Slimme particulieren kunnen gratis elektrisch autorijden

Slimme particulieren kunnen gratis elektrisch autorijden

Gratis elektrisch autorijden dankzij de Lidl, Aldi en Ikea

31-01-2019

Als je de kranten en het journaal erop naslaat zou je geloven dat inmiddels heel Nederland in een Tesla of i-Pace rijdt. Autofabrikanten tonen op de beurzen hun nieuwe auto’s met elektrische aandrijving alsof volgende week alle fossiele brandstoffen op zijn.  In de praktijk valt het echter enorm tegen. Op een totaal van 8,4 miljoen personenauto’s in Nederland hebben er nu slechts 45 duizend volledige elektrische aandrijving.

Bron: https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers

Groen imago elektrische auto

Een groot deel van de elektrische autorijders heeft heel bewust voor een elektrische auto gekozen vanwege de lage bijtelling. Ook zijn er veel elektrische auto’s ingezet om het imago van het bedrijfsleven wat op te poetsen. Die zijn dan vooral te herkennen aan de wraps met blauwe lucht, groene bomen en een tekst in de trant van “Bedrijf A rijdt elektrisch de toekomst tegemoet”.

Gratis elektrische auto opladen

Toch is er ook een slimme groep particuliere rijders die heel bewust voor een elektrische auto kiest. Niet voldoende helaas, anders zouden er vorig jaar niet 1.500 elektrische occasions geëxporteerd zijn (waarvan de helft Tesla). Deze consumenten maken gebruik van het groene image dat sommige ondernemers zich aanmeten. Deze slimme ondernemers bieden namelijk gratis laden aan om klanten te trekken.

Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden. Daarnaast biedt een merk als Tesla alleen voor de eerste Tesla Model S rijders onbeperkt gratis opladen aan bij de superchargers. Via de app van ChargeMap kun je zien waar deze gratis auto oplaadpunten zich bevinden.

Levensduur accu elektrische auto

In het begin was er veel angst voor de levensduur van de accu. Nu we een paar jaar ervaring hebben opgedaan met hybride rijden, blijkt dat er in de praktijk nauwelijks problemen zijn met accupacks. Wat we ook zien is dat de auto’s die voorzien zijn van een hybride aandrijving een verbazend hoge restwaarde hebben. Dit komt met name door de grote vraag vanuit het buitenland. Onze hybride occasions gaan vooral naar Hongarije, de elektrische varianten vooral naar Noorwegen en Duitsland

Aanbod elektrische occasions uit Duitsland

Omdat de elektrische auto’s in Nederland door zakelijk gebruik vaak veel gereden hebben, zijn we eens gaan kijken naar het aanbod elektrische occasions uit Duitsland. Welke gebruikte elektrische auto’s worden daar aangeboden?  Dat doen we op MrWheelson, de site waar Duitse occasions tegen Nederlandse rijklaarprijzen worden aangeboden.

 

Top 19 elektrische occasions

We hebben gekeken van welke modellen de meeste elektrische occasions worden aangeboden vanuit Duitsland. Het meest zeldzaam is de elektrische Partner, de meeste keuze heb je als je keuze is gevallen op de Renault Zoe.

19. Peugeot Partner Electric

Wie aan een elektrische partner denkt, hoeft niet perse te denken aan een cyborg. Deze Partner is namelijk een elektrische uitvoering van de compacte bestelauto van Peugeot in een personenuitvoering. Hij heeft een hoge instap en beschikt over 5 zitplaatsen in combinatie met een 49 kW elektromotor.

18. Opel Ampera-E

Deze elektrische Ampera-E is de opvolger van de hybride Ampera. Hij is voorzien van een 150 kW elektromotor.

17. Tesla Model X

Dit model is na de Roadster en de Model S het derde model dat Tesla op de markt heeft gebracht. Typerend zijn de Falcon-doors die naar boven open gaan. Tesla laat zien dat ook elektrische SUV's de toekomst hebben.

16. Nissan E-NV200

Net zoals de elektrische Partner is de E-NV200 gebaseerd op een bestelauto. Als je een groot gezin hebt dan is dit de beste keuze, hij heeft namelijk ruimte voor 7 personen.

15. Tesla Model 3

Met de Model 3 wil Tesla de doorbraak maken naar grote aantallen auto's. Het is in de basis een compacte uitvoering van de Model S. Met een aantal opties kan de nieuwprijs wel flink oplopen.

14. Citroen C-Zero

De C-Zero is technisch verwant aan de Mitsubishi I-MiEV en Peugeot iOn. De auto werd in 2010 op de markt gebracht. Je ziet ze niet veel rijden, de topsnelheid is 131 km/u.

13. Mitsubishi I-MiEV

Nagenoeg gelijk aan de Peugeot iOn en Citroën C-Zero. Door samen te ontwikkelen konden deze kosten gedeeld worden en er samen gebruik gemaakt worden van de nieuwe technieken.

12. Fiat 500E

In Europa is de elektrische Fiat 500E nooit officieel op de markt gebracht. Dit model werd alleen voor California ontwikkeld om aan de strenge milieu eisen te voldoen. Per verkochte 500E maakte Fiat een verlies van $ 14.000, dus er zijn weinig plannen om hem op de rest van de wereld op de markt te brengen. Inmiddels zijn ze door import wel te koop in Europa.

11. Peugeot iOn

Technisch gelijk aan de Mitsubishi I-MiEV en Citroen C-Zero. Lekker compact en ideaal voor in de stad.

10. Ford Focus EV

Ook Ford is begaan met het milieu. Naast de zuinige EcoBoost motoren is er ok een elektrische Ford Focus te koop.

9. Kia Niro EV

Ook Zuid Korea zit niet stil. Met de Kia Niro hebben ze een uitstekende auto op de markt gebracht. Hij mag 1.300 kg trekken en heeft 7 jaar garantie.

8. Mercedes-Benz B Electric Drive

Deze auto heeft een batterij van Tesla. De auto heft een actieradius van 200 km en een topsnelheid van 150 km/h. Deze werd in eerste instantie alleen in het VK en Duitsland op de markt gebracht.

7. Tesla Model S

Deze auto behoeft weinig toelichting. Waar Toyota een voortrekkersrol op zich nam om hybride geaccepteerd te krijgen bij het grote publiek, heeft Tesla deze rol vervuld bij volledig elektrische auto’s.

6. Kia Ioniq EV

Ook de Ioniq heeft 7 jaar fabrieksgarantie. Deze auto is in zowel een hybride als volledig elektrische versie leverbaar.

5. Volkswagen E-Up!

Eind 2013 startte de productie van de E-Up! Hij kan ongeveer 160 km rijden, in de praktijk met koud weer tussen de 75 en 100 km, en is vooral geschikt voor stadsgebruik.  Met een snellader is die tijdens de lunchpauze tot 80 procent op te laden.

4. Volkswagen E-Golf

De volledig elektrische Golf is voorzien van een 85 kW elektromotor. De accu heft en capaciteit van ruim 24 kWh. Ook deze auto kan 80% laden in 30 minuten. 0–100 km/h kost 10,4 seconden, de topsnelheid is 140 km/u. Je zou met de auto 190 km moeten kunnen rijden, reken op iets boven de 100 km bij koude omstandigheden.

3. Nissan Leaf

De eerste Leaf kwam in 2010 op de markt, inmiddels is die na een aantal facelifts alweer in zijn tweede generatie. De 2018 versie heeft een 40kWh batterij. De elektromotor is 110kW sterk.

2. Smart ForTwo Electric Drive

Inmiddels kun je de Smart ForTwo alleen nog maar als elektrische variant verkrijgen, de diesel en benzine variant hebben het veld moeten ruimen.  De Smart ED heeft een topsnelheid van 125 km/u, een 55 kW motor en 0-100 kost rond de 11 seconden. De ruim 17 kWh accu zou de Smart zo’n 145 km ver moeten kunnen brengen.

1.  Renault Zoe

Het meeste aanbod heb je als je op zoek bent naar een Renault Zoe. Bijzonder is dat Renault de Zoe zowel met een huur- als een koopaccu leverbaar heeft. De meeste hebben een huuraccu. Die kost, afhankelijk van de kilometers die je rijdt, tussen de € 60 en € 120 per maand.

 

Top 3 stadsauto

De top 3 bestaat uit kleine auto’s. Gezien de actieradius en het feit dat ze steeds interessanter worden voor particuliere kopers, lijkt dat een uitstekende combinatie. Ga je voor een Renault Zoe of een Smart ForTwo Electric Drive dan heb je keuze uit meer dan 300 occasions. Daar moet er toch een tussen zitten in de juiste kleur en uitvoering?

 

Bijtelling elektrische occasion

Qua bijtelling is een ook elektrische occasion uit 2013 of 2014 interessant. De eerste 60 maanden zijn ze bijtellingsvrij, daarna betaal je slechts 7% over de nieuwprijs (een korting van 18% over de normale bijtelling van 25%. Check je boekhouder of de belastingdienst voor de exacte bijtelling voor de auto die jij op het oog hebt. Dat kan namelijk per bouwjaar en catalogusprijs anders uitvallen.