Ineens ligt daar een persbericht van Spyker. Ooit Neerlands trots. Een “boutique” automobielfabrikant die de meest prachtige auto’s bouwde. Het was een rollercoaster. Op vele verschillende sites kunt u uiteenzettingen vinden van de hoogte- en dieptepunten, ik zal mij daar in deze blog dan ook van houden.
Volgens economen staan we aan de vooravond van een nieuwe recessie en is het maar zeer de vraag hoe en of de economie zich de komende tijd gaat ontwikkelen. Uitgerekend op dit moment komt Viktor Muller met een nieuw bericht dat Spyker springlevend is, er een nieuwe alliantie is aangegaan, met ondernemer Boris Reutenberg, en dat we medio 2021 een flagshipstore van Spyker kunnen verwachten in Monaco.
Klinkt goed, maar wat gaan ze er in zetten? Alle modellen die Spyker de laatste jaren heeft gepresenteerd zijn inmiddels verouderd en in veel gevallen onmogelijk aan te pasen aan de huidige wet- en regelgeving. De C8 Preliator is een prachtige basis maar zal eigenlijk vanaf de grond af opnieuw moeten worden opgebouwd vanwege de vele jaren die voorbij zijn gegaan sinds de introductie. Er zal dus wederom een nieuwe alliantie moeten worden gesloten met een motorenleverancier die “onze” trots uit Zeewolde kan voorzien van motoren die voldoen aan de steeds strenger wordende milieu-eisen. De vorige motorenleverancier was Koenigsegg, iets zegt mij dat die niet staan te springen om zich weer te laten gebruiken voor een persmoment om vervolgens niet één bestelling te ontvangen.
Lees verder onder de afbeelding.
Als je een realist bent dan is het buitengewoon lastig om in de zoveelste wederopstanding van Spyker te blijven geloven. Het is niet voor te stellen dat het Muller en Co deze keer wel gaat lukken. Spyker Services is failliet, al schijnt de financiële warboel aldaar vooral op misverstanden te berusten en er zijn de afgelopen jaren geen auto’s gebouwd. Daarnaast is een groot deel van het uiterst kritische koperspubliek, waar Spyker op mikt, het merk waarschijnlijk al lang vergeten.
Diep van binnen hoop ik echt dat het deze keer wel gaat lukken, maar als de behaalde resultaten uit het verleden een indicatie geven voor de toekomst dan vrees ik dat er de komende tijd niet meer dan gebakken lucht de “fabriek” van Spyker zal verlaten. Viktor, prove me wrong.
Tom Westendorp is al vanaf kleins af aan geobsedeerd door auto’s. Zijn familie vraagt zich na 33 jaar nog steeds dagelijks af waar deze obsessie vandaan komt. Zijn vrouw tolereert zijn obsessie dagelijks en zijn vrienden vinden hem “bijzonder”. Tevens neemt hij zichzelf niet al te serieus en heeft hij dit post scriptum vanuit de derde persoon geschreven.
Ook verschenen:
Column: Welke innovatie mist u eigenlijk op uw huidige auto?
Column: De nieuwe BMW M3 Touring. Te laat of precies op tijd?
Column: Burgers van Nederland u kunt geen nieuwe auto betalen.