De overheid heeft tijdens Prinsjesdag 2021 de plannen rondom automobiliteit voor 2022 bekend gemaakt. Er ging veel aandacht uit naar de verhoogde bijtelling voor elektrische auto's, maar er leek ook goed nieuws te melden over de MIA regeling.
De letters MIA staan voor 'Milieu-investeringsaftrek'. Dit is een regeling die het voor ondernemers aantrekkelijk maakt om over te stappen op volledig elektrische auto's met ingebouwde zonnepanelen. Door deze milieu-investeringsaftrek toe te passen kun je de fiscale winst verlagen.
In 2021 was het percentage voor elektrische auto's nog 13,5%, voor 2022 zou dit opgehoogd worden naar 27%. Een verdubbeling. Het tegengestelde is de waarheid geworden, de MIA/VAMIL regeling voor elektrische personenauto's zonder ingebouwde zonnepanelen komt per 2022 geheel te vervallen.
Via deze links tref je het aanbod elektrische auto's met maximaal 6.000 km aan uit 2018, 2019, 2020 en 2021 zodat je optimaal kunt profiteren van een lage bijtelling en de MIA regeling.
In Nederland hebben we de MIA subsidie, in Duitsland is er echter een subsidie die pas echt interessant is. Dit is de BAFA subsidie die kan oplopen tot € 9.000,00 voor volledig elektrische auto's. Door de elektrische auto niet nieuw in Nederland te bestellen maar door voor een jong exemplaar uit Duitsland te gaan kun ook jij profiteren van deze subsidie. Hier lees je meer over de BAFA subsidie.
In Nederland is de fiscale waarde, de waarde waarover de bijtelling wordt gerekend, gelijk aan de nieuwprijs zoals die in de prijslijst van de fabrikant staat. Bij een jonge auto uit het buitenland wordt de fiscale waarde bepaald op het moment van import. Door verschillende aktiemodellen en accessoirepakketten te combineren lukt het vaak op de fiscale waarde van een importauto een stuk lager te krijgen dan van een vergelijkbare auto die voor de eerste keer nieuw in Nederland is toegelaten.
Mocht je er trouwens voor kiezen om de elektrische auto privé te gaan rijden, dan is de SEPP regeling wellicht interessant.