Auto importeren uit België

Auto importeren uit België

Een aanzienlijk deel van de auto’s die we in Nederland jaarlijks uit het buitenland importeren, inmiddels zo’n 215 duizend stuks per jaar, komen uit België. In dit artikel zetten we uiteen waarom de auto’s uit België zo interessant zijn om te importeren. Is het omdat de prijzen in België gunstiger zijn? Zit het voordeel in het feit dat ze wellicht completer zijn of omdat je meer keuze hebt als je gaat kijken naar een auto van onze zuiderburen? Als je dit artikel gelezen hebt weet jij of je in België moet gaat kijken voor je volgende auto en hoe je het invoeren van een personenauto uit België aan moet pakken.

Is België het populairste land om auto's uit te importeren?

België is niet het populairste land als het gaat om het aantal geïmporteerde auto’s. Een land als Duitsland is een stuk populairder. België staat op plek 2 en Spanje op plek 3. Inmiddels halen wij Nederlanders ook onze voertuigen uit landen zoals Frankrijk, Denemarken, Luxemburg, Zwitserland, Oostenrijk, Polen en Italië. Als er dan zoveel keuze is qua landen om je auto te kopen, waarom zou je dan voor België kiezen?

Waarom zou je een auto uit België halen?

We gaan nu in op de redenen waarom je een gebruikte auto zou moeten importeren en daar waarom de deze specifiek uit België zou moeten importeren.

Waar komen onze importautos vandaan

Keuze

In het algemeen kun je stellen dat de redenen zijn om een auto te importeren vaak liggen in het feit dat je in het buitenland een stuk meer keuze hebt dan in Nederland. Als je naar de aantallen kijkt dan zie je dat er in Nederland maar zo’n 400 duizend gebruikte auto’s te koop staan, en daarbij ligt de nadruk op goedkope jonge auto’s en veel oudere occasions. Doordat auto’s in Nederland door de BPM relatief duur zijn en we een hoge houderschapsbelasting kennen, kopen veel autokopers juist een kleine nieuwe auto. Qua occasions is er juist vaker behoefte aan middenklasse en premium occasions, en die kun je bij ons amper vinden. In Belgie daarentegen worden er jaarlijks nog meer nieuwe auto's verkocht dan bij ons. In Nederland werd er afgelopen jaar 450 duizend nieuwe auto's verkocht, in België (terwijl er minder inwoners zijn) een dikke 100 duizend meer! Daardoor is het occasionaanbod in België relatief gezien veel jonger. Ook zie je er veel meer grotere auto's te koop staan.

auto-import-orientatiefase

Uitrusting

Zoals we al aangaven zijn auto’s in Nederland relatief duur. Ook geld de bijtelling in Nederland niet alleen over de prijs van de auto, maar ook over de nieuwprijs van alle fabrieksopties. Daarnaast is de investering die gemoeid gaat met de aanschaf van een wat grotere nieuwe auto vaak ook al dusdanig hoog dat autokopers de optielijst links laten liggen. Dit heeft tot gevolg dat de middenklasse auto’s en auto’s uit het premium segment in Nederland vaak karig zijn uitgerust. Je mag al blij zijn als er een navigatiesysteem in zit. Dit terwijl je in het buitenland veel vaker ‘full options’ auto’s ziet waarbij de hele optielijst is aangevinkt. Je moet dan denken aan luxe lederen bekleding, alle technische hulpsystemen, forse lichtmetalen velgen, een panoramadak en bijvoorbeeld een uitgebreid multimedia systeem.

mrwheelson-interieur-opties-full-options

Motoren

De nieuwprijs van een auto in Nederland wordt grotendeels bepaald door de CO2 uitstoot. Hoe groter de motor, des te hoger is de te betalen BPM op een auto. En daar worden de nieuwe auto’s in Nederland juist zo duur van. In België kent men dit probleem veel minder. Daardoor kopen nieuwe autokopers in het buitenland veel vaker voor een zwaardere motor. Waar het aanbod in Nederland vaak een 1.2 of een 1.4 motor is, zie je in België veel vaker de 2.0 en zelfs 2.5 variant rijden. Een grotere motor zorgt ervoor dat die minder hard hoeft te werken en je comfortabeler kunt rijden.

bmw-5serie-m50-v10-motorblok

Kilometerstand 

De houderschaps belasting in Nederland is relatief hoog voor een auto met een dieselmotor. Voor een middenklasse auto dieselmotor ligt in België de wegenbelasting rond de driehonderd euro op jaarbasis. Dit bedrag betaal je bij ons elke drie maanden. De meerprijs voor een dieselauto is in België ook veel minder hoog. Dik 10 jaar geleden was 4 van de 5 auto's nog een diesel in Belgie. Momenteel is nog steeds 60% van de auto's uitgerust met een zelfontbrander. Dit in tegenstelling tot slechts 15% in Nederland. Doordat er amper meerkosten zijn wordt er in België ook voor een diesel gekozen als men niet zoveel kilometers rijdt. Daardoor zijn er ook auto's met een dieselmotor te vinden van een paar jaar oud die nog amper gereden hebben.

audi-a3-snelheidsmeter-260

Locatie

Waarom zou je van ver halen, wat je ook bij jou in de buurt kunt kopen? Natuurlijk kun je in een land als Griekenland gaan kijken als je op zoek bent naar een andere auto. Maar dan ben je al snel een paar dagen kwijt om een auto te bekijken en alles te regelen. In België ben je zo. Afhankelijk van waar je woont in Nederland en waar de auto in België staat zou het nooit meer dan drie uur hoeven te kosten om een auto te bekijken. En als je in zuid Nederland woont dan kan het zomaar zijn dat een occasion in België dichterbij staat dan een vergelijkbare occasion uit Nederland. Als je een auto die in de buurt staat wilt vergelijken met een auto die verder weg staat, en je overweegt om het transport uit te besteden aan een professioneel transportbedrijf, hou dan rekening met ongeveer € 1,- per kilometer. Een auto die op 100 km afstand staat in het buitenland mag dus maximaal € 900 duurder zijn dan een auto die op 1.000 km afstand staat. Het prijsverschil moet dus aanzienlijk zijn wil het interessant zijn om een auto aan te kopen die in het buitenland staat.

autobahn

Klimaat

Een nieuwe auto die voor Noord Afrika wordt gemaakt, wordt heel anders uitgevoerd dan een auto die voor de Scandinavische markt is bedoeld. Je moet daarbij denken aan een aangepast koelsysteem voor de motor of een zwaardere airco. Maar ook eenvoudige zaken zoals stoelverwarming zullen wel in de uitvoering voor Noord Europa en niet in de auto voor de Afrikaanse markt zitten. De auto’s die worden gemaakt voor de Belgische markt worden gebouwd zijn nagenoeg gelijk aan de auto’s die wij hier hebben.

dessert-highway

Taal en cultuur

Als je het aan de Belgen zelf vraagt bestaat België uit meerdere landen. Het Vlaamse deel (Nederlandstalig), het Waalse deel (Franstalig) en Brussel. Daarnaast heb je ook nog een Duitstalig deel in België. De Noordelijke regionen van België spreken Vlaams, en dat lijkt best veel op ons Nederlands. Doordat een taalbarrière ontbreekt is het voor ons Nederlanders relatief eenvoudig om hier een auto te kopen. Een waarschuwing is echter wel op zijn plaats. De taal mag dan wel op elkaar lijken, onze culturen verschillen wel degelijk. Er zijn dan ook tal van vooroordelen. Uit onderzoek blijkt dat Belgen vinden dat wij Nederlanders brutaal, recht voor de raap zijn en geen respect hebben voor hiërarchie. Wij Nederlanders vinden juist dat Belgen ouderwets zijn, Bourgondisch zijn ingesteld en dat ze veel roddelen. Deze vooroordelen zorgen er vaak voor dat we elkaar tijdens de onderhandelingen niet goed begrijpen. Aangezien in het Waalse deel onze culturele verschillen nog groter zijn en ook de taal een barrière vormt is het advies om zicht bij het oriënteren op een auto te richten op het Vlaamse deel van België.

Financial lease

Als je een auto uit Belgie gaat importeren met als bedoeling deze in Nederland met een privé autofinanciering of zakelijk financial lease in te zetten dan dien je je te realiseren dat een Nederlandse financial lease maatschappij geen facturen accepteert van een buitenlands autobedrijf. Als je voor deze optie gaat is het dus belangrijk dat je de samenwerking zoekt met een professionele partij die de auto voor jou aankoopt in het buitenland en dee vervolgens aan jou doorfactureert. MrWheelson heeft hier veel ervaring mee en regelt dat automatisch.

vlaanderen-en-wallonie-auto-importeren-belgie

Papieren

Doordat België een goed ontwikkeld land is met een betrouwbare overheid is alles omtrent de registratie en documenten van een auto goed geregeld. Waar je in sommige landen uren bezig bent om het juiste stempeltje te halen, is dit in België doorgaans vlot geregeld. Doordat de kentekenplaten bij de eigenaar blijven hoef je als koper alleen maar te beschikken over het keuringsrapport, een Car-Pass, het afgemelde kentekenbewijs en het CoC certificaat.

Keuringsrapport

Als een België een auto wordt verkocht dan moet die vooraf gekeurd worden. Deze keuring mag op het moment van verkoop niet ouder zijn dan 2 maanden. Mocht de keuring verlopen zijn dan kan die verlengd worden met een visuele inspectie.

Car-Pass

Vergelijkbaar met de Nederlandse Nationale Autopas, die inmiddels is vervangen door het kilometerrapport van de RDW, is de Car-Pass. Deze is in 2006 in het leven geroepen en geeft goed aan wat de kilometerstand van een auto was op een specifiek moment. Hierdoor is het veel lastiger voor criminelen om te rommelen met de kilometerstand. In tegenstelling tot wat er in Nederland gebeurt is het voor een verkoper verplicht om de Car-Pass mee te leveren bij verkoop.

Afgemeld kentekenbewijs

Om in Nederland een kenteken bij de auto te kunnen krijgen dien je te beschikken over het originele Belgische kentekenbewijs. Deze dient te worden afgemeld door de Belgische eigenaar, dat doen ze eenvoudig door de kentekenplaten van de auto te halen en deze op te sturen of in te schrijven voor een nieuwe auto. Afhankelijk van het bouwjaar zijn er verschillende documenten in omloop. Tot 2011 was er een roze strook, na 2011 een beige A4 document. Deze laatste bestaat uit twee delen; deel 1 en deel 2.

CoC Certificaat

Het CoC certificaat, ook wel Conformiteitsverklaring of Certificate of Conformity genoemd, is een document wat we in Nederland niet echt kennen. In veel omringende landen wordt deze standaard bij een nieuwe auto meegeleverd. Dit document geeft aan hoe de auto de fabriek heeft verlaten. Het geeft exact aan welke motor, transmissie en carrosserieopbouw er is gebruikt. Ook staan technische gegevens zoals de wielbasis, de cilinderinhoud en de CO2 uitstoot vermeld. Dit document heeft de RDW in Nederland nodig om een Nederlands kenteken op de Belgische auto af te kunnen geven.

mr-wheelson-checking

Belgische auto in Nederland invoeren

Als je de auto in België hebt gekocht en het transport hebt geregeld dan kun je er nog niet mee rijden in Nederland.

Transport auto België naar Nederland

Ook het transporteren van België naar Nederland is zo eenvoudig nog niet. Een groot gevaar zit in de export-kenteken. Deze mag je alleen in België gebruiken en is absoluut niet toegestaan voor gebruik op de Nederlandse weg. En let op, je begaat een fiscaal delict als je daar toch mee rijdt. Ook de autoverzekering is een valkuil, de autoverzekering die is gekoppeld aan het tijdelijke exportkenteken betreft uitsluitend een WA dekking. Mocht je iets gebeuren met de auto dan ben je jouw investering kwijt.

Importheffingen

Doordat België binnen de Europese Unie ligt, hoeven er geen importheffingen betaald te worden. Zou je een auto kopen uit bijvoorbeeld Zwitserland of Amerika, dan dien je rekening te houden met 10% importheffing en nog eens 21% BTW over het aankoopbedrag, de verzendkosten en de kosten voor verzekering tijdens het transport. Wel dien je BPM te betalen bij registratie in Nederland.

BPM

Voordat een auto uit België in Nederland gebruikt mag worden dien je BPM te betalen. De BPM staat voor Belasting op Personen- en Motorvoertuigen. De hoogte van deze luxe registratiebelasting wordt bepaald door (afhankelijk van het bouwjaar van de auto) factoren zoals de nieuwprijs, de brandstof en de CO2 uitstoot. Bij een diesel kan ook de roetuitstoot een rol spelen. Het bepalen van deze BPM kan op vele manieren. Vraag gerust bij een specialist zoals MrWheelson wat de BPM gaat worden van een auto die jij op het oog hebt.

RDW keuring

Voordat een auto in Nederland wordt toegelaten op de weg dient er een inspectie door de RDW plaat te vinden. De RDW staat voor Rijksdienst voor het Wegverkeer. Deze overheidsinstantie is in Nederland verantwoordelijk voor de toelating van alle voertuigen die we op de Nederlandse wegen tegen kunnen komen. Naast dat globaal wordt gekeken of de auto verkeersveilig is, wordt vooral de identiteit gecontroleerd. Ook wordt gekeken of een voertuig bijvoorbeeld niet internationaal als gestolen staat vermeld. Let op dat de RDW keuring niet automatisch een APK keuring is. Mocht een auto nog een geldige technische keuring uit een andere Europees land hebben, dan is dat ook in Nederland geldig. Ook kun je ervoor kiezen de auto bij een garage in de buurt te laten keuren voor de APK. Dit kan echter pas als je de Nederlandse autopieren en kentekenplaten voor elkaar hebt.

Kentekenpapieren

Als de RDW keuring is uitgevoerd, en de BPM is betaald, dan zal de kentekencard worden opgestuurd. Daarnaast ontvang je een tenaamstellingscode. Deze code dien je goed op te slaan. Deze heb je nodig als je de auto ooit weer wilt gaan verkopen. Bewaar deze nooit samen met je kentekencard, maar altijd op een veilige plek.

Nederlandse kentekenplaten

Als je de kentekencard hebt dan kun je daarmee bij een lokale automaterialen zaak de felbegeerde gele Nederlandse kentekenplaten bestellen. Beschikt je auto ook over een trekhaak? Dan kan het handig zijn om ook een witte plaat te bestellen, die kun je gebruiken op bijvoorbeeld een fietsendrager. Ook kun je deze als tijdelijke platen gebruiken als je ooit je originele kentekenplaten kwijt bent. Als je de kentekenplaten besteld dan heb je de keuze uit de gewone platen, waarbij met een zwarte folie laag de leestekens worden gedrukt op de plaat. Het alternatief zijn de ‘luxe’ kentekenplaten. Hierbij worden de dikke kunststof ‘chocolade’ letters en cijfers op de kentekenplaat bevestigd. Het voordeel is dat ze er mooier uitzien en minder snel slijten.

 

grensovergang- Belgie

Import Belgische auto kun je overlaten aan professionals

Zoals je hebt kunnen lezen kunnen de voordelen bij de aankoop van een auto uit België enorm oplopen. Ook hebben we je de valkuilen en gevaren laten zien van deze auto import. Zou het niet geweldig zijn als je wel kunt profiteren van de voordelen, maar geen last hebt van de nadelen? Dat is het gat waar MrWheelson in is gesprongen

Wat is MrWheelson?

Eind vorig jaar is dit platform van start gegaan. Het is een soort Amazon voor gebruikte auto’s. Het team van MrWheelson heeft de allerbeste auto’s uit Europa bij elkaar gebracht en uitgerekend wat die auto’s geheel rijklaar op Nederlands kenteken gaan kosten. Deze all-in prijzen kun je vinden op de website van MrWheelson. Vervolgens kun je heel eenvoudig een offerte aanvragen waarna je een persoonlijk voorstel ontvangt.

Gespreide betaling via MrWheelson

Zowel als particuliere en als zakelijke koper kun je ervoor kiezen om je MrWheelson occasion niet ineens te betalen. Het team regelt graag je zakelijke financial lease. Hiervoor hebben ze alleen je Kamer van Koophandel nummer nodig, akkoord krijg je vaak al binnen 24 uur en het insturen van jaarcijfers is meestal niet eens nodig. Ook particuliere private lease of autofinanciering wordt door het team geregeld.

Inruil via MrWheelson

In het persoonlijke voorstel kan ook een inruilauto meegenomen worden. Doordat het team beschikt over een groot netwerk in de autobranche kan er direct een markconforme inruilprijs geboden worden voor je oude auto. Vaak is er ook de afspraak te maken dat je tussen het moment van aankoop en het moment van levering zelf een koper zoekt voor je auto, op die manier kun je het maximale eruit halen.

Garantie via MrWheelson

Als je een auto koopt in het België dan is de garantie altijd wel een gedoe. Sommige autodealers verlenen uitsluitend garantie als je met de auto terug gaat naar de dealer waar je hem gekocht hebt. Best lastig als die een paar honderd kilometer verderop zit in de Ardennen. Als je via MrWheelson een auto koopt dan heb je altijd minimaal 12 maanden garantie die je vaak bij jouw lokale autodealer kunt laten uitvoeren.

All-in prijzen op MrWheelson

De prijzen op MrWheelson zijn all-in. Niet alleen is de prijs inclusief de Nederlandse BTW en BPM, ook verzorgt het team van MrWheelson het transport en de RDW keuring. Het is eigenlijk net alsof je een auto gewoon bij een dealer in Nederland koopt. Je hebt wel de voordelen, maar niet de nadelen.

mr-wheelson-round