Terwijl in 2008 nog ongeveer 30% van de nieuw geregistreerde auto’s een leaseauto was, is dat percentage nu voor het eerst gestegen tot 51%. Private lease voor consumenten heeft daar een flinke bijdrage in geleverd. Bij de inzet van een nieuwe auto wordt er steeds vaker voor een vorm van lease gekozen. Veel kopers kiezen ervoor om het kapitaal dat benodigd is voor de aanschaf van een vervoersmiddel achter de hand te houden en een vorm van lening aan te gaan om de nieuwe auto in te zetten. Daarbij is een onderscheid te maken tussen particuliere en zakelijke kopers.
Particuliere kopers kiezen steeds vaker voor private lease als alternatief voor huurkoop. Bij private lease wordt er een maandbedrag betaald voor zowel de investering, houderschapsbelasting, onderhoud, reparaties en het vervangen van banden. Bij huurkoop wordt er alleen rente en aflossing betaald voor de investering.
Bij zakelijke inzet van een nieuwe auto zijn er globaal twee mogelijkheden. Financial lease en (netto) operational lease. Bij financial lease komt de auto op de balans te staan van de koper en kan er ook op afschreven worden. Maandelijks wordt er een bedrag betaald voor rente en aflossing. Bij operational lease zijn er meerdere mogelijkheden. Netto operational lease is de meest uitgeklede variant waarbij alleen rente, aflossing en houderschapsbelasting wordt betaald. Bij de meest complete full operational lease variant wordt er ook betaald voor onderhoud, reparaties, (winter)banden, autoverzekering en vervangend vervoer.
Van de 51% van de nieuw verkochte auto’s in de eerste helft van 2019 is 35,9% ingezet als zakelijke financial of operational lease. 15,1% van de auto’s zijn ingezet als particuliere private lease. De groei is opmerkelijk. In 2008 werd nog geen 31% van de nieuwe auto’s als lease auto ingezet. In 2017 was dit percentage nog 41,7%.
Een andere trend die te zien is in de automotive is de groeiende belangstelling voor het importeren van jonge auto’s vanuit het buitenland. Het aandeel geïmporteerde auto’s van nog geen jaar oud is de afgelopen 5 jaar verdubbeld van ongeveer 3,5 naar 7%. Steeds vaker wordt de import van auto’s gecombineerd met leasing.
Startup MrWheelson speelt daarop in door auto’s vanuit het buitenland rijklaar in Nederland aan te bieden in combinatie met verschillende vormen van autolease voor zowel particuliere als zakelijke kopers. Aan het woord Bas Oude Luttikhuis van MrWheelson: “We merken dat er met name vanuit de ZZP-ers en het MKB een enorme belangstelling is om te profiteren van zowel het invoeren van een jonge auto uit het buitenland als het leasen van een auto. Door deze twee te combineren maken we schijnbaar onbereikbare auto’s ineens bereikbaar voor deze ondernemers.”
Op de vraag hoe dit in het werk gaat geeft Oude Luttikhuis als antwoord: “Ondernemers zoeken hun droomauto uit op de website, doen een aanvraag en geven daarbij hun KvK nummer door. Wij nemen vervolgens alle werk uit handen en vaak weten we de nieuwe auto al binnen twee tot 3 weken voor de deur af te leveren. En de inruilauto nemen we direct mee terug.”