Waarom worden vooral jonge auto’s met een grote motor geïmporteerd?

Waarom worden vooral jonge auto’s met een grote motor geïmporteerd?

Waarom worden vooral jonge auto’s met een grote motor geïmporteerd?

4 redenen waarom juist auto's met dikke motoren worden ingevoerd

19-02-2019

Met onze start-up MrWheelson hadden we als doel om de gehele Europese occasionvoorraad met een simpele druk op de knop beschikbaar te maken voor de Nederlandse autokopers. Nu we een aantal maanden onderweg zijn valt op dat de kopers geïnteresseerd zijn in slechts een klein deel van dat Europese autoaanbod. Tot nu toe is er niet één aanvraag binnengekomen voor bijvoorbeeld een zuinige Volkswagen Up, des temeer voor bijvoorbeeld Land Rovers en grote Mercedes SUV’s. Een mooi moment om eens te kijken hoe dat kan.

 

Na tien jaar actief te zijn geweest voor ikwilvanmijnautoaf, een platform waar particuliere autoverkopers hun auto online aan een professionele autodealer kunnen verkopen, leek het ons eens tijd om dit proces om te draaien. Zou het mogelijk zij,n geheel online, occasions van autobedrijven te verkopen aan autokopers in Nederland? En om er een extra ‘unique buying reason’ aan toe te voegen hebben we gekozen voor occasions uit het buitenland. Het is voor autokopers namelijk best wel gecompliceerd om zo’n auto uit het buitenland te halen. Je krijgt dan namelijk ineens te maken met importheffingen, logistiek, verzekering, keuringen en internationale betalingen.

 

Nu we een aantal maanden bezig zijn valt op dat er amper interesse is in de kleine auto’s op MrWheelson. Er wordt bijna alleen maar gekeken naar de grote modellen met een sterke motor erin. We hebben ons hierin verdiept en hebben een aantal redenen gevonden die we nu graag delen. De belangrijkste redenen zijn het voordeel ten opzichte van de nieuwprijs, het beperkte aanbod in Nederland, de uitrusting van de buitenlandse occasions en het relatieve financiële voordeel.

 

Voordeel ten opzichte van nieuwprijs groot

Al je hebt gekozen voor een kleine auto dan is daar vaak 10% voordeel op te behalen, op een forse auto ligt dit voordeel echter veel groter. Als je er nu voor kiest om bijvoorbeeld een Jaguar cross-over van een half jaar oud te kopen met een dieselmotor, dan kan het zomaar zijn dat je een korting van meer dan € 30.000 kunt krijgen op basis van een nieuwprijs van meer dan 100 duizend euro. Dat is dik 30% voordeel! Dit komt enerzijds door de hoge kortingen op zogenaamde Jahreswagens, demonstratieauto’s van de fabrikanten, en anderzijds door de versnelde afschrijving van de BPM bij import.

 

Amper aanbod grote occasions Nederland

Als je op zoek bent naar een luxe sedan van maximaal een jaar oud dan is het aanbod beperkt in Nederland. We hebben de proef op de som genomen met het vlaggenschip van Mercedes, de Mercedes Benz S Klasse. Op de Nederlandse occasion website Autotrack staan er momenteel 50 te koop, bij MrWheelson heb je keuze uit bijna 300 exemplaren. Door het Nederlandse belastingregime zijn er de afgelopen jaren in Nederland relatief veel kleine auto’s en auto’s met hybride aandrijving nieuw verkocht. Dat zie je nu terug in ons occasionaanbod.

 

Buitenlandse occasion completer uitgerust

Doordat de nieuwprijzen in het buitenland vaak veel gunstiger liggen, worden de auto’s doorgaans veel completer uitgerust. In Nederland mag je vaak al blij zijn dat er een navigatiesysteem in een occasion zit, bij de exemplaren uit het buitenland zijn vaak uitgebreide veiligheidsopties, een panoramadak, lederen bekleding en fraaie lichtmetalen velgen aangevinkt tijdens de bestelling.

 

Relatieve voordeel groter

Als je een grote auto koopt dan is er absoluut gezien veel meer voordeel te halen dan met een kleine auto. Stel dat je op een Volkswagen Up van tienduizend euro een voordeel weet te behalen van € 1.000, dan kun je dit, ook als je rekening houdt met de BPM en het BTW verschil, bijna wegstrepen tegen de kosten van het transport, de kentekenleges, kentekenplaten en de RDW keuring. De kosten van het transporteren, keuren en andere bijkomende kosten liggen bij een Volkswagen Up van tienduizend euro op hetzelfde niveau als van een luxe BMW van een ton.

 

Dit alles heeft er in geresulteerd dat  de gemiddelde verkoopprijs van een MrWheelson occasion ver boven de 40 duizend euro ligt en ze bijna allemaal zijn uitgerust met een krachtige benzine- of dieselmotor. Dit hadden we vooraf niet in gedachten met MrWheelson, maar heeft ons ook doen besluiten om de propositie aan te passen en meer nadruk te leggen op juist dit segment. Dit is blijkbaar de markt die we aanspreken met MrWheelson.