is in 2005 uitgeroepen 'World Car of the Year' en de Golf VII is in 2013 in Europa gekozen tot 'Auto van het jaar.

volkswagen-golf-gti-sportstuur-mrsheelson

Een golf aan uitvoeringen

De Volkswagen Golf is in zijn loopbaan in vele verschillende carrosserievarianten leverbaar geweest. Naast de standaard hatchback en stationwagen uitvoeringen was er ook een cabriolet uitvoering leverbaar. In het verleden was er ook een crossover tussen een 5 deurs hatchback en een terreinauto onder de naam Golf Country leverbaar met 6 cm meer bodemvrijheid. Ook is er een hoog exemplaar leverbaar geweest met de naam Golf Plus, die later leverbaar werd als Golf SportsVan. Van de eerste serie Golf was er een pickup leverbaar, die werd verkocht onder de naam Caddy. De sedan was leverbaar als Vento en Bora. Wist je trouwens dat door een beperkte vraag de Golf 3 deurs in Nederland begin 2018 van de markt is gehaald?

volkswagen-golf-gte-sportstuur-dashboard

Golf GTi, de legende

De Golf GTi is een verhaal apart. Al in 1976 werd de eerste GTi op de markt gebracht. Met een topsnelheid van 182 km/u en een 0-100 tijd van 9,1 seconden was het voor zijn tijd een ware sensatie. Sindsdien zijn er veel uitvoeringen geweest met flinke prestaties. Menig autoliefhebbers hart gaat sneller kloppen bij afkortingen zoals G60, VR6, R32, V5, V6 4motion en R. De R uitvoering kan het menig sportauto moeilijk maken met zijn 310 pk sterke 1.984 cc turbomotor in combinatie een 7 traps automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving. De topsnelheid bedraagt 250 km/u, 0-100 neemt 4,6 seconden in beslag, die acceleratie is even snel als een Aston Martin DB9 uit 2012 met een nieuwprijs van bijna 300.000 euro!

volkswagen-golf-gti-mrwheelson-occasion

Middenklasse gevecht

De Golf zit in het segment waarin in Europa de afgelopen jaren de meeste auto’s zijn verkocht. Hoewel steeds meer kopers kiezen voor een crossover, MPV of SUV blijft het een belangrijk segment. De concurrentie kwam vroeger vooral uit Duitsland zelf. De Opel Astra was de staatsvijand nummer 1 van de Golf. Ook de Audi A3, Ford Focus, Mercedes A-Klasse en de 1-serie van BMW komen dicht in de buurt van het comfort wat de Golf biedt. Vanuit Frankrijk liggen de Citroën C4, Renault Megane en de Peugeot 308 op de loer. Uit Azië bieden de Hyundai i30 en Kia cee'd veel waar voor hun geld. En uit het hoge noorden is de Volvo V40 een alternatief.

volkswagen-golf-start-stop

Al 7 generaties top

Sinds de introductie in 1974 is de Golf regelmatig strak getrokken. Inmiddels zitten we in de 7e serie, of zoals dat bij Volkswagen gebruikelijk is; de Golf VII. De Golf V liep van 2003 tot 2008, de Golf VI van 2008 tot 2012 en de huidige Golf VII is gestart in 2012 en heeft in 2017 een flinke facelift ondergaan, zonder dat er een nieuwe serie is toegekend.  

volkswagen-golf-interieur-leder

Golfstroom

De naam Golf heeft trouwens niets te maken met de sport waarbij je zo’n wit balletje in een gaatje moet spelen. Zoals gebruikelijk bij veel Volkswagen modelnamen is het afgeleid van een natuurverschijnsel. Scirocco en Passat hebben de naam te danken aan windstromen, de Golf aan de Golfstroom, een snelle krachtige oceaanstroom die zijn oorsprong vindt in de Golf van Mexico.

volkswagen-golf-interieur

FSI vs TFSI

Op de achterklep van een Golf kom je regelmatig deze lettercombinatie tegen, maar wat betekent die eigenlijk? Eerst de afkortingen.

  • TSI is een afkorting voor ‘turbo stratified injection’ of ‘twincharged stratified injection’
  • FSI staat voor ‘fuel straight injection’
  • TFSI staat voor ‘turbo fuel stratified injection’

Bij een TSI en TFSI motor wordt de brandstof onder hoge druk rechtstreeks in de verbrandingskamer geïnjecteerd. Dit zorgt voor een betere verbranding, lager brandstofverbruik en meer motorvermogen. De T in TFSI staat voor turbo, dit houdt in dat de lucht onder druk de motor in wordt geleid. Doordat er meer lucht, en dus meer zuurstof in de motor komt, kan er ook meer brandstof toegevoegd worden, wat zorgt voor meer vermogen. Ook kan er een combinatie zijn met een compressor waardoor er nog meer lucht de motor ingevoerd wordt.

volkswagen-golf-gte-blokjes-interieur-mrwheelson

Hybride en elektrische Golf

In 2014 werd de E-Golf op de markt gebracht. Een Golf die voorzien is van een elektrische motor. Het vermogen is 190 pk en de actieradius een kleine 200 km. Door de nieuwprijs van bijna 37.000 euro en gunstige fiscale voorwaarden werd deze bijna alleen zakelijk verkocht. De 2017 e-Golf had een actieradius van bijna 300 km en 136 pk. Er is ook een hybride Golf met de combinatie benzine- en elektromotor. Deze staat in de prijslijsten vermeld als GTE, werd in 2014 op de markt gebracht en beschikt naast een elektromotor over een 150 pk sterke benzinemotor.

volkswagen-golf-hybrid-dsg-automaat