Hoeveel kost het om een auto te importeren?
Met welke kosten moet je rekening houden als je een auto gaat importeren?
Steeds meer autokopers kiezen ervoor om een auto te importeren. Als je vervolgens wat dieper gaat kijken naar de reden om een auto te importeren dan scoren de volgende punten hoog;
⁃ een aantrekkelijke prijs
⁃ meer aanbod
⁃ meer keuze qua uitvoeringen
⁃ een completere uitrusting.
Om de juiste keuze te kunnen maken moet je echter wel goed op de hoogte zijn van de bijkomende kosten. Alleen dan kun je de juiste vergelijking maken tussen een importauto en een auto die in Nederland te koop staat.
Met welke soorten kosten moet je rekening houden bij import van een auto?
De kosten die komen kijken bij de import van een auto zijn heel divers. Aan de ene kant heb je de standaard kosten waar iedereen automatisch rekening al rekening mee gehouden heeft zoals transport en BPM. Er komen echter meer kosten om de hoek kijken bij import. Wij hebben al deze kosten voor je op een rij gezet. Wij zijn er voor het gemak vanuit gegaan dat het de import van een auto betreft met een Europese toelating vanuit een andere Europees land.
Hieronder tref je een overzicht aan van de kosten die je wellicht kunt verwachten bij het importeren van een auto. Het importeren van een auto is maatwerk en van veel factoren afhankelijk. Dit is dan ook slechts een globale indicatie van de tarieven die doorgaans gerekend worden, deze kunnen wijzigen en hier zijn dan ook geen rechten aan te ontlenen. Informeer gerust naar de kosten voor de import van de auto die jij op het oog hebt.
Kostenoverzicht auto importeren | |
Transportkosten | € 250 - o.a. |
Verwijderingsbijdrage |
€ 30 |
Kentekenplaten | € 30 - € 50 |
Kentekenleges | € 53,40 |
BTW-verschil | € 0 - o.a. |
RDW identificatie | € 51 |
BPM-aangifte | € 0 - € 150 |
CVO / COC | € 0 - € 250 |
APK-keuring | € 0 - o.a. |
Inspectie op lokatie | € 300 - € 500 |
Aankoopafwikkeling | € 500 - € 1.500 |
All-risk verzekerde stalling | € 0 - o.a. |
Reinigen | € 10 - € 250 |
Brandstof / accu opladen | € 50 - € 100 |
Voorschieten | € 0 - o.a. |
Garantieverzekering | € 0 - € 2.000 |
BTW -afhandeling |
€ 750 - € 1.600 |
1. Transportkosten
Op de eerste plaats moet de auto getransporteerd worden vanuit de lokatie van de dealer naar Nederland. Dit kan op verschillende manieren.
Tijdelijk exportkenteken.
Als we als voorbeeld Duitsland nemen dan lopen de kosten al snel op tot € 150 voor een ‘Zollkennzeichen’ in combinatie met kentekenplaten en een tijdelijk WA-verzekeringspremie. Bij een verre rit heb je daarnaast kosten voor een eventuele overnachting, versnaperingen onderweg en brandstofkosten. Hou er rekening mee dat de auto alleen WA gedekt is, schade aan je eigen voortuig is bij schade door eigen schuld of bij bijvoorbeeld diefstal niet gedekt. Ook mag je als Nederlander niet zomaar met een tijdelijk buitenlands kenteken rijden. Er komt dus best wat bij kijken.
Transport op trailer
Je kunt zelf de auto op een autotrailer ophalen, in dat geval komt het exportkenteken te vervallen, wel heb je dan natuurlijk wel de kosten voor de huur van een trailer, moet je de beschikking hebben over het juiste rijbewijs en heb je kosten voor brandstof en eventuele kosten voor onderweg.
Autotransporteur
De veiligste keuze is het transport laten regelen door een professioneel autotransportbedrijf. Hou voor het gemakt € 1 per kilometer aan, daarbij tellen de heen- en terugreis apart. Als de auto bijvoorbeeld 400 km ver weg staat dan zijn de kosten al snel 400 x 2 x € 1 = € 800.
Vergeet ook niet de kosten voor het transport binnen Nederland van en naar de keuringslokatie.
2. BPM
In Nederland betalen we bij de registratie van een personenauto, camper of motorfiets de Belasting op Personen en Motorvoertuigen. Deze BPM is afhankelijk van o.a. type, het bouwjaar, het soort brandstof en de co2 uitstoot van het voertuig. Deze BPM kan variëren van € 0 voor een elektrische auto tot bijna 200 duizend euro voor een nieuwe exclusieve auto met een krachtige motor. Als je een gebruikte auto importeert hoef je echter net de bruto BPM te betalen, je mag erop afschrijven. Er zijn daarnaast verschillende manieren om het bpm-bedrag te bepalen, hier lees je daar meer over.
3. Verwijderingsbijdrage
Sinds mei 2021 moet er ook bij de import van een auto verwijderingsbijdrage worden afgedragen, eerder was dit alleen het geval bij de import van nieuwe auto’s. Deze verwijderingsbijdrage is op de it moment € 30 inclusief BTW. Hier lees je meer over de afdracht van de verwijderingsbijdrage.
4. Kentekenplaten
In Nederland is het verplicht om zowel aan de voor- als achterzijde van je auto een kentekenplaat te bevestigen. Sinds februari 2000 zijn dit zogenaamde GAIK-kentekenplaten die je o.a. kunt herkennen aan de blauwe balk aan de linkerzijde en de letters NL. GAIK staat voor Gecontroleerde Afgifte en Inname van Kentekenplaten. Deze GAIK-kentekenplaten zijn voorzien van een unieke code die ‘lamineer code’ wordt genoemd. Aan de hand van deze code kun je zien wie de platen heeft gemaakt, in welk jaar ze zijn geproduceerd en wat het volgnummer is. Qua GAIK-kentekenplaten voor auto’s zijn er twee formaten; gele kentekenplaat langwerpig (type 27.1) en gele kentekenplaat rechthoekig (type 27.2). Ook kun je kiezen voor de normale kentekenplaten met gedrukte letters of luxe kentekenplaten met opgelegde letters. Qua kosten ben je voor een set kentekenplaten al snel tussen de € 30 en € 50 kwijt. Voor een mooie bevestiging heb je goede schroeven en kentekenplaathouders nodig, deze kosten samen rond de 10 euro.
5. Kentekenleges
Bij het inschrijven van een auto in het Nederlandse kentekenregister moeten leges voldaan worden. Deze zijn opgebouwd uit verschillende soorten leges.
De kosten voor de tenaamstelling van een auto bedragen, inclusief identiteitsvaststelling en administratieve handelingen € 10,75. Inschrijving in het kentekenregister, oftewel het verstrekken van de kentekencard, kost € 42,65.
6. BTW-verschil
Bij de aankoop van een auto moet BTW betaald worden, als deze auto door de Belastingdienst wordt gezien als een nieuwe auto (< 6 maanden òf minder dan 6.000 km gereden) dan moet de BTW in Nederland worden afgedragen. Omdat autodealers in het buitenland (bijna) niet tegen 0% BTW willen leveren aan particuliere autokopers in Nederland loop je het risico dat je de BTW in het buitenland en in Nederland moet afdragen. Dan kan het zo zijn dat de auto ineens 21% duurder wordt. Als de importauto via een Nederlandse dealer wordt geleverd en de BTW is verrekenbaar dan betaal je sowieso het BTW verschil tussen bijvoorbeeld Duitsland (19%) en Nederland (21%).
7. RDW-identificatie
Om een auto op Nederlands kenteken geregistreerd te krijgen moet deze worden geïdentificeerd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De identificatie personenauto door het RDW kost € 51.
8. Bpm-aangifte
Het samenstellen van een bpm-aangifte is een nauwkeurige klus. Mocht je her fouten inmaken dan kan het zomaar zijn dat je te veel of te weinig BPM afdraagt, met alle mogelijke gevolgen van dien. Dit is dan ook en klusje wat je het beste kunt overlaten aan een professional die zich hier dagelijks mee bezighoudt. Dat kan je echt een hoop narigheid, kosten en boetes schelen. De kosten voor het laten invullen van een bpm-aangifte bedragen doorgaans € 50 tot € 150.
9. CVO of COC
Mocht je auto uit het buitenland geleverd worden zonder het ‘Certificaat van Overeenstemming’, in België ‘gelijkvormigheidsattest’ of in het Engels ‘Certificate Of Conformity’ dan zal deze aangevraagd moeten worden bij de fabrikant of serviceprovider. Afhankelijk van de auto kunnen deze kosten oplopen tot € 200.
10. APK-keuring
Als de auto een RDW-keuring heeft gehad dan zit r niet standaard een APK-keuring bij. Mocht de auto geen geldige APK-keuring meer hebben dan komen er nog kosten voor nieuwe APK-keuring bij. Een geldige keuring uit het buitenland, bijvoorbeeld een Duitse ‘HU/AU’ (Hauptuntersuchung en Abgasuntersuchung) kan ook in Nederland geldig zijn. De interval voor de APK keuring voor personenauto’s is in Nederland 4 - 2 - 2 - 1 - 1 - 1 (eerste keer na 4 jaar, vervolgens 2 jaar later, etc) . Bij een personenauto met diesel, LPG, CNG of Waterstof aandrijving is dit 3 - 1 - 1 - 1.
11. Inspectie op locatie
Als je een auto in Nederland koopt dan is het eenvoudig om hem zelf, eventueel met een kennis die verstand heeft van auto’s, te inspecteren. Auto’s die ver weg staan koop je vaak ongezien. Dan kan het wel handig zijn om hem op locatie te laten inspecteren. De kosten voor een onafhankelijke inspectie op locatie kosten vaak € 300 tot € 400.
12. Aankoopafwikkeling
Een auto kopen in het buitenland is niet altijd eenvoudig. Je hebt te maken met verschillen op juridisch gebied, het doen van betalingen gaat net even anders en ook heb je taal- en cultuurverschillen. Daarnaast is het zo dat sommige autodealers niet graag exporteren naar Nederland. Dan kan het handig zijn om een professional in te schakelen die dit voor je uit handen neemt. Afhankelijk van de auto en het land zijn de kosten vaak € 500 tot € 1.500.
13. Stalling
Tussen het moment dat de auto in Nederland aankomt en dat je met je mooie nieuwe glimmende gele kentekenplaten de weg op kunt gaan zit vaak een tot enkele weken. In de tussenliggende periode moet de auto veilig en het liefst allrisk verzekerd worden gestald. De kosten? Die zijn afhankelijk waar de auto staat, maar een paar euro per dag ben je zo kwijt.
14. Reinigen
Tussen het moment dat de auto het terrein van de dealer in het buitenland verlaat en jij ermee gaat rijden zit vaak enkele weken, in deze weken wordt de auto stoffig en vies. En jij wilt natuurlijk in een mooie frisgewassen auto rijden. Dus je moet wel rekening houden met een schoonmaakbeurt voordat je gaat rijden. Een bezoek aan de wasstraat kost al snel € 10.
15. Brandstof of volle batterij
Het zal niet de eerste keer zijn dat de auto met een leeggereden brandstoftank of batterij wordt geleverd door de dealer in het buitenland. Dan moet de tank natuurlijk wel gevuld worden of als je een elektrische auto hebt dan moet de accu worden opgeladen. € 50 tot € 100 ben je zo kwijt voor een beetje broodnodige energie in je nieuwe aanwinst.
16. Voorschieten
Als je nog een auto om in te ruilen hebt of als je gebruik wilt maken van een leasevorm, dan moet de auto voorgeschoten worden tot het moment van levering. Dan moet je rekening houden met rentekosten. Gemiddeld moet je daarvoor ongeveer 1% rentekosten voor reserveren. Dus op een auto van € 50.000 zijn de rentekosten ongeveer € 500.
17. Garantieverzekering
Bij jonge auto's is dit niet zo'n probleem, die hebben vaak nog resterende fabrieksgarantie. Als de fabrieksgarantie echter verstreken is dan kan het best lastig zijn als je een garantieprobleem hebt met een gebruikte auto. Je zult het dan vaak moeten oplossen met de dealer in het buitenland en dat gaat niet altijd zonder problemen. Om dit te voorkomen kan het verstandig zijn om een garantieverzekering af te sluiten. De kosten hiervoor kunnen variëren van € 500 voor 12 maanden garantie voor een kleine auto met een lage kilometerstand tot over de € 2.000 voor een auto met een hoog motorvermogen en een hogere kilometerstand. Hier lees je meer over de garantie op een importauto.
18. BTW afhandeling buitenland
Als je een bijna nieuwe auto koopt als particulier (<6.000 km of jonger dan 6 maanden) dan loop je het risico op een dubbele BTW heffing.
Als je een auto zakelijk koopt in het buitenland dan merk je dat levering tegen 0% BTW vaak ook lastig is, de buitenlandse dealer brengt de BTW in rekening als borg en betaald deze na registratie in Nederland terug. Dit terugbetalen van de BTW die als borg is betaald is echter in de praktijk vaak een probleem. Er zijn zoveel regels die de buitenlandse dealer stelt waar bijna niet aan te voldoen is. Met als gevolg dat deze terugbetaling van de BTW die als borg is voldaan (MwsT in Kaution) maanden tot jaren in beslag kan nemen en dat er soms zelfs juridische hulp nodig is om de terugbetaling af te dwingen.
Om dit te voorkomen kun je de auto door een importpartner op een buitenlands bedrijf laten kopen en de gehele BTW afhandeling uit handen geven. Dan ontvang je een Nederlandse 21% BTW factuur eb heb je voor de rest geen zorgen. De kosten hiervoor bedragen € 750 tot € 1.500. Wil je hier meer over weten? Lees dan dit artikel over BTW bij autoimport.
Extra kosten auto importeren van buiten de EU
Een auto op het oog die buiten de EU te koop staat? Dan komen er nog meer kosten bij, hier lees je daar meer over. Dan moet je ook denken aan landen zoals Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Kroatië.
Daarnaast zijn ook Albanië, Andorra, Armenië, Azerbeidzjan, Bosnië-Herzegovina, Faeröer, Georgië, Gibraltar, IJsland, Kazachstan, Kirgizië, Kosovo, , Liechtenstein, Macedonië, Moldavië, Montenegro, , Oekraïne, Oezbekistan, Rusland, San Marino, Servië, Tadzjikistan, Turkije, Turkmenistan, Vaticaanstad en Wit-Rusland niet aangesloten bij de EU.
Auto import snel en veilig geregeld via MrWheelson
Zoals je ziet komt er best wat kijken bij het importeren van een auto. Dat is de reden dat MrWheelson zich heeft gericht op het eenvoudig maken van het kopen van een auto in het buitenland. Op de website tref je het aanbod van geselecteerde merkdealers aan. De basisimportkosten inclusief de bijkomende BPM staan bij elke auto vermeld. Met een paar klikken op de knop kun je vervolgens de bijkomende dienstverlening selecteren. Je hebt daarbij de keuze uit verschillende soorten dienstverlening. Je kunt het transport, de aankoopbegeleiding en controles laten uitvoeren door MrWheelson, maar je kunt ook alle werk uit handen geven en voor maximale zekerheid gaan door hem bij MrWheelson te kopen. In dat geval wordt die zelfs, na een stuk aanbetaling, voorgeschoten.