Column: Waarom Max Verstappen wereldkampioen blijft.
When the flag drops, the bullshit stops.
Max Verstappen schreef wereldgeschiedenis door op spectaculaire wijze het wereldkampioenschap naar zich toe te trekken. Lange tijd leek zijn Red Bull niet opgewassen tegen de allesoverheersende snelheid van de Mercedes-AMG van Lewis Hamilton. Red Bull probeerde op strategisch gebied alles en zette Max bij elke mogelijkheid op verse banden om iets te forceren. Sergio Perez gaat de geschiedenis in als beste tweede rijder sinds het begin van de sport. We zouden hem ereburger van Nederland moeten maken. Tussen het moment dat de vlag viel en het moment dat het definitieve besluit van de Stewards kwam zat een paar uur. Aangezien ik niet voor niets 7 jaar HBO recht heb gestudeerd leek het mij een idee om alvast een voorschot te nemen op de uitslag en de regels van de FIA eens nader te bestuderen. Ik was al gauw gerustgesteld en zal u hierna uitleggen waarom. Verdere protesten van Mercedes-AMG zullen dan ook niet voor een andere uitkomst zorgen.
When the flag drops, the bullshit stops. Echter, met zo’n controversieel einde, weet je zeker dat zulks niet het geval is. Russel presenteerde zich direct als de perfecte teamspeler door te tweeten dat deze finish onacceptabel was. Voor Mercedes-AMG staat er teveel op het spel om de bijzondere besluiten van de wedstrijdleiding niet aan te vechten en Mercedes-AMG diende daarop twee protesten in: 1. Max zou Lewis voorbij zijn gestoken tijdens de herstart. De wedstrijdleiding besloot dat hoewel Max achter de safety car heel kortstondig zijn neus voorbij die van Lewis stak hij er op het moment dat de race werd herstart keurig achter zat en het moment dus niet van invloed was op het restant van de race. Protest 2 was echter veel interessanter. Dit protest was niet gericht aan Red Bull of Max Verstappen maar rechtstreeks aan de wedstrijdleiding geadresseerd. Volgens Mercedes-AMG heeft de wedstrijdleiding de race niet herstart zoals het volgens artikel 48.12 van de regelementen zou moeten gebeuren.
Dat klopt ook. Volgens artikel 48.12 zouden alle auto’s die op een ronde staan zich moeten unlappen alvorens de safety car aan het eind van de volgende ronde naar binnen zou gaan. In dit geval zijn er dus twee discrepanties: 1. Niet alle auto’s die op een ronde staan hebben zich mogen unlappen en 2. De safety car ging niet aan het eind van de volgende ronde naar binnen maar in dezelfde ronde. Masi heeft echter alles goed gedaan in dit geval. Hij heeft namelijk de regels niet naar de letter maar naar de geest toegepast. Het doel van artikel 48.12 is dat de leiders in de wedstrijd weer bij elkaar komen en de strijd voor de overwinning kan worden gevoerd. Het maakte voor het verloop in de wedstrijd geen verschil of hij alle auto’s die op een ronde stonden zich hadden laten unlappen of alleen deze vijf.
Dit besluit kon hij nemen op basis van artikel 15.3 van dezelfde FIA regels. Hij heeft namelijk de bevoegdheid om de wijze waarop de safety car wordt ingezet aan te passen op een manier zoals hem dat goeddunkt. In dit geval wilde hij onder geen beding de race laten finishen achter de safety car en als er nog een ronde te racen was, moest er worden geracet. De rest is, voor Max fans, fantastische geschiedenis. Nederland heeft zijn eerste wereldkampioen en Mercedes-AMG en Lewis moeten haar wonden likken en besluiten of het zin heeft naar het CAS te stappen en het besluit van de stewards aan te vechten.
Als ik Marketing directeur bij Mercedes-Benz zou zijn zou ik het ze afraden. Het zorgt alleen maar voor negatieve publiciteit. De regels, waarvoor Mercedes-AMG ook heeft getekend aan het begin van het seizoen, bieden Masi de ruimte. Mensen die roepen dat Masi de regels naar zijn hand zet en dat dit soort situaties zich nog nooit hebben voorgedaan vergeten in acht te nemen dat we nog nooit zo’n spannend einde van een seizoen in de geschiedenis van de Formule 1 hebben gehad. Masi heeft wat mij betreft, binnen de huidige regels, alles goed gedaan. In plaats van procederen zou Mercedes-AMG dit moment kunnen gebruiken om te kijken of er mogelijkheden bestaan om de regels te vereenvoudigen voor komend seizoen en meer zwart/wit te maken zodat dit soort interpretaties, niet, of minder makkelijk mogelijk zijn. Wat zij ook besluiten te doen, Max is kampioen en zal dat blijven.
Tom Westendorp is al vanaf kleins af aan geobsedeerd door auto’s. Zijn familie vraagt zich na 33 jaar nog steeds dagelijks af waar deze obsessie vandaan komt. Zijn vrouw tolereert zijn obsessie dagelijks en zijn vrienden vinden hem “bijzonder”. Tevens neemt hij zichzelf niet al te serieus en heeft hij dit post scriptum vanuit de derde persoon geschreven.
Ook verschenen:
Column: De nieuwe BMW M3 Touring. Te laat of precies op tijd?
Column: De wederopstanding van Spyker.
Column: Burgers van Nederland u kunt geen nieuwe auto betalen.
Deel deze post