Zekerheid
Als je een auto koopt via MrWheelson dan koop je ook een stuk zekerheid. MrWheelson neemt het hele traject uit handen en zorgt ervoor dat de auto in perfecte staat, met Nederlandse kentekenplaten, wordt afgeleverd. Maar hoe gaat dat proces precies in zijn werk? Hoe zorgt MrWheelson ervoor dat de auto’s in topstaat afgeleverd kunnen worden? We nemen je graag mee in het proces.
Auto uitzoeken
Controle van de auto vooraf
Inspectie ter plaatse
Indien MrWheelson het nodig acht dan zal hij ter plaatse een onafhankelijk inspectie laten uitvoeren.
- Buitenzijde
De inspecteur zorgt dat de auto buiten staat en dat er voldoende licht is. Er wordt nooit een auto bekeken die nat is of als er onvoldoende licht is. De inspecteur loop vanaf een afstandje om de auto heen en kijkt goed of hij geen bijzonderheden ziet. Hij let met name op het dak, de dorpels en de onderzijde van de bumpers. Ziet hij kleurverschil of lopende naden niet goed? Hoe zijn de velgen en banden er aan toe? Zijn ze scheef afgesleten? Hebben ze dezelfde maten en merken op dezelfde as? - Motorruimte
Hij controleert of de motor koud is en niet vooraf is opgewarmd. Bekijkt het niveau en de kleuren van de vloeistoffen. Koelvloeistof hoort op het aangegeven niveau te staan en helder blauw, rood of groen van kleur te zijn. Is het bruin en ziet het eruit als water dan is er wat mis. Olie is licht amberkleuring net nadat het vervangen is. Als die zwart is dan is die al wat ouder. Remvloeistof hoort ook voldoende hoog te staan en helder van kleur. Hij controleert ook goed of hij geen lekkages ziet, ook onder de auto. - Kofferruimte
In de kofferruimte kan hij zien hoe de vorige eigenaar met de auto is omgegaan. Is het netjes en schoon, dan zegt dat vaak ook wat over hoe er met onderhoud is omgesprongen. Hij kijkt goed of er een reservewiel, gereedschapsset, verbandtrommel, reservewiel, gevarendriehoek en/of banden reparatieset aanwezig is. Kijkt ook of het niet vochtig is, of er onder de bekleding geen roest zichtbaar is. - Interieur
Nu is het tijd om achter het stuur plaats te nemen. Hij zet nu de auto op contact en kijkt of er een aantal lampjes gaat branden. Deze horen op te lichten en na een aantal seconden weer uit te gaan. Nu is het tijd om de auto te starten en goed te luisteren. Hij zorgt er wel voor dat de auto in de vrij staat en op de handrem. Hij probeert nu alle elektronische functies uit. Van de centrale vergrendeling tot ruitenwissers en van de elektrische ramen tot alle standen van de ventilatie. Ook de airco moet hij goed controleren op werking en vieze luchtjes. Hij doet alle verlichting van de auto aan en loopt een keer om de auto heen. Werkt alles goed? Hij probeert een bestemming in te voeren in het navigatiesysteem en zet de radio wat harder om te luisteren of het goed klinkt. - Proefrit
Tijdens de proefrit is het belangrijk om verschillende snelwegen en wegdekken te proberen. Hoe rijdt die op de snelweg en bij 80 km/u? Hij doet een noodstop als er niemand achter rijdt en let goed op of de auto niet naar links of rechts trekt. Hij let ook goed op of het stuur niet gaat trillen als je afremt. Ook kan de auto bij specifieke snelheden trillen. Hij gebruikt zijn zintuigen goed. Wat zit hij? Wat ruikt hij? Wat voelt hij? Hij zoekt een rustige plek en probeert stapvoets een heel korte bocht te maken. Hoort hij of voelt hij iets bijzonders? Hoe schakelt de auto? Werkt de kickdown van de automaat goed? - Documenten
Nu is het tijd om de documenten te controleren. Hij bekijkt de kentekenpapieren, het onderhoudsboekje en checkt of alle sleutels aanwezig zijn.