Column: Stop, Politie, Volgen

Dragen camera-auto's op de weg bij aan de veiligheid?

C63 AMG vs Skoda Superb

Het was 11 juni 2015. Ik had een afspraak bij een datacentrum bij Schiphol maar was door drukte en files op de A1 bijna te laat op mijn afspraak.

Lees verder onder de afbeelding

Bron: Google streetview


Nadat ik langzaam bumper-aan-bumper had gereden op de A4 nam ik bij Hoofddorp de afslag Schiphol-Rijk en sloeg rechtsaf een lege N201 op. Een brede weg met 3 rijstroken beide kanten op, gescheiden door een brede groenstrook. En zonder verkeer. Je zou verwachten dat je er destijds nog 100, 120 of zelfs 130 mocht rijden.

457 paarden

In de veronderstelling dat ik hier wat tijd goed kon maken trapte ik het gaspedaal in om de 457 paardenkrachten van mijn Mercedes Benz C klasse C63 AMG aan het werk te zetten.

De automaat schakelde terug en het gegrom onder de motorkap zwengelde aan tot het mooiste mechanische gehuil dat je ooit hebt gehoord. Het geluid van de ongeblazen V8 met 6.208 cc is absoluut de mooiste soundtrack ooit!

Wat een stukje vakwerk van de mannen van "Aufrecht, Melcher en Großaspach" uit Affalterbach. De radio werd overstemd en op hetzelfde moment kreeg ik kippenvel en liep er een rilling door mijn ruggengraat.

"Wat is het toch bijzonder dat het gegrom van die V8, de acceleratie en de snelheid zo'n fijn gevoel geeft."

Dit kleine stukje N201 had ik er dan ook in no-time opzitten. De tijdwinst was klein, maar het gevoel dat ik er alles aan had gedaan om op tijd te komen maakte veel goed.

Lees verder onder de afbeelding

Na enkele momenten keek ik in de achteruitkijkspiegel en zag dat ik een collega automobilist had getroffen die ook gek was op flink doorrijden. Die zijn er niet zoveel in Nederland, dus het moment om voorzichtig te zijn en het gas los te laten. Je moet altijd waakzaam blijven.

Na de verkeerslichten passeerde deze Skoda Superb mij en ging voor mij rijden. Achter de achterruit lichte het symbool op waar menig automobilist bang voor is; "Stop", "Politie", "Volgen".

Gelukkig had hij te kort achter mij gereden om over het hele traject mijn exacte snelheid te kunnen meten. Mijn rijbewijs mocht ik houden, het bleef bij een fikse boete.

Variabele houderschapsbelasting

Persoonlijk zie ik een bekeuring voor te snel rijden als een vorm van variabele houderschapsbelasting en ik heb diep respect voor het werk dat deze agenten hebben. Je neemt zelf het risico en dan moet je ook niet zeuren als je eens een bekeuring krijgt. Ik zal dan ook nooit in discussie gaan met een agent die netjes zijn werk doet.

Meer camera-auto's

Hoe werd ik herinnerd aan dit bijzondere voorval? De Politie maakte afgelopen week bekend dat ze meer camera-auto's de weg op gaan sturen. In 2022 willen de Politie tussen de 50 en 100 auto's op de weg hebben met camera's aan zowel de voor- als achterzijde. Bijzonder is dat deze auto's rijdend hun werk kunnen doen. Ze hoeven zich dus niet verdekt op te stellen achter een vangrail.

Deze camera's kunnen niet alleen de snelheid van de auto's vastleggen van de auto's die de betreffende politieauto inhalen, maar ook het verkeer op de andere weghelft.

De eerste omgebouwde politieauto's zijn inmiddels gesignaleerd. Hiervoor hebben ze twee exemplaren genomen van de Mercedes Benz A Klasse A35.

Wat heb ik geleerd?

Na alle bekeuringen op Nederlands grondgebied heb ik een aantal zaken geleerd.

1. Nederland is te druk om te hard te rijden. Je brengt andere weggebruikers in gevaar en laat ze vaak flink schrikken met je weggedrag. Dit soort video's zijn echt niet stoer.

2. De Duitse 'Autobahn' is briljant. Ik woon in Enschede, dus op een steenworp afstand van de Duitse grens. De A31 tussen Oberhausen en Emden is de perfecte plek om de topsnelheid van je auto uit te testen. Bij voorkeur op een zondagochtend, mooi op tijd.

3. Wil je ook de bochtentechniek verbeteren? Boek dan een keer een trackday op bijvoorbeeld Assen. Probeer het zo te regelen dat je ook een instructeur meeneemt. Geloof me, daar leer je pas echt veel van.

4. De tijdwinst is echt minimaal. Het gas intrappen is niet de manier om te voorkomen dat je te laat komt op een afspraak, eerder vertrekken wel. Ik ben persoonlijk liever 3 kwartier te vroeg op een afspraak dan 3 minuten te laat.

5. De impact van een staandehouding is veel groter dan een acceptgiro enkele dagen of weken na het begaan van een overtreding. Ik ben voor meer blauw op straat.

Door: Bas Oude Luttikhuis

Deel deze post