Er is al jaren een flinke groei in het aantal geïmporteerde personenauto's te zien. Ook het afgelopen jaar was er weer een flinke plus te zien. Het aantal gebruikte geïmporteerde auto's is in 2021 gestegen naar 283.512, een stijging van dik twintig procent ten opzichte van 2020.
Jaar | Aantal geïmporteerde personenauto's |
2014 | 109.396 |
2015 | 140.167 |
2016 | 168.301 |
2017 | 197.726 |
2018 | 226.717 |
2019 | 247.354 |
2020 | 235.482 |
2021 | 283.512 |
Dit terwijl het aantal nieuw verkochte personenauto's een flink neergaande trend laat zien.
Jaar | Aantal nieuw geregistreerde personenauto's |
2017 | 414.306 |
2018 | 443.812 |
2019 | 446.114 |
2020 | 355.431 |
2021 |
322.831 |
De voornaamste reden voor autokopers om te kiezen voor de import van jong gebruikte personenauto in plaats van de aanschaf van een nieuwe auto ligt op het financiële vlak.
BPM afschrijving
In Nederland betalen we bij de registratie van een personenauto een flink bedrag aan BPM. Door voor een jong gebruikt exemplaar te kiezen betaal je stukken minder BPM, met name in het eerste jaar wordt er namelijk flink afgeschreven op deze BPM. Na 12 maanden wordt er 32,32% afgeschreven op de BPM. Aangezien de BPM op een krachtige diesel- of benzineauto best fors is, kan dit voordeel flink oplopen
Enkele voorbeelden:
Een Rolls-Royce Cullinan met een nieuwprijs van € 511.232 heeft een bruto BPM van € 97.406. Na 12 maanden is daar € 31.481 op afgeschreven.
Een Lamborghini Aventador met een nieuwprijs van € 672.589 heeft een bruto BPM van € 130.670. Na 12 maanden is daar € 32.232 op afgeschreven.
Jahreswagen korting
Veel auto's worden door fabrikanten voor een leuke maandprijs aangeboden aan de medewerkers. Na 6 tot 9 maanden worden deze auto's via het Duitse dealernetwerk met een flinke korting aangeboden als 'Jahreswagen'. Dit voordeel kan oplopen tot 35% korting voor een auto van nog geen jaar oud.
Daarnaast zijn de auto's uit het buitenland vaak vlotter te leveren dan nieuwe exemplaren, zijn ze vaak completer uitgerust en zijn er in het buitenland ook uitvoeringen beschikbaar die in Nederland niet in de prijslijst staan.
Bijtelling importauto
Op een nieuwe elektrische auto met een 2022 toelating betaal je 16% bijtelling over de eerste € 35.000,- (de rest 22%). Als je echter een elektrische auto importeert die een eerste toelating in het buitenland heeft gehad in 2021 dan betaal je slechts 12% bijtelling over de eerste € 40.000 (de rest 22%). Een exemplaar met een eerste registratie in 2020 heeft een bijtelling van 8% over de eerste € 45.000 (de rest 22%). Een 2019 elektrische auto heeft een bijtelling van slechts 4% over de eerste € 50.000 (de rest 22%). Deze lage bijtelling is tot 60 maanden na eerste toelating van toepassing. Dan is de keuze snel gemaakt.
Inmiddels is er ook een online partij in deze trend gedoken. Via MrWheelson kun je eenvoudig een auto uit het buitenland kopen. Je hebt daarbij de keuze uit verschillende pakketten die variëren van veel zelf doen tot volledig ontzorgd worden.