Column: BMW XM Concept

Citroën klaag BMW aan en probeer de komst van de BMW XM te stoppen

bmw-xmjpg-voorzijde

Citroën, namens iedereen ter wereld smeek ik jullie: klaag BMW aan en probeer de komst van de BMW XM te stoppen. Niet dat die kekke hatch of break van jullie nou zo’n stuk automobiel erfgoed is, maar iedereen met een paar functionerende ogen zal het er over eens zijn dat BMW nu echt definitief de weg kwijt is.

In 2022 viert BMW M haar 50-jarig bestaan. Er is natuurlijk geen onderneming ter wereld die zo’n kans voorbij laat gaan zonder zichzelf een nieuw model cadeau te doen. Het komt voor niemand als ene verrassing dat zo’n cadeau in deze tijd de vorm van een SUV heeft. Het zal nog minder mensen hebben verbaasd dat er een V8 hybride aandrijflijn in ligt, simpelweg de tijden waarin we leven. Waar echter niemand klaar voor was, is dit ontwerp. De BMW XM Concept is zo lelijk dat wanneer je er een X7 naast zet, de X7 bijna een kloppend ontwerp lijkt. Waar een 4-serie er vanuit sommige hoeken nog redelijk uitziet, behalve recht of schuin van voren, is dit ontwerp vanuit alle hoeken lelijk. Het lijkt wel alsof de ontwerpers een stuk software hebben dat kan berekenen welke lijn onder welke hoek moet worden geplaatst om het ontwerp extra lelijk en rommelig te maken. Laten we er even van voor tot achter doorheen lopen.

bmw-xmjpg-voorzijde-1

De neus, dat het ding een grote grille zou krijgen is een gegeven, maar dat de grille nog lelijker kon worden dan op de huidige modellen is toch verrassend te noemen. Als je heel snel recht vna voren kijkt lijkt het haast op een Labrador uit Minecraft die is gestoken door een wesp. Led techniek heeft ontwerpers de mogelijkheid gegeven om koplampen afmetingen te geven die ze willen, ze zijn niet langer gehouden aan de minimale hoeveelheid ruimte die om de gloeilamp of xenonlamp moet zitten. Spitse koplampen hebben normaal iets agressiefs maar je kunt het ook overdrijven zoals BMW hier zo treffend laat zien.

bmw-xm

Dan de zijkant. Het lijkt wel een grote Skoda Kodiaq. Niet het grootste compliment voor een model dat de geboorte van de BMW M1 moet vieren. De Hofmeister knik is in zijn geheel niet meer als zodanig te herkennen. De hoeveelheid lijnen en vouwen laten het meer op iets lijken dat door een dronken junk met gebrekkige software en een te krap tijdschema is gemaakt dan een ontwerp dat door een kundig ontwerper is vervaardigd.

bmw-xmjpg-achterzijde

U zult nu denken dat het niet veel erger kan. Fout!  BMW heeft de auto ook een achterzijde meegegeven die werkelijk niet om aan te gluren is. Waar te beginnen? Bovenaan? Er staan twee logo’s bovenaan de achterruit die u aan de BMW logo’s op de kont van de BMW M1 moeten doen denken. Binnenkort ook te zien op een gare 3-touring bij u in de buurt. Daaronder zit een te kleine achterruit die van een Mini afkomstig lijkt te zijn. Daarnaast zijn de achterlichten te dun en zien we een “diffuser” met vier uitlaten, het is simpelweg om te janken zo lelijk. Volstrekt acceptabel op een speelgoed auto van twee euro via Aliexpress maar niet als vlaggenschip voor je merk.

bmw-xmjpg-interieur

Het interieur is vanzelfsprekend fantastisch en zal hooguit wat worden afgezwakt voor de productieversie, want op het gebied van interieurs scoort BMW sinds de tweede generatie van iDrive louter homeruns. Het ding zal ongetwijfeld goed rijden want alle laatste techniek is aan boord, Dit flatgebouw op wielen is door BMW M ontworpen en afgesteld en de V8 zal ongetwijfeld voldoende krachtig zijn. Echter bij het zien van dit ontwerp maakt het me allemaal geen bal uit, het zal wel. Waarom moet je cadeau aan jezelf zo ongelooflijk lelijk zijn? Het lijkt wel alsof lelijk en slordig design voor BMW leidend is. Een ontwerp wordt alleen door de directie goedgekeurd als het lelijk is, dat is niet alleen waanzinnig maar zelfs dom. 

bmw-m1-bmw-xm

De BMW M1, waar het allemaal mee begon, was een echte supercar en ik snap ook wel dat het met de huidige regelgeving niet mogelijk is iets te bouwen met een atmosferische en hoogtoerige zes-in-lijn. Het is zelfs volkomen begrijpelijk dat het iets moet zijn dat mensen daadwerkelijk kopen en dat zelfs veel geld kan opbrengen maar voor de laatste keer: waarom zijn jullie hier tevreden mee? Citroën, kom op, slijp de messen en ga de juridische strijd aan, de BMW XM komt er toch wel maar misschien kunnen jullie ze in München nog heel even ophouden zodat er iemand bij zinnen  komt en inziet dat dit niet acceptabel is. #BMWBeBetter

Tom Westendorp is al vanaf kleins af aan geobsedeerd door auto’s. Zijn familie vraagt zich na 33 jaar nog steeds dagelijks af waar deze obsessie vandaan komt. Zijn vrouw tolereert zijn obsessie dagelijks en zijn vrienden vinden hem “bijzonder”. Tevens neemt hij zichzelf niet al te serieus en heeft hij dit post scriptum vanuit de derde persoon geschreven.

Ook verschenen:

Column: BMW XM Concept

Column: De nieuwe BMW M3 Touring. Te laat of precies op tijd?

Column: De wederopstanding van Spyker.

Column: Rij-impressie G63 AMG

Column: Burgers van Nederland u kunt geen nieuwe auto betalen.

 

Deel deze post