Eindelijk! We krijgen een BMW M3 Touring. De puristen hebben er jaren om moeten vragen maar nu is het dan eindelijk zover. Waarom precies nu? Heeft BMW jaren geleden de boot gemist of zijn ze precies op tijd? In deze blog vertel ik u meer over de op handen zijnde BMW M3 Touring en een aantal alternatieven die vandaag al te koop zijn.
Waarom juist nu? Goede vraag en het antwoord is wellicht makkelijk dan het lijkt. BMW heeft nog niet eerder een BMW M3 Touring gemaakt, volgens de engineers zou het te complex worden en daarom te duur. Er was simpelweg geen business case voor de auto. Als je een bloed snelle BMW 3-serie Toering wilde moest je maar bij Alpina aankloppen. Alpina maakt namelijk de B3 Touring. Sinds jaar en dag een sublieme auto. Daar waar BMW vaak insteekt op het rijgedrag van haar auto’s op het circuit is Alpina veel nadrukkelijker de goede rij-eigenschappen op straat aan het promoten. Voor beide is wat te zeggen. De gemiddelde persoon komt eigenlijk nooit een circuit tegen onderweg naar kantoor of naar de supermarkt. Het zou dus rationeel zijn dat iedereen voor de Alpina zou kiezen. Maar de keuze voor dit soort auto’s wordt nooit rationeel gemaakt. Het is een keuze die gemaakt wordt met het hart. De bodykit, de wielen, de uitlaten, alles maakt vaak dat de BMW M3 een grotere aantrekkingskracht heeft dan het ingetogen sportieve uiterlijk van de Alpina B3.
Maar waarom nu? Heeft het te maken met het simpele feit dat Mercedes-Benz de nieuwe C63 naar verluid met een hybride 4-cilinder gaat uitrusten? Heeft het te maken met de slechte verkopen van de huidige RS4 of is BMW tot inkeer gekomen nadat Alpina de nieuwe M3 motor boven de normale 340i motor verkoos als basis voor de nieuwe B3? Feit is en blijft dat BMW er goed aan doet de puristen naar jaren van zeuren eindelijk geeft waar ze om vragen. Waar ik echter mega benieuwd naar ben is of het ook gaat verkopen. Ten tijde van de E39 M5 vroeg iedereen om een Touring M5 (de M5 is veel meer “Grand Tourer” dan de M3 en dus eigenlijk een veel logischer basis). Toen de volgende generatie M5 (de knotsgekke V10 E60-generatie) te koop kwam was het ook mogelijk om een E61 M5 te kopen, de Turing dus. Er zijn er echter slechts iets meer dan 1.000 van verkocht omdat iedereen voor de sedan koos. Is de nieuwe M3 touring hetzelfde lot beschoren?
Stel nou dat je niet kunt wachten? Zijn er dan alternatieven? Momenteel is een C63 AMG de meest brute optie, de enige met V8 en een soundtrack die je het idee geeft dat de Nascar-races zojuist naar Nederland zijn gekomen. Liever een BMW maar dan beter? Pak een Alpina, de B3 is altijd een “safe bet” en veel exclusiever bovendien (Alpina maakt in totaal niet meer dan 2.000 auto’s per jaar). Of maakt het rijgedrag je minder uit en wil je een prachtig interieur met veilige vierwielaandrijving? Insert the Audi RS4. Meer ruimte nodig? Alle opties hebben ook grotere broers in de vorm van de E63, Alpina B5 en de iconische RS6.
Hoe het sprookje van de eerste BMW M3 Touring zich gaat ontvouwen weet nog niemand, één ding is zeker: we waren wel toe aan wat goed nieuws in 2020 en ik hoop dat ik er straks een rondje mee mag rijden want als er iets is waar mijn hart sneller van gaat kloppen dan is het van een snelle stationcar.
Tom Westendorp is al vanaf kleins af aan geobsedeerd door auto’s. Zijn familie vraagt zich na 33 jaar nog steeds dagelijks af waar deze obsessie vandaan komt. Zijn vrouw tolereert zijn obsessie dagelijks en zijn vrienden vinden hem “bijzonder”. Tevens neemt hij zichzelf niet al te serieus en heeft hij dit post scriptum vanuit de derde persoon geschreven.
Ook verschenen:
Column: Welke innovatie mist u eigenlijk op uw huidige auto?
Column: De nieuwe BMW M3 Touring. Te laat of precies op tijd?
Column: Burgers van Nederland u kunt geen nieuwe auto betalen.