Taycan

Taycan

Taycan

Mission elektrische auto

Op 14 september 2015 mochten we kennismaken met een nieuwe conceptcar van Porsche. Dit gebeurde op de Frankfurt Motor Show. Als je deze nieuwe auto ziet, dan zou je zo denken dat de auto uit een actie film is gehaald. De naam die Porsche aan de auto heeft gegeven is dan ook wel erg toepasselijk, namelijk Mission E. Toevallig een auto uit één van de films van Mission Impossible? Maar niks is minder waar, dit is de eerste volledig elektrische auto van Porsche. Een echte sportauto met vier zitplaatsen en volledig elektrisch aangedreven. Op 8 juni 2018 werd de nieuwe naam van deze sportauto bekend gemaakt: de Porsche Taycan. Helaas was de auto alleen nog steeds niet verkrijgbaar op die datum, we hebben moeten wachten tot 4 september 2019. Dat is dus nog niet zo heel lang geleden! De Porsche Taycan werd gepresenteerd als twee uitvoeringen, namelijk de Turbo en de Turbo S. De Porsche Taycan Turbo heeft 680 PK onder de ‘motorkap’ en de Turbo S heeft maar liefst 761 PK! Wel zijn ze allebei begrensd op een topsnelheid van 200 km/h. Maar dat mag natuurlijk de pret niet drukken voor deze fantastische, snelle, nieuwe, elektrische auto van Porsche! Later kwam Porsche ook nog met de Taycan 4S, dit model is een stukje goedkoper, maar is dan ook in alles net iets minder. Maar dat maakt nog niet, dat dit ook een super mooie auto van Porsche is.

Wat deze elektrische Taycan te bieden heeft

Je kunt de Porsche Taycan vergelijken met de Porsche Panamera, maar dan elektrisch. Als je graag een elektrische auto wil gaan rijden, dan is het natuurlijk erg belangrijk om op bepaalde punten te letten. Zoals wat zijn actieradius is en hoe snel hij oplaadt. In tegenstelling tot veel andere elektrische auto’s, is dit bij de bij Porsche Taycan allemaal naar een hoger niveau getild. Als we gaan kijken naar de actieradius, dan verschillen die natuurlijk per model, maar ook je rijstijl heeft een grote invloed. De geschatte actieradius van de S4 is 287 km, die van de Turbo is 329 km en die van de Turbo S is 327. Een aardig bereik kun je dus wel zeggen. Maar wat deze Porsche Taycan er al helemaal uit laat springen bij de elektrische auto’s, is hoe snel hij oplaadt. Normaal gesproken heeft een elektrische auto een spanning van ongeveer 400 volt. Bij de Porsche Taycan hebben ze dit even verdubbeld naar 800 volt. Hierdoor wordt extreem snel laden mogelijk gemaakt. Zo zegt Porsche dat je in 5 minuten tot wel 100 km aan bereikbaarheid kunt bijladen. En zo ben je in 15 minuten al op 80% bij het laden. Maar als je dit wilt, moet je hem wel opladen bij een Porsche Turbo Charging. En deze zijn tot nu alleen nog maar te vinden bij geselecteerde Porsche centra. Maar wees niet getreurd, je kunt de Porsche Taycan ook gewoon thuis opladen. Dit gaat dan natuurlijk niet zo snel, maar je hoeft in ieder geval niet bij een Porsche centrum in de buurt te wonen!

Overzicht in het interieur van de Taycan

Als je achter het stuur gaat zitten van de Porsche Taycan, dan is waarschijnlijk het eerste wat je opvalt, hoe strak en opgeruimd alles eruit ziet. Dit komt voornamelijk doordat bijna alle mechanische knoppen vervangen zijn voor digitale toetsen. Het interieur straalt ook echt luxe uit, omdat er tot maximaal vier displays in de Taycan zitten. En elk display heeft zijn eigen functie! Zo is er één display helemaal speciaal gemaakt voor de bestuurder. Deze zit in het midden van je gezichtsveld en is een 16,8 inch curved display. In het middenconsole zit een 8,4 inch bedieningselement, waar je bijna alles op kunt zien en doen. Denk hierbij aan het bedienen van je navigatie, telefoon en instellingen. Maar ook kun je op dit display het openen en sluiten van de laadklep en bagageruimte bedienen. En wat nog meer kan worden weergegeven op dit display, is de laadweergave en de laadstatus van de accu. Op deze manier kun je alles in één opslag zien en bedienen, hoe makkelijk en overzichtelijk is dat!