4 redenen om juist nu voor een importauto te kiezen
Waarom kiezen zoveel autokopers voor een occasion uit het buitenland?
Het aantal geïmporteerde auto’s is de afgelopen 7 jaar verdrievoudigt. Al deze autokopers gaven een auto uit het buitenland de voorkeur boven een exemplaar dat nieuw in Nederland was verkocht. Waarom kiezen zoveel autokopers voor een importauto? MrWheelson vroeg het aan autokopers die recent een geïmporteerde auto kochten via deze automotive start-up.
1. Keuze alsof je een nieuwe auto koopt
Veel van de kopers geven aan dat ze terecht kwamen bij een auto uit het internationale aanbod omdat ze de gebruikte auto van hun keuze niet in Nederland konden vinden. In Nederland staan pak en beet 400 duizend occasions te koop in een land als Duitsland zijn dat er 2 miljoen. De schatting is dat er in heel Europa bijna 10 miljoen gebruikte auto’s te koop staan. De kans dat daar precies het model in de kleur en uitvoering van jouw keuze tussen staat is best groot.
"De schatting is dat er in heel Europa bijna 10 miljoen gebruikte auto’s te koop staan."
2. Hoge korting
Door het grote aanbod in het buitenland is er een enorme concurrentie gaande. Dat dwingt autodealers tot het vragen van een scherpe marktprijs. Daarnaast wordt er in een land als Duitsland door de fabriek veel demonstratieauto’s ingezet om de lege gaten op de productieband te vullen. Deze zogenaamde ‘Jahreswagens’ zijn over het algemeen zeer compleet uitgevoerd en worden na een periode van 6 tot 12 maanden met hoge korting via de buitenlandse merkdealers aangeboden. Deze Jahreswagens zijn de perfecte keuze als je voor een complete auto wilt gaan.
"Deze Jahreswagens zijn de perfecte keuze als je voor een complete auto wilt gaan."
3. Lage kilometerstanden
Door de hoge meerkosten voor wat betreft de nieuwprijs van auto’s met een dieselmotor in Nederland, is een diesel hier alleen interessant als er veel mee wordt gereden. Dit effect wordt nog eens versterkt door de hoge wegenbelasting. Om een idee te geven, een Land Rover Range Rover Evoque met de 150 pk dieselmotor is in Duitsland al te koop vanaf € 37.500. Diezelfde auto kost in Nederland met een vanaf prijs van € 56.400, dat is bijna € 19 duizend meer! De wegenbelasting die je in Duitsland per jaar betaald is gelijk aan de Nederlandse wegenbelasting per kwartaal. Die is dus 4 keer zoveel. Door deze lagere aanschaf- en maandelijkse prijzen wordt er in het buitenland veel vaker voor een diesel gekozen als er niet veel mee wordt gereden, en dat is terug te zien aan de kilometerstanden.
"Diezelfde auto kost in Nederland met een vanaf prijs van € 56.400, dat is bijna € 19 duizend meer!"
4. Sterkere motoren
Het verschil in aanschafprijs is niet alleen van toepassing bij dieselauto’s. Ook bij benzinemotoren is de meerprijs voor een zwaardere uitvoering, door de hogere BPM die is gekoppeld aan de CO2 uitstoot, vaak enorm. Daardoor kiezen Nederlanders bij de aanschaf van een nieuwe auto vaak voor de lichtste motorvariant. Waarom voor een krachtige 2.0 motor kiezen als je voor een paar duizend euro minder over een zuinige 1.6 motor kunt beschikken? In het buitenland is de meerprijs voor een zwaardere motor maar een paar duizend euro, met als gevolg dat er veel vaker voor een krachtige variant wordt gekozen. Dit rijdt niet alleen een stuk comfortabeler, het is ook veiliger als je sneller in kunt voegen. Met die kracht koop je dus een stuk veiligheid en comfort. Daarnaast is het essentieel als je een zware caravan wilt gaan trekken.
"Met die kracht koop je dus een stuk veiligheid en comfort."
Dit zijn de vier meest voorkomende redenen om juist nu een auto uit het buitenland te importeren. MrWheelson toont op haar website de prijzen van het buitenlandse aanbod tegen Nederlandse rijklaarprijzen. De service die MrWheelson biedt is alsof je een auto koopt die in Nederland bij een dealer te koop staat. Er is een Nederlandse klantenservice, je kunt de huidige auto inruilen, er zijn vele leasevormen mogelijk (o.a. financial lease, operational lease en private lease), de auto kan via een dealer bij jou in de buurt afgeleverd worden en er zit minimaal 12 maanden garantie op de auto die via het Nederlandse dealer netwerk uitgevoerd kan worden. Je hebt dus wel de voordelen van het kopen van een auto in het buitenland, maar niet de nadelen.
Deel deze post