Column: Burgers van Nederland u kunt geen nieuwe auto betalen.

Nouja, u kunt het misschien wel. Maar u zou het niet moeten willen.

euro-bpm-auto-importeren

Laten we het vandaag eens over mijn aartsrivaal hebben: De BPM. Na de erfbelasting misschien wel de meest smerige soort van alle belastingen.

De BPM maakt auto’s in Nederland namelijk onnodig duur. Sommige mensen gaan zo ver dat ze de BPM als een criminele belasting zien, zolang ik nog geen gewonnen rechtszaken zie durf ik niet zo ver te gaan. Daar waar in de landen om ons heen de burger, in België en Duitsland, zonder enige moeite een nieuwe auto kan betalen is dat in Nederland vaak niet mogelijk. Hoofdreden daarvoor is dat in ons land auto’s zomaar vele duizenden euro’s duurder zijn.

Het is niet voor het eerst dat ik een blog schrijf over BPM. Het is wel de eerste keer dat ik een blog schrijf over de BPM om de burger rechtstreeks te waarschuwen én een altneratief te bieden. Hoewel u wellicht bemiddeld genoeg bent om een nieuwe auto te kunnen kopen moet u dat simpelweg niet willen.

Laat me dit toelichten aan de hand van een voorbeeld. Laten we er eens van uitgaan dat u zuinig met uw geld omgaat en u in de positie bent om, met inruil van uw huidige auto, een mooi uitgevoerde Golf 1.5 TSI in een goede uitvoering te kopen. Tot voor kort verkocht ik dat soort auto’s en uit ervaring weet ik dat je met een paar opties en de juiste uitvoering zo op 35k in euro’s zit.

Als u al één van de weinige Nederlanders bent die zo’n bedrag kan ophoesten dan zou u het alsnog niet moeten doen. De hoofdreden? De BPM. Geef toe, een auto met minder dan 20 kilometer de winkel uitrijden is fantastisch maar het is niet het bepalende moment dat het bezit van die ene auto fantastisch maakt. Dat zijn de herinneringen die u maakt met de auto, vakanties met het gezin, op bezoek bij zieke familieleden, dagjes uit. Dat soort zaken maken het bezitten van een auto de financiële pijn en moeite waard, toch?

Het kan dan toch ook niet anders dan dat u het met mij eens bent dat een auto met een paar duizend kilometer op de teller en van een paar maanden oud deze taak net zo goed kan vervullen? Wat nou als ik u vertel dat vele mensen niet op de hoogte zijn van hoe de afschrijving op BPM werkt en daardoor vele duizenden euro’s teveel betalen. Koopt u namelijk een auto niet nieuw bij de dealer om de hoek maar als een jong gebruikte auto uit Duitsland dan is de afschrijving op de BPM al beginnen te lopen. Door een specialist in te schakelen kan dat voordeel worden uitvergroot. Onder aan de streep kost de Golf uit het eerdere voorbeeld u zomaar  25 procent minder dan de nieuwe Golf uit de showroom. U rijdt dus in een praktisch nieuwe auto voor een bedrag dat eerder klinkt als de waarde van een Golf van twee jaar oud.

Iemand anders mag die eerste pijn toch zeker wel voor zijn rekening nemen? Wist u dat zakelijke rijders en institutionele kopers zoals leasemaatschappijen al vele jaren op deze manier besparen op de BPM uitgaven?  Wie kan er nee zeggen tegen een auto die misschien wel 25% goedkoper is dan de nieuwwaarde? Wie verdient er in Nederland zoveel geld dat je zo’n aanbod kunt laten lopen?

Het kan ook het verschil zijn tussen de auto van uw keuze of het model erboven. Linksom of rechtsom, u krijgt meer waar voor uw geld. Daar gaat het om.

Wacht dus niet langer, betaal niet langer teveel en neem contact met Bas of Jitse op om ook te kunnen profiteren van deze mogelijkheden.

 

Tom Westendorp is al vanaf kleins af aan geobsedeerd door auto’s. Zijn familie vraagt zich na 33 jaar nog steeds dagelijks af waar deze obsessie vandaan komt. Zijn vrouw tolereert zijn obsessie dagelijks en zijn vrienden vinden hem “bijzonder”. Tevens neemt hij zichzelf niet al te serieus en heeft hij dit post scriptum vanuit de derde persoon geschreven.

Ook verschenen:

Column: BMW XM Concept

Column: De nieuwe BMW M3 Touring. Te laat of precies op tijd?

Column: Rij-impressie G63 AMG

Column: De wederopstanding van Spyker.

Column: Welke innovatie mist u eigenlijk op uw huidige auto?

Deel deze post