Grijs kenteken bedrijfswagens, wat gaat er veranderen?

Grote veranderingen op komst voor bedrijfswagens BPM in 2025

De derde dinsdag van september is de datum dat de regering de plannen voor de komende jaren bekend maakt. Dit jaar stonden naast alle maatregelen rondom energie ook de bedrijfswagens en bestelbussen in de spotlight. Er gaat namelijk het een en ander veranderen voor auto's met een 'grijs kenteken'.

Wat is grijs kenteken?

Waar komt de naam 'grijs kenteken' trouwens vandaan? Bij bedrijfswagens en bestelbussen wordt er gesproken over grijs kenteken terwijl de kentekenplaten, net zoals bij personen auto's met een 'geel kenteken', gewoon geel van kleur zijn.

De benaming 'grijs kenteken' stamt nog uit de tijd dat kentekenpapieren gewoon nog gedrukt werden op papier en niet zoals tegenwoordig op een kunststof kentekencard. De kentekenpapieren van een personenauto hadden destijds een geel / beige kleur terwijl de kentekenpapieren van een bedrijfswagen grijs van kleur waren. Je kunt de bedrijfswagens nu alleen nog herkennen aan het feit dat de ramen achter dicht zijn en dat het kenteken start met de letter V of B.

BPM voordeel grijs kenteken

Het BPM voordeel voor grijs kenteken wordt volgens de nieuwe plannen per 1 januari 2025 opgeheven. BPM staat voor 'Belasting op Personen en Motorvoertuigen' en bestaat uit de registratiebelasting die betaald moet worden als een auto op Nederlands kenteken wordt geregistreerd. Bij personenauto's moet er al sinds december 1992 BPM betaald worden. Bij inzet van een auto als taxi kon de taxi ondernemer tot 2020 de BPM terugvorderen, sinds dat moment niet meer.

En per 1 januari 2025 zijn dus ook de bedrijfswagens aan de beurt. Deze BPM was bij bedrijfswagen tot nu toe afhankelijk van de nieuwprijs en wordt vanaf januari 2025 afhankelijk van de co2 uitstoot. Hoe hoger de uitstoot, hoe meer BPM er moet worden betaald.

Afschrijvingstermijn BPM

Bij personenauto's wordt de BPM in ongeveer 100 maanden afgeschreven (ca 8,5 jaar red.), bij bedrijfswagens was de afschrijvingstermijn 60 maanden. Bij bedrijfswagens wordt deze afschrijvingstermijn per januari 2025 aangepast naar 25 jaar. Ook een gebruikte bedrijfswagen importeren wordt dus door de af te dragen rest BPM bij import een dure zaak.

Motorrijtuigenbelasting bedrijfswagens omhoog

Naast het voordeel op de BPM kent het bezitten van een bedrijfswagen ook voordeel omdat je veel minder houderschapsbelasting, in de volksmond nog vaak houderschapsbelasting of wegenbelasting genoemd, hoeft te betalen.

Even de vergelijking voor een auto met een gewicht van 1.500 kg met een dieselmotor in de provincie Drente:

  • Personenauto: Motorrijtuigenbelasting per tijdvak van 3 maanden: € 441
  • Bedrijfswagen: Motorrijtuigenbelasting per tijdvak van 3 maanden: € 109.

Dit voordeel op de wegenbelasting zal minder worden. Vanaf 2025 wordt de wegenbelasting voor bedrijfswagens geleidelijk verhoogd worden met 15 procent. Een jaar later komt hier nog eens een kleine 7 procent bovenop. 

Update 11/11/2022: De voorgenomen verhoging van de houderschapsbelasting op grijs kenteken bedrijfswagens per 2025 lijkt vooralsnog niet door te gaan.

Run op bedrijfswagens

Door deze wijzigingen is de verwachting dat veel ondernemers hun wagenpark nog voor 2025 willen vervangen of uitbreiden met nieuwe bedrijfswagens met een dieselmotor. Door het chiptekort en mondiale leveringsproblemen voor grondstoffen is de beschikbaarheid echter minimaal. Via MrWheelson kun je eenvoudig een bedrijfsauto kopen die beschikbaar is in Europese dealervoorraad. 

Via MrWheelson is de aanschaf van een bedrijfswagen te combineren met financial lease of operatonal lease en ook kunnen bestaande bedrijfswagens of personenauto's ingeruild worden.

 

MrWheelson. Alle voordelen van een bedrijfswagen uit het buitenland, maar dan zonder het gedoe.

 

Ook interessant