Als je aan het oriënteren bent op de aanschaf van een elektrische auto dan moet je best veel keuzes maken. En dat valt nog niet mee. 1 fase vs 3 fase laden, bereik, laadsnelheid, accu capaciteit en dan heb je ook nog eens veel verschillende merken en modellen waar je uit kunt kiezen. De kans is groot dat je op een gegeven moment de bomen door het bos niet meer ziet.
Dat is de reden dat Rutger van Bright een interessante video heeft opgenomen waarin de platformen van de verschillende elektrische auto's naast elkaar worden gezet. Grote autofabrikanten, die meerdere automerken in hun portfolio hebben, ontwikkelen een platform die ze vervolgens met kleine aanpassingen als basis kunnen gebruiken voor meerdere merken en modellen.
In principe kun je de platformen in drie groepen verdelen;
Voorbeelden hiervan zijn de Volkswagen e-Golf, Volkswagen e-Up! en Mercedes Benz B250 Electric
Voorbeelden zijn de Toyota Prius en Lexus CT200h.
Het CMA (Compact Modular Architecture) platform is ontwikkeld voor zowel elektrische als hybride modellen. Enkele modellen die hierop zijn ontwikkeld zijn de:
Dit zijn de auto's de vanaf het eerste moment zijn ontwikkeld voor elektrische aandrijving. Hierdoor zit er vaak veel meer interieurruimte in, zijn 'over-the-ar' updates de standaard en zit je vaak ook meer voorin de auto.
Voorbeelden zijn de elektrische auto's van de VAG groep op het MEB-platform:
Voor de sport modellen aan de bovenkant van de markt maakt de VAG groep gebruik van het J1-platform:
De nieuwe modellen van Hyundai en Kia staan op het e-GMP platform:
Het bestaande B-SUV/GB/Eco-Car platform van Hyundai / Kona is de basis voor deze modellen:
De PSA groep maakt gebruik van het CMP-platform:
De BMW groep maakt gebruikt van het CLAR (achterwielaangedreven) en FAAR (voorwielaangedreven) platform:
Ford maakt gebruik van het GE1 platform
Honda heeft slechts één model op haar Honda-e platform staan:
Mercedes-Benz heeft drie platformen waarop ze ontwikkelen. Het MMA (Mercedes-Benz Modular Electric Architecture) platform zijn ze nu aan het ontwikkelen voor 2025.
EVA (Electric vehicle architecture) platform
MEA (Modular electric architecture)
Bij Tesla hebben ze twee platformen.
De Toyota Subare groep is momenteel druk aan het ontwikkelen met het nieuwe e-TNGA platform, de eerste modellen worden rond 2025 verwacht.