Hoeveel kost elektrisch rijden per kilometer?

Hoeveel kost bijvoorbeeld het thuis opladen van een auto?

hoeveel-kost-elektrisch-rijden

Stel dat je deze vraag zou stellen over een auto met een benzinemotor, dan weten we allemaal dat dit nog niet zo eenvoudig te beantwoorden is. Je hebt auto's die 5 liter per 100 km verbruiken, maar ook auto's die net zo makkelijk bijna het dubbele wegslurpen.

Kosten rijden op benzine per kilometer

Het gemiddelde brandstofverbruik van een Mercedes Benz G63 bedraagt bijvoorbeeld 13,1 l/100km (1 op 7,6), terwijl een Suzuki Celerio 1.0 een gemiddeld verbruikt heeft van 5,0 l/ 100km (1 op 20,0). Ook je rijstijl draagt enorm bij aan je brandstofverbruik. Bij en pittige rijstijl mag je de opgegeven cijfers verdubbelen, dan verbruikt een G63 ineens 1 liter per 3,8 afgelegde kilometers.

Het gemiddelde benzine verbruik ligt in Nederland rond de 1 op 15 (6,7 liter per 100 km). Als we dit vermenigvuldigen met een benzine literprijs van rond de € 1,75 dan kom je per kilometer uit op € 0,12 voor de benzine.

Kosten elektrisch rijden per kilometer

Ook bij elektrisch rijden is het belangrijk wat het verbruik is. We hebben het verbruik van een paar elektrische auto's voor je op een rij gezet:

De gunstigste waarde behaal je in de zomer in de stad, het meest ongunstig is een elektrische auto in de winter op de snelweg. (Bron: EV Database)

Gemiddeld komen elektrische auto's uit op een verbruik van rond de 170 Wh per kilometer. Als we dit vermenigvuldigen met een kW prijs van € 0,22 per kW (als je thuis kunt laden) dan kom je uit op € 0,04 voor de stroom. Met eigen zonnepanelen zelfs nog voordeliger.

Als je onderweg wilt snel laden langs de snelweg dan kom je beduidend hoger uit. Tarieven van € 0,70 per kW zijn geen uitzondering. In dat geval kom je uit op € 0,12 voor de energie.

Wat is voordeliger, benzine of elektrisch rijden?

Als je alleen naar de kosten kijkt van de energie dan is elektrisch rijden voordeliger als je thuis of op het werk kunt opladen. Als je veroordeeld bent tot het laden bij snel laders langs de snelweg dan is elektrisch rijden even duur als rijden met een benzine auto.

Maar de brandstofkosten zijn natuurlijk niet het enige wat meespeelt. De andere kosten van het rijden van een auto bestaan uit o.a. de investering, reparaties en onderhoud. Ook spelen fiscale voordelen zoals lagere of geen houderschapsbelasting, lagere bijtelling en de MIA regeling een belangrijke rol.

Conclusie

Elektrisch rijden kan voordelig zijn, maar is enorm afhankelijk van waar je kunt laden, welk type auto je op het oog hebt, of je hem zakelijk of privé gaat kopen, etc. Neem gerust contact op met de specialisten van MrWheelson om te kijken wat in jouw situatie de beste keuze is.

 

MrWheelson. Alle voordelen van een auto uit het buitenland, maar dan zonder het gedoe.

Deel deze post