In Duitsland zijn ze in 216 gestart met de BAFA subsidieregeling voor elektrische en plug-in hybride auto’s. Zoals het er nu uit ziet kan deze ‘innovatie’ regeling tot 31 december 2023 aangevraagd worden. De hoogte van de BAFA subsidie is afhankelijk van de brandstof en de nieuwprijs van de auto.
De BAFA regeling is een interessante subsidie in Duitsland. En als Nederlandse autokoper kun jij profiteren van deze BAFA milieusubsidie die kan oplopen tot meer dan € 9.000,00! Dus koop geen nieuwe elektrische auto in Nederland, want dan loop jij deze subsidie mis.
De letters BAFA staan voor “Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle”, als je dat letterlijk in het Nederlands zou vertalen staat er “Federaal Bureau voor Economie en Exportcontrole”, de instantie in Duitsland die zich bezighoudt met subsidie en valt onder het Duitse ministerie van Economische zaken en Energie. Dit is ook de naam van de subsidie die in Duitsland wordt verstrekt om de inzet van elektrische en hybride auto’s te stimuleren tijden de corona epidemie.
Inmiddels is er voor meer dan 1 miljoen auto's een BAFA subsidie aangevraagd waarvan alleen al in 2021 585 duizend keer.
10/21 In oktober 2021 is de BAFA regeling voor plug in hybride auto's aangepast. Deze moeten vanaf deze datum een minimaal elektrisch bereik hebben van 60 km
01/23 In 2023 komt waarschijnlijk de BAFA subsidie voor elektrische auto's geheel te vervallen.
01/23 In 2023 wordt de periode dat de eerste eigenaar de auto op naam moet hebben wellicht verlengd van 6 naar 12 maanden.
De wetgeving rondom de BAFA verandert snel. Zo zijn er in 2022 grote veranderingen geweest rondom plug-in hybride auto's en verandert er in 2023 veel rondom de BAFA. Hierdoor raakt de informatie in de whitepaper snel verouderd. Neem contact op met het MrWheelson op 085-4012905 voor de laatste informatie of kijk hier.
De regels rondom de BAFA voor plug-in hybride auto's is aan verandering onderhevig. In de eerste versie van de BAFA regels heeft de Duitse overheid al bepaald dat niet alle plug-in hybride voertuigen die tot nu toe in de BAFA lijst zijn opgenomen blijvend in aanmerking zouden komen. Als gevolg van de wijziging van de richtlijn komen alle plug-in hybrides waarvan de maximale CO2-uitstoot per afgelegde kilometer meer dan 50 gram bedraagt en die een zuiver elektrische actieradius van minder dan 60 kilometer hebben, vanaf 1 januari 2022 niet langer in aanmerking. De plug-in hybrides waarvoor dit geldt, zijn te vinden in een specifieke lijst.
Anderzijds blijven plug-in hybrides waarvan de maximale CO2-uitstoot per afgelegde kilometer niet meer dan 50 gram bedraagt of die een zuiver elektrische actieradius van ten minste 60 kilometer hebben, in aanmerking komen. Per 1 januari 2023 komt ook voor deze plug-in hybride varianten de BAFA te vervallen.
Elektrische subsidie elektrische occasions ook bij import?
Bijtelling elektrische auto 2018 - 2019 - 2020 - 2021
Top 10 populaire compacte elektrische auto's uit 2020
Whitepaper: Zakelijk leasen zonder bijtelling
14 redenen om nu voor een elektrische auto te kiezen
Waarom zou je een Citroën ë-C4 importeren?
MIA subsidie personenauto's in 2022 alleen nog elektrische auto's met zonnepanelen
6 redenen om voor een jonge Audi e-Tron uit het buitenland te kiezen
Elektroauto-Förderung: Längere Haltefrist gegen Geschäftemacherei (Duits)