Column: Welke innovatie mist u eigenlijk op uw huidige auto?

Waarom zijn alleen elektrische auto's voorzien van alle nieuwe snufjes?

Tesla importeren Model X financial lease zittend erin dashboard

Zeg! Autofabrikanten! Luister eens, waarom kan ik alleen de laatste stand der techniek op een elektrische auto krijgen maar niet op een gewoon, brandstof gestookt, model?


Het is toch eigenlijk apart? Wat is de reden hierachter? In deze blog neem ik u, al filosoferend mee, in de wondere wereld die autotechnologie heet.


Vroeger was het voor autofabrikanten “big business” om de klant naar de werkplaats te krijgen. “Dag meneer Jansen, bevalt de auto nog goed? Ja? Geen bijzonderheden? Neemt u maar even plaats, u krijgt koffie en met een uurtje staat uw auto weer klaar”. KATSJING! Daar kwam de goudgerande factuur met allemaal moeilijke afkortingen en onleesbare codes. Of juist doodeenvoudige taal: service A: € 350,-. Het is een publiek geheim dat autobedrijven het meeste geld in de werkplaats verdienen. De verkoop moet de eigen broek ophouden en in ieder geval geen verlies maken maar de werkplaats is sinds jaar en dag de kip met de gouden eieren.


Hoe anders ging dat vanaf dag één bij Tesla? Die hebben geen service-apparaat. Een Tesla behoeft ook amper onderhoud en de inspecties die Tesla wel nodig acht zijn de afgelopen jaren ook steeds verder uit elkaar komen te liggen. Dat autodealers hinder gaan ondervinden van elektrische auto’s voor wat betreft de werkplaats-omzet is evident. Deze gapende wonde in de omzet wordt momenteel gestelpt door auto’s met een aantal jaren onderhoud te verkopen, op die manier is de klant maximaal ontzorgd en is er een beetje werkplaats-omzet gegarandeerd voor de dealer. Win-Win.


Bovenstaand zal voor niemand een verrassing zijn en is zelfs allemaal heel logisch. Wat echter onverklaarbaar is en onacceptabel bovendien: waarom kan ik als koper van een brandstofauto niet beschikken over de laatste stand der techniek zoals de koper van een elektrische auto dat wel kan. Audi, waarom kan ik die kekke buitenspiegelcamera’s niet gewoon op mijn A6 bestellen? Porsche waarom moet mijn toekomstige Panamera nog steeds zo afgrijselijk lelijk zijn als de Taycan zo beeldschoon kan zijn? Ze zijn in Stuttgart zelf verbaasd over het feit dat ze momenteel meer Taycan’s verkopen dan Panamera’s, wellicht even naar beide auto’s kijken? Nog zoiets: waarom duurt het bijna 120 jaar totdat er iemand bedenkt dat de mens een intrinsiek lui dier is en simpelweg geen zin heeft om een deur dicht te trekken. Tuurlijk we hebben soft-close portieren die het laatste zetje geven maar het duurde tot 2015 voordat Tesla op het lumineuze idee kwam om deuren automatisch te laten sluiten.

(Lees verder onder de afbeelding)


Het is toch te kort door de bocht om te stellen dat kopers van elektrische auto’s meer open staan voor de laatste stand der techniek en daarom een betere doelgroep zijn om deze technieken bij te introduceren? Ik begrijp dat je geen automatisch sluitende portieren op een sportauto als een 911 GT3 zet maar op een Mercedes-Benz S-klasse maken die paar kilo’s toch niet uit? Tuurlijk de Golf 8 kan binnenkort over-the-air updates ontvangen maar moet dat serieus zo lang duren als Tesla het jaren geleden al heeft geïntroduceerd? Wat mij het meeste tegenstaat is dat autofabrikanten nu pas beginnen op te letten waar de grondstoffen voor de accu’s vandaan komen en nog belangrijker: onder welke omstandigheden deze uit de grond worden getrokken. Ik weet ook wel dat de olie-industrie nou niet bepaald het braafste jongetje van de klas is maar in een decennium waarin “corporate governance” voor de bühne al jaren de boventoon voert zou het toch fatsoenlijk zijn als de winst een klein beetje mag lijden onder wat juist is?


Welke innovatie mist u eigenlijk op uw huidige auto?

 

Tom Westendorp is al vanaf kleins af aan geobsedeerd door auto’s. Zijn familie vraagt zich na 33 jaar nog steeds dagelijks af waar deze obsessie vandaan komt. Zijn vrouw tolereert zijn obsessie dagelijks en zijn vrienden vinden hem “bijzonder”. Tevens neemt hij zichzelf niet al te serieus en heeft hij dit post scriptum vanuit de derde persoon geschreven.

Ook verschenen:

Column: De nieuwe BMW M3 Touring. Te laat of precies op tijd?

Column: De wederopstanding van Spyker.

Column: Rij-impressie G63 AMG

Column: Burgers van Nederland u kunt geen nieuwe auto betalen.

 

Deel deze post